Jag håller faktiskt med de andra men jag lever inte som jag lär (mest pga av min frus känslor gällande säkerhet).
Har 150k i en bufferthink på ett konto med rörlig ränta, så tar ett par dagar att ta ut det.
Har dock aldrig behövt ta på det, dels då vi har så mycket annat målsparande tillgängligt på våra gammelbankssparkonton samt två stora kreditkort som ger oss totalt 250k+. Sen betalar vi av detta med kommande lön.
Så lite för safe… Men beror på ens omständigheter, hade jag varit själv med så stabil ekonomi så hade jag bara kört kreditkorten som ren buffert.
Ibland önskar jag att jag hade en liknande mindset. Är verkligen tvärtom. Vill maximera så mycket avkastning så möjlig. Vet inte om det är girighet men ändå.
Vi har 202.000 kr på räntekonto. Kan komma åt samma dag om man överför innan 13:00
Detta kan betala våra utgifter i 7 månader utan någon a-kassa inräknat.
Jag personligen tror inte på att använda kredit om nu ”skiten” skulle hända. Låt säga att problemet ackumuleras, då står du med ytterligare skuld kommande månad och räntekostnader.
Men som sagt, det är vi som vill ha den tryggheten. Även om vi båda har bra och stabila jobb, med en budget som kan täckas med endast den ena inkomsten om så skulle behövas. Så kör vi en rejäl buffert, för regniga dagar
Utöver det har vi i dagsläget 130.000 i en global indexfond på Avanza och sparar ca 14.000 varje månad i denna, utöver extra amorterar vi på bolånet med 5000 utöver bankens rekommendationer, då även det sänker risken i hushållet
Jag tycker du bör ha i alla fall 3 månaders utgifter på räntekonto, och inte förlita dig på kredit i första taget. Allt behövs inte maximeras med avkastning, det är okej att lägga en viss del åt sidan som bara ska ge mental lugn.
Det där är till mig helt ny tankesätt att man ska inte ha buffert. Jag kan säga att jag var 51 när jag fick stroke - som ensamstående med två barn rejäl burfert verkligen för att klara utgifter.
Människor är förstås olika, men jag kan sova bättre när jag vet att man behöver inte oroa om någonting oräknat händer.
Har ca 150 000 på nidchbank med 4% ränta. Denna ser jag som buffert och räntedel i mitt sparande. Har 20 år gammalt hus så grejer börjar komma nu, har även barn. Jag tycker nästan det är för lite. Men jag har en hel del på börsen också.
Hade 300k innan men sen gick VP sönder och jag fick betala 130 000kr. Nu visste jag visserligen att den var på g att behöva bytas. Men skönt att inte behöva sälja av.
Våra utgifter är ca 40-50k i månaden så bufferten ryker fort…
Min buffert har hjälpt mig ur kniviga situationer. Allt från att jag missade flyget hem från en resa (bara att köpa nya biljetter och buss till nästa flygplats), till handpenningen på en ny bil dagarna innan semesterns roadtrip. Även såklart nya vitvaror med kort varsel etc. Jag vill helt enkelt kunna spendera pengar direkt med så lite strul som möjligt.
40t på konto i samma bank som mitt betalkort tycker jag är en bra och användbar buffert med mina förutsättningar (bor i hyresrätt, inga barn). Jag har ytterligare 40t tillgängligt på kreditkort.
En buffert är ju på sätt och vis både en försäkring för dig om inkomsterna plötsligt förändras, men även en försäkring för eventuella investerade pengar. Risken är att man i samband med att vi av med jobbet p.g.a. lågkonjunktur även ligger -30% i sina placeringar. Då kan det vara skönt att slippa casha ut den förlusten.
Återigen, kanske inte det matematiskt bästa men ytterligare en känslomässig aspekt att ta i beaktande.
Jag strävar efter 100k buffert på räntekonto med fria uttag.
Har en ganska ny familj med två barn i ett äldre hus och det har vid flera tillfällen uppstått kostnader så att jag har fått jobba mot bufferten.
Har vid ett par tillfällen fått tömma den helt och även sälja av aktiefonder, men då har det handlat om mer inplanerade renoveringskostnader snarare än helt oförutsägbara utgifter.
Just nu håller jag på att bygga upp den efter tidigare uttag.
Har bufferten för vill inte sälja av aktier under ogynnsamma förhållanden.
Sure man kan ta kredit och jag har själv portföljbelåning men just nu är de ganska dyra (ja jag vet börsen i genomsnitt ger mer), även portföljbelåning om du inte har en portfölj som är så stor att du kan låna säg 100k utan att hamna i de dyrare ränteklasserna.
Under mina förhållanden tycker jag det funkar bra med en buffert. Men har du höga marginaler och “aldrig” använder bufferten är det rimligt att dra ner på den eller endast köra krediter vid behov.
Beror lite på hur man bor och hur snabbt man kan få loss pengar på annat sätt.
Min värmepump gick sönder och jag väntar på en ny nu. Den går loss på nästan 140 000 kr (efter ROT).
Samtidigt “behöver” jag byta en tv som kommer kosta runt 15k och jag värmer huset med el-element så mina elfakturor är inte roliga de heller.
Just nu är det rätt nice med en stor buffert.
Sen kan man diskutera hur bufferten är investerad och hur snabbt man får loss den eller andra pengar som är bundna på något sätt.
Jag hade 25k i buffert och tänkte att det var tillräckligt.
Men sen blev ena katten sjuk och kom flera oväntade utgifter som ej var planerade så bufferten tog slut och fick sälja av en liten del.
Så nu efter årsskiftet kommer jag lägga in dubbla I bufferten så jag landar på 50k för att det inte ska hända igen.
Hade jag haft kreditkort hade jag tagit allt på de men hade ändå behövt sälja av då de var mer pengar än jag kunde räkna med. Är glad att jag iallafall hade 25k i buffert och kommer bli gladare när de finns 50k. Vill ju inte peta på fonderna förens de är dags liksom.
Har du inget emot att sälja av fonder eller använda kreditkort ifall de skiter sig så behöver du ingen stor buffert, men vill du gärna slippa det är stor buffert bra. Det är helt individuellt med andra ord
Beror mycket på hur man bor! Sen nämnde TS vitvaror som största risk för buffertpillande. Eftersom luftvärmepump, varmvattenberedare och vattenläckage inte nämndes, så antog jag att TS bor i bostadsrätt.
Men bor man i villa, då kanske 150 000kr är lite?
Bor man på en stor gård kanske 1 000 000kr är lite?
Men bor man i en bostadsrätt, så kanske 150 000kr är i överkant. Men beror väl också på vad man äger som kan gå sönder utan hjälp från hemförsäkringen.
De där “räntefria” lånen är oftast allt annat än det om man läser det finstilta. Räntan är noll, men det brukar tillkomma en skog av administrations-“avgivfter” och uppläggnings-“avgifter”. Räntefritt: Definitionsfråga, kostnadsfritt: Nooopes!
Oftast är det kanske inte “räntefritt” men ibland tillkommer inga extra kostnader. När vi köpte soffa i somras blev vi erbjudna helt kostnadsfri avbetalning men vi valde ändå att betala allt på en gång.
Men de flesta som siktar på FIRE har kanske 5-10 miljoner på Avanza när de är 51 år gamla, tycker du att de också ska ha buffert? Varför eller varför inte?
Förstår att om man har 50k på Avanza så kanske man ska ha en buffert, men inte om du har 500k+ investerat med inkomstförsäkring, jag ser i alla fall ingen anledning.
Alla de här problemen löser ju sig enkelt med ett kreditkort, jag har 250k tillgängligt via kreditkort om jag vill. Har hellre alla pengar investerade, men vi är ju olika! Men kan vara bra att veta att du kan lösa alla dessa problem med kreditkort i alla fall.