Buffert för oförutsedda utgifter på 50.000 kr | Behöver jag den verkligen?

Har man inkomstförsäkring så får man ju först 3-6 månaders lön i avgångsvederlag och sen 6 månaders inkomstförsäkring, så här behövs ju heller ingen buffert. Det är i så fall om man ska vara arbetslös 1+ år. Det är egentligen bara då det är intressant, så får man räkna på risken att man blir arbetslös i 1+ år då.

Personligen skulle jag inte vilja lösa problem med kreditkort om det rör sig om belopp på 150k till 250k.
Får man inte loss pengarna snarast börjar ränta ticka på kortet på typ 18-20%. Inte kul.

Men ja, har man en bra kredit och kan få loss pengar inom rimlig tid så är det ett bra alternativ. Inget jag skulle råda någon som inte får ihop en buffert på 50k till 100k dock. De har antagligen inte ekonomin för det.

3 gillningar

Denna tråd fick mig att inse att min 100k buffert när jag har cirka 10k i utgifter kanske är lite väl saftigt… Avanza Global it is!

1 gillning

Är ju jobbigt om börsen kraschar precis när man behöver pengarna dock. Kan ju utradera flera års uppgång om man har otur.

3 gillningar

Om du haft bufferten på nollräntekonto (eller lågräntekonto) så hade du inte haft någon börsuppgång alls … :grin:

Låter som en impuls ? Kanske något du ska fundera en stund på (i all välmening)

Har funderat på det tidigare, men inte tänkt på det på ett tag tills nu igen. Behåller fortfarande en del i buffert, men baserat på min situation (hyreslägenhet, DINK) så är det inte logiskt att ha 100k på ett sparkonto.

Grattis! Vilken dröm!

Nej men jag tror de flesta på det här forumet har absolut minst 300k+ på Avanza, då är det ju inga problem att betala av ett kreditkort.

Men absolut, har du inga sparade eller investerade pengar som du kan få loss så är ju kreditkort verkligen inget man ska ha.

Alternativkostnaden för en buffert på 100k är ju ganska extrem över 10 år. Senaste 10 åren så är ju en indexfond upp 300%.

Ja om du haft pengarna i en indexfond i 10 år så hade de varit värda 400k idag! Alternativkostnaden för din buffert har alltså varit 300 000 kr.

Även om de 400 000 kronorna gått ner 50% idag hade du fortfarande dubblat din buffert :slight_smile:

1 gillning

Fast har du de pengarna och mer i fonder el dyl känns det rätt osannolikt att du inte skulle lyckas få loss dem under de 45:ish dagar du har på dig att betala kreditkortsräkningen.

Det klart att du ska ha en buffert! 2-3 månaders kostnader rekommenderas oftast. Sätt in bufferten på ett sparkonto med ränta som du kan komma åt snabbt.

1 gillning

Folk betalar väl ISK-skatt på deklarationen en gång per år. Då gäller det att ha pengar i buffert.

“Folk” i gemen har nog större räntekostnader på bolån än schablonintäkt

2 gillningar

Du kan ju komma åt pengarna snabbt om du har de på Avanza också i en indexfond. Tar normalt en eller två arbetsdagar, använder du värdepapperskredit kan du få loss en buffert på mindre än en arbetsdag.

Har faktiskt delat upp min buffert i tre delar. Jag har 10 000 kr på samma bank som jag har betalkortet. Ingen superränta men kommer snabbt åt dem. Och större summa än så behövs troligen aldrig.

Det gör att resterande pengar kan ligga dels på ett högräntekonto och dels på Lysa 20/80. Förstnämnda mer säkert och sistnämnda följer marknaden lite mer.

2 gillningar

Är det din buffert du har på Lysa, och utöver det även ditt sparande/investeringar?

Buffert som sagt tredelat mellan min vanliga bank, räntekonto på Avanza och Lysa. Resterande hinkar finns på Avanza och Lysa.

Har man ett stort kapital investerat redan så är alternativkostnaden (relativt) inte särskilt extrem.

1 gillning

Nej det är väldigt sant som du skriver. Men alltid bra att veta att senaste 10 åren så har man gått miste om 300k om man haft 100k i buffert, ifall man istället investerat i en indexfond.

Sen skulle jag vilja argumentera för att man inte behöver någon buffert om man har jättemycket pengar på Avanza och använder kreditkort. Så ifall man har ett stort kapital investerat är det ännu bättre att bara lägga in allt på Avanza.