Ligger på ca 20-30kkr på 0-räntekonto, fast hade nog klarat mig bra med mindre inser jag.
20 tkr i ren buffert (oförutsedda skador och fel) på ett sparkonto. Sedan 30 tkr för planerad konsumtion i närtid på olika sparkonton utifrån syfte. Som extra skydd 25 tkr i 30/70-portfölj. Den funderar jag på att öka upp till 60–100 tkr på sikt.
Har cirka 25 kkr på ett konto som jag räknar som min buffert.
För tillfället har jag också 225 kkr som likvida medel i min depå men det räknar jag inte som en buffert eftersom de pengarna ska investeras när jag har bestämt i vad. (Jag har sålt aktier som gick väldigt bra förra året för att säkra vinsten men ska investera dem i något annat.)
Alltså, frågan handlar inte totala bufferten utan bara hur mycket av bufferten som står på 0% ränte konto typ lönekonto. Resten av bufferten ska tjäna in någon typ av ränta. Men det är nog en del som pratar totala bufferten också. Lite förvirrande 
Okej. Missförstod lite. Jag försöker ha noll på transaktionskonton efter räkningar och budgeterade löpande utgifter så att jag inte ska göra av med pengar i onödan. Men flera av de sparkonton ovan har jag på vardagsbanken, så att det ska vara lätt att hämta (trots låga 0,1 %).
Liksom många har jag endast 1000 kr på mitt 0% räntekonto och resten på ett eget sparkonto hos Avanza. Jag har kört med 2500 kr i ett bra tag och märkte att jag aldrig rörde dem.
Jag har inte upplevt att vänta någon (halv)dag för pengar att överföras från Avanza har varit ett problem och jag kan ju använda mitt kreditkort för de flesta oväntade utgifterna… och sedan direkt överföra pengar och inbetala beloppet. Upplägget är perfekt för mig.
Visst är det inte mycket skillnad mellan 0% och 0.6% ränta och det är inte därför jag gör det. Jag får en lättöverskådlig bild av alla mina Avanza-konton och ännu viktigare så blir jag inte lika frestat att äta upp min buffert för att den är “för lättgänglig”. Där ligger stora risken för mig. 
![]()
Exakt samma princip som vi kör med
Jag har den större delen av bufferten hos SBAB (0,5% ränta). Brukar inte ta mer än en dag att överföra till mitt LF bankkonto.
Men jag har även 20k liggandes på ett separat konto hos LF som är helt utan ränta. Detta för att ha tillgång till pengarna omedelbart vid behov.
Skulle jag ha även dessa 20k hos SBAB skulle det inbringa ca 70kr om året i ränta efter skatt. Det är en utebliven intäkt jag är beredd att ta 
Jag kör 10000 kr på ett e-sparkonto (0%) som jag direkt kan överföra till lönekontot vid behov. På lönekontot blir det kanske 5-10000 kr “liggandes” då de månatliga utgifterna är borträknade. Men jag försöker investera så mycket som möjligt direkt så de inte ligger och skräpar. Jag har också ett gratis kreditkort via jobbet som jag skulle kunna utnyttja vid behov.
Just nu 3000 på nollräntekontot, resten i portföljer på Avanza.
Har väl ca en månadslön efter skatt liggandes på noll-räntekonto på min storbank. Resten går direkt till spar/investeringskonto 
Funderar på att minska, det är ju egentligen väldigt sällan det uppstår utgifter från ingenstans och där jag inte kan ta mig 1-2 dagar för banktransaktion. Det är å andra sidan en form av frihet i sig tycker jag, att känna att det alltid finns något där och jag klarar mig utan att behöva trixa. Om jag ska serva bilen kan jag plocka 4 tusen direkt med bankkortet utan att behöva fundera på det. Smäller TVn kan jag åka och köpa en ny. osv.
Som någon annan sa… alternativkostnaden på dessa tusenlappar kontra att ha det på kontot med 1% är ju faktiskt rätt försumbar i sammanhanget.
Exakt samma för mig. Jag tycker också att det är skönt att veta att alla pengarna på mitt debit-kort är “okej” att använda såsom jag tycker passar, för att jag redan lagt undan alla pengar jag vill spara, så för mig är det mycket psykologiskt. Om jag för över från mitt sparkonto är jag tvungen att tänka en extra vända och fundera på om jag verkligen behöver pengarna nu eller om det inte kan vänta tills nästa månad.
Vi låter månadssparandet mot Avanza gå direkt efter lönen kommit in. Sen betalas de vanliga räkningarna i slutet på månaden. Inga kreditkort utan det som är kvar är det i lever på till nästa lön. Har cirka 30-40 tkr på ett nollräntekonto på storbanken som vi kan ta av om pengarna tar slut någon månad. Men det känns lite som ett misslyckande.
Jag lämnar bara 2k på lönekontot för swishutgifter eller någon bortglömd medlemsavgift som jag inte lagt in i förväg. Resten för jag över till buffertkonto på Avanza med 0,65% ränta samt löpande sparande på mina ISK. Sedan betalar jag så mycket som möjligt med Komplett kreditkort som sedan justeras varje månadsskifte när lönen kommer och alla räkningar betalas, så det blir räntefritt. Cashback på kreditkortet och ränta eller avkastning på allt utom de 2k jag lämnar på lönekontot efter att allt är betalt. Säkert inte maxat men inte helt illa heller.
Tillägg: Har ytterligare ett kreditkort som reserv om det skulle behövas plus att jag och min fru har ett gemensamt konto varifrån flera stora löpande utgifter dras varje månad, där har vi också en gemensam buffert till nollränta som jag skulle kunna låna ifrån vid en eventuell kris där kreditkort inte är lösningen och det inte finns tid att vänta på en överföring. Något som hittills aldrig inträffat. Kreditkorten är förstås avgiftsfria.
Har 10k på handelsbanken resterande av buffert ligger på sparkonto + med 0.60 ränta
Har även 7k kontanter i hemmet
Har inte riktigt bestämt storleken på min buffert. Borde separera bufferten från de där 10% som får agera som krigskassa om det dyker sisådär 20-30%.
Vi har ganska mycket pengar på konton med nollränta. Vi använder ett kontobaserat upplägg för vår ekonomi och av bekvämlighetsskäl innebär det att det blir nollränta för flera av dessa konton. Den enda banken som vi har som tillåter stående överföringar och som samtidigt ger ränta är Marginalen (med en kostnad om 228 kr om året så man måste ha en viss behållning för att gå plus), där har vi konton för bl.a. huset (drift, underhåll), bil (sparande till nästa bil). Allt utgår dock från våra respektive lönebuffertar (dvs de konton där våra respektive löner hamnar varje månad) och dessa är nollräntekonton med två nettolöner vardera. Vi är dock medvetna om priset vi betalar för detta. Alternativkostnaden för att inte göra på det här sättet är sämre automatisering och tid är ju som bekant också pengar. Med det upplägg vi har kan vår ekonomi sköta sig själv i tre månader.