Buffert på räntekonto?

Hej! Efterlyser tips

Jag och min man delar ett gemensamt bankkonto på HB där vi lägger in 15-18tkr var varje månad. Från det kontot dras alla våra räkningar och vi betraktar den som vår buffert om nåt händer. Eftersom den alltid stiger i belopp (vi sätter in mer än våra kostnader) är vi överens om att vi vill ha runt 120tkr där, och överstigande belopp lägger vi undan till våra fonder på Avanza.
Såhär har vi haft länge och trivs bra med vår lösning.

Min fundering då,
Dessa 120tkr ligger bara på ett bankkonto utan ränta. Har förutom fonder ett räntekonto på Avanza (Nordax) med 3,1% ränta. Skulle man kunna använda ett räntekonto likt ett bankkonto, så vi skulle kunna få ränta på vår buffert också?
Hur gör ni? Några reflektioner eller tips till oss?

Hej och välkommen!
Jag har väldigt liknande upplägg. Har 100 000kr som buffert. 25 000 är på ett vanligt bankkonto där räkningar dras från och lön kommer till. 5 000 vid ett konto på samma bank anslutet till debitkortet. 70 000 har jag på ett sparkonto med ränta.

Vid början av varje månad balanserar jag så att alla konton har den summan och flyttar överskott till mitt sparande.

70 000 på ett sparkonto ger ändå 2 100 sek med 3% ränta på ett år, så över tid blir det en del pengar.

1 gillning

Ett enkelt förslag på hur man kan göra är att helt enkelt starta ett gemensamt räntekonto, fördel är om det är ett ni äger gemensamt (vet att det går på SBAB, t.ex.), och lägger över så pass mycket av bufferten att det inte påverkar er förmåga att betala månadens räkningar.

Räntan ger ju viss kompensation för inflationen, så ni slipper själva tänka på att öka buffertens storlek i takt med att saker blir dyrare och era löner högre. Åtminstone på kort sikt.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

Ni bör enkelt kunna be Handelsbanken att göra om kontot till ett sparkonto (osäker på vilka upplägg de har för just sparkonto). Då får ni iaf lite ränta på kapitalet som ligger där utan att behöva tänka på något mer eller lägga tid på att aktivt flytta pengar mellan olika konton.

Satt i liknande tankar häromdagen. Vi har lönekonton och gemensamt konto i Nordea. Buffert/reskonto på Svea för ränta och sätter över för mat, kläder o.d. till ett shellkonto för lite cashback. Krångligt! Funderar nu på att öppna varsitt lönekonto och ett gemensamt konto på Lunar istället. Alltid bra ränta på alla konton och fungerar med swish och autogiro om jag förstått det rätt. Blir dessutom billigare än lönekonto i fysisk bank. Någon som provat Lunar fullt ut?

Jag har löst det med flera sparkonton med ränta med varierande löptid om 3, 6 och 12 månader. När de sedan förfaller pö om pö landar de i retur på “lönekontot” där jag även har en mindre buffert utan bindningstid.

Så rullar det på nu sedan inlåningsräntan kom tillbaks. Kan ju såklart aldrig matcha inflationen men ger alltid något och jag vill inte peta in mer pengar på börsen så som läget är…