Pengar parkerade på sbab

Hej allihopa,
jag har 400k parkerade hos sbab som jag spärrar var tredje månad för fasträntekontot.

Skulle det vara bättre/mer avkastning om jag flyttar dem till exempel på en Lysa 100%-fond eller en Lysa 70/30 istället för att parkera dem hos sbab?

Tack för er åsikt och ha en trevlig kväll.

Kanske, historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Men du vet att du höjer din risk för att eventuellt (och statistiskt sannolikt om du har 10+ års sparhorisont) få en bättre avkastning.

Är det värt risken? Motfråga; när behövs/vill du spendera kapitalet för ett rikare liv?

4 gillningar

Fråga: vad innebär “spärra” i den här kontexten?

Att ta steget till fonder kan absolut ge mer avkastning än fasträntekonton, men innebär en helt annan risknivå.

Glöm därför inte “mellanalternativet” att flytta till fasträntekonton med de mest attraktiva sparräntorna. Just denna vecka kan detta innebära Hoistspar, speciellt deras 6- eller 12-månadersalternativ på 3,1% resp 3,05%:

3 gillningar

Av kontexten så tolkar jag det som 3 månaders fasträntekonto.

2 gillningar

Håller själv precis på att flytta över från SBAB till Hoist!

2 gillningar

Lite OT, men jag tror det dessutom är långsiktigt positivt för alla med banksparande om bankerna märker att lägre sparräntor än konkurrenterna ger färre kunder.

2 gillningar

Ja, har en minibuffert på Handelsbanken, om jag skulle behöva pengar i handen exakt samma dag, där är alltså sparräntan 0,4%. Helt galet. Har svårt att hitta nåt annat ställe att ha dessa pengar som skulle kunna användas i en riktig nödsituation när man inte kan vänta ett par dagar på en överföring från nischbank. Så ja, bankerna behöver konkurrens.

Edit: Kom ihåg fel, kollade deras hemsida precis och räntan var 0,15% :exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head:Nån som har tips på nischbank där man kan göra uttag och få in pengarna på konto i Handelsbanken eller ICA-banken samma dag? Eller är det totalt önsketänkande?

Då kan jag tipsa om Northmill. Deras kortkonto ger f.n. 2% ränta och du kan ta ut på ett ögonblick, antingen genom bankomatuttag (max 15000 kr/vecka och 30000 kr/månad) från kortet eller genom att swisha till ett konto i din huvudbank (upp till 25000 kr/dag).

5 gillningar

Se här för info om avkastning och risk för de olika tillgångsslagen:

Du har säkert redan övervägt detta men varför inte ha ett kreditkort med ”lagom” utrymme (50.000?) liggandes som reserv? Det ger dig möjlighet att ha pengar direkt, och sedan 30 dagars kredit. Gratis buffert samtidigt som du slipper mata Handelsbanken.

5 gillningar

Tack för tipset! Nu har jag kollat in - låter ju för bra för att vara sant??!! :sweat_smile::sweat_smile: Allt kostnadsfritt och bra funktioner - vad är haken? :crazy_face:Är det säkert och pålitligt? Hur tjänar de pengar ens? Står dock att de inte är kompatibla med swish, men att kunna handla (även med fysiskt kort) och ta ut pengar räcker bra. Måste dock vara säkert och pålitligt eftersom det skulle vara till för absoluta nödsituationer där jag behöver en större summa samma dag. Har släkt och familj utomlands och tänker mig typ situationer där man behöver åka utomlands snabbt oavsett kostnad, så då finns det ingen tid för krångel. Förhoppningsvis slipper man undan såna situationer så klart! Men då måste det funka bra utomlands också.

1 gillning

Tack för tipset, vilken intressant idé! :bulb: Tanken har faktiskt inte ens slagit mig :sweat_smile: så det var ju verkligen något att fundera över. Har alltid undvikit kreditkort för vill inte leva över mina tillgångar och/eller få skulder, men att ha ett liggande för nödsituationer vore ju nåt annat. Har förstått det som att det är lättare att få tillbaka pengar vid bedrägeri/stöld också då? Hörde nån säga det i alla fall. Men nu när jag googlar så verkar de flesta ha avgift, så lite betalar man ju även om man aldrig använder det?

För köp i SEK finns några kreditkortsvarianter utan kostnad som dessutom ger en liten bonus på gjorda inköp, t ex Norwegian. (För köp i andra valutor är Northmill-kortet bättre, även om det inte är ett kreditkort).

1 gillning

SBAB är väl i nuläget inte bästa alternativet när det kommer till utbudet av fasträntekonton.
SBAB’s 3- och 6-månader har båda 2,30%

Bättre som någon föreslog att skaffa ett gratis kreditkort på exempelvis Bank Norwegian med en kredit på 30.000-50.000kr i kombination med deras 31-dagarskonto som har 3,00%.
(31 dagar från det att du begär uttag, således kan man ta ut ungefär 11 gånger om året utan kostnad)

Finns säkert flera liknande upplägg på andra nischbanker

1 gillning

För kännedom så verkar Norwegian sänka sina sparräntor den 21 juli, t ex till 2,75% för alternativet med 31 dagars uttagsfördröjning (Sparkonto).

1 gillning

Vi har LF Bank och om vi lägger överföringen till/från bl.a SBAB före kl 13.00 är pengarna på mottagarkontot vid 15-tiden samma dag. Har sett andra här med andra banker som beskrivit det så också.

Men tipset om kreditkort med 1 månad fri kredit är absolut en bra ide.

1 gillning

Ja, jag har haft det i drygt ett år, sparar mitt månadsöverskott där och har använt kortet vid resor. Enda grejen jag stört mig på är att de “frestar” med krediter, så tror det är där de tjänar sina pengar. Annars tycker jag (med min begränsade erfarenhet) att det funkar bra. Man kan inte swisha till andra, men till sig själv.

1 gillning