Att Swisha på kredit

Nu sa Swedbank upp min kredit då de ansåg mitt mastercard + kredit var för billig och vill kränga på mig en dyrare tjänst…

Men innan dess var min kredit bara ett vanligt konto med kredit, så det gick utmärkt att överföra pengar från min kredit till mitt vanliga konto som jag har swish anslutet till. Överföringen fick direkt och innebar såklart ränta

Förstår inte att banker alltid ska kränga till det så för*** :frowning:

Tre procents ränta på 5000 kr är 105 kr efter skatt. Vad är problemet?

Se detta som en kostnad för att kunna ha Swish. Hade det varit möjligt att swisha från sin kreditkort hade bankerna givetvis tagit betalt för tjänsten.

Den modell jag själv använder är att ha lönekontot i Skandia. Det är gratis att vara kund hos Skandia. Utöver lönekonto har Skandia även ett sparkonto. Just nu har sparkontot 3,3% ränta. Mitt ordinarie sparkonto har högre ränta. Huvuddelen av bufferten har jag där men jag brukar även ha några tusen på sparkontot i Skandia. Därifrån är pengarna direkt tillgängliga. Jag behöver inte vänta 2-3 dagar på överföring utan om/när Swish-kontot behöver fyllas på så gör jag det den vägen.

2 gillningar

Har löst det exakt lika. Fungerar utomförträffligt!

1 gillning

Absolut, det är inget problem på det sättet. Det handlar mer om att jag har tänkt att jag nu har en buffert på 50 kSEK (plus det jag har på lönekontot för tillfället) som är lätt tillgänglig till skillnad från förut när jag såg till att alltid ha ca 30-40 kSEK (två månadsutgifter) på lönekontot.
Jag trodde alltså att jag hade hittat en smart lösning men nu har jag insett att pengarna på krediten inte är lika lätt tillgängliga som jag trodde ifall jag vill snabbt betala något med Swish.
Det är inte jättesannolikt men över en 10-årsperiod kan jag se en sån situation. Tex Swishade jag snabbt ett belopp till en vän härom året så att den fick ihop det sista till en handpenning till en lägenhet. Jag vill vara en person som kan göra sånt (andra här på forumet har andra värderingar kring sånt, det behöver vi inte gå in på här).

Har också stört mig på detta. Löst det genom att ha en mindre summa (<1000kr) på kontot till småtjafs samt kontokredit som jag vid behov amorterar bort med billigare lån inom någon dag från att jag använder den. Använder bara Swish i yttersta nödfall när inget annat finns tillgängligt.

Tyvärr slutade Skandia erbjuda kontokredit till nya kunder. Vet inte om de börjat igen. För andra banker tar (sist jag kollade iaf) betalt för kontokrediten även när du inte nyttjar den.

1 gillning

Personligen föredrar jag att ha pengar på kontot även om det kostar lite.

Det här är inget tips jag skulle ta, men Northmill bank lånar ut med direktutbetalning till ett antal banker till sedvanlig kreditkortsränta. Borde inte bli många kronor om man betalar tillbaka inom ett par dagar.

1 gillning