Är en stor buffert en dålig idé? | Särskilt om man har möjlighet till kredit och ett högt humankapital

Jag gjorde nyligen en uträkning av min totala kapitalfördelning i olika tillgångsslag med humankapital och allt enligt tankarna från era poddar om Nick Maggiulis bok “Just Keep Buying”.

Det slog mig bara hur meningslöst det är att ha en stor buffert i kontanter på bankkonto. Måste väl vara bättre att bara ta ut från sina investeringar om man behöver en större summa pengar till något. Jag tänker att man har ju en målfördelning i sitt ISK och då man behöver sälja så säljer man det som är störst i förhållande till sin tänkta viktning.

På det sättet är det garanterat att man tar från de investeringar som gått bäst då man behöver pengarna och man slipper fundera på hur stor buffert man “borde” ha och man undviker marknadstajmingen med att försäka lista ut när det är “bra” att fylla på bufferten.

Klart man kan ha några kronor liggandes på sitt lönekonto ed. men att ha stora belopp som buffert verkar onödigt.

Denna tanke inkluderar förstås inte målsparande till boende eller andra stora inköp då man inte har lång sparhorisont.

5 gillningar

Det är en extremt dålig idé med buffert. Ansök om belåning av din portfölj, använd denna vid behov. Komplettera med kreditkort.

2 gillningar

Tenderar att hålla med. Men sparkonto/transaktionskonton är ju bra då ledtiden i bankdagar för att få ut ett visst belopp blir betydligt kortare. Det har ju ett värde i sig jämfört med att behöva sälja fondandelar etc.

2 gillningar

Gör du ett uttag från kreditkontot hos Avanza har du pengarna samma dag om du tar ut dem innan kl. 14, annars förmiddagen efter :+1:

Haha, varför blir det en affiliate-länk när man skriver “Avanza”? :grin:

2 gillningar

Har gjort exakt det, belånat och kreditkort med 120tkr i kredit räcker oftast.

2 gillningar

Då är det bara att dunka in pengarna du nu har i likvider på börsen och somna om.

1 gillning

Jag ser inte säljandet som något problem, vid så stora köp att inte kreditkortet räcker till har jag oftast planerat det en tid.

En tanke angående just kreditkort är att det beviljade beloppet i princip räknas som ett utbetalat privatlån ur bankers synvinkel vid kreditprövning.

Inte ett problem om man redan har bolån och låg belåningsgrad men är man förstagångsköpare är det bra att inte ha 100K+ i kreditgräns just inför köpet :slight_smile:

3 gillningar

De ser nyttjandegraden i rapporten, så är i praktiken inget problem. Annars uppdateras gränserna vid månadsskiftet i rapporten, så bara att ringa runt och sänka i värsta fall. Men som sagt, ska inte vara något problem.

1 gillning

Jag är dock rätt säker på att de automatiska lånelöften man får ut online blir linjärt mindre med en högre kreditgräns. Men om man har 0 utnyttjat utrymme vid månadsskiftena och en handläggare tittar på det blir det väl inte ett problem som du säger!

1 gillning

Egentligen borde väl detta resonemang även göra fyra-hinkar rätt meningslöst.

Man har sin övergripande målfördelning som ger ens fördelning av investerat kapital, sedan balanserar man årligen eller vid stora rörelser.

2 gillningar

Kör också portföljbelåning och kreditkort för oförutsedda utgifter. Det har stresstestats ett par gånger och funkat utmärkt.

Men det kräver ju ordnad ekonomi i övrigt vilket det flesta i detta forum säkerligen har men inte gemene man och där kan buffert vara ett klokt råd beroende på livssituation.

2 gillningar

Det är väl om en Svart Svan skulle segla in, t.ex Avanza går i konkurs.
Vet inte exakt hur det går till vid konkurs, men antar att det skulle kunna ta ett tag att reda ut allt.

2 gillningar

Gissar att det är ett nytt sätt att tjäna pengar. Men jag tycker det är en väldigt tråkig nyhet. Jag föredrar att göra valda ord länkar till relevanta sidor när jag skriver inlägg. Nu drunknar mina länkar tillsammans med länkar till förstasidan av Avanza/Nordnet/Opti etc. Och vem hjälper länkarna? Vem vet inte vad Avanza är och behöver en länk dit? @janbolmeson

3 gillningar

Glöm inte bort den känslomässiga aspekten av en buffert. Väldigt många är inte bekväma med vare sig belpng eller kreditkort.

4 gillningar

Det kan ju även vara smärtsamt att ha förlorat avkastning genom att ha dem i likvider på ett konto helt i onödan.

1 gillning

En ren gissning från min sida är att de flesta (åtminstone som jag känner som är noll till måttligt intresserade av ekonomi) tänker precis tvärtom. De går hellre miste av potentiell avkastning till fördel för buffert på sparkonto. Inklusive mig själv.

7 gillningar

Jag tycker en ordentlig buffert är en självklarhet (beror såklart vad man räknar in som buffert - jag syftar på enkla tillgängliga pengar), jag vill ha möjlighet att byta ut en värmepanna eller satsa pengar i onoterade bolag eller på börsen när ett sådant tillfälle ges utan att behöva låna. Tror mycket det handlar om vilken livssituation man är och hur mycket pengar man har, förlorad avkastning är inget jag behöver känna någon stress över… Visst funkar kredit men det är inget jag personligen vill maximera i onödan.

3 gillningar

Vad är en stor och en liten buffert i det här sammanhangen? Är 30 000 kr en stor buffert? Är 100 000 kr en stor buffert?

Eller borde vi prata i procent av portföljen, eller antal månadsutgifter? 1% kontanter kan väl inte ses som en stor buffert, alternativt 1 månadsutgift?

2 gillningar

Det här med buffert och att ha en del av kapitalet i räntor är väl främst riktat till folk som helt eller delvis lever på inkomst från kapital?

Lever man på sin lön fortfarande kan man väl egentligen ha uppemot 0% i räntor som ni säger och bara sälja för en liten summa vid det enstaka tillfället när utgifterna överstiger ens lön under en begränsad period.

Men är man beroende av en hyfsat förutsägbar och löpande inkomst från sin portfölj är det inte säkert att man klarar av att återhämta sig från för hög volatilitet under för lång tid därav att man har en liten buffert i lägre risk

3 gillningar