Hej alla rikare tillsammans! Är rätt ny i sparandet och detta är mitt första inspel efter att ha läst i forumet under ett par års tid. Jag har två frågor om storlek och placering av buffert som jag just nu håller på att spara ihop till:
Är min buffert en lagom storlek? Mitt mål för bufferten är 60 000 kr och den bor på ett sparkonto med ränta hos Avanza. Jag är kvinna 32 år och har fast anställning som är väldigt trygg (mitt yrke är ett bristyrke och det finns gott om jobb), lön på 45 500 kr, medlem i facket och A-kassan, bor i hyresrätt och har inget att “skydda” med min buffert mer än min älskade hund, så bufferten är i stort tillägnad henne eftersom veterinärkostnader är dyrt. Hunden är allmänt frisk och fortfarande ung, har också en bra försäkring på henne. Jag är mer åt det trygghets-sökande hållet och hade väl kunnat ha en större buffert egentligen, men det känns också onödigt eftersom jag då tappar möjlighet att ha de pengarna i fonder. Jag är inte särskilt dyr i drift om jag väl anstränger mig, är van att leva student liv efter nio år vid högskola, och gör redan ALLA spartips man kan tänkas komma på av bara farten, så inte något jättestort behov som behöver täckas av buffert ifall att jag ändå skulle stå utan jobb ett par månader. Har ett separat fondkonto som jag småputsar på vid sidan av bufferten och vill gärna ösa in pengar där när bufferten är uppfylld. Så min fråga är egentligen om jag kanske borde ha mindre i buffert och mer i fonder?
Är min buffert smart placerad? Jag har som sagt bufferten på sparkonto med ränta, 50 000 kr av den, där det tar en bankdag att få tag i pengarna och resterande 10 000 kr på ett sekund-tillgängligt konto utan ränta i min vanliga betalbank. Detta har jag för att snabbt kunna lösa situationer utan att behöva vänta. Dessa situationer finns i två möjliga varianter: A) akut veterinärkostnad på klinik som inte accepterar faktura, eller B) att när jag lånar min kompis bil (vilket händer) så vill jag kunna betala akut reparation/bärgning/etc oavsett hur mycket som råkar vara på mitt betalkort. Inget av detta har ännu hänt, men är tillräckligt troligt för att de 10 000 kr ska ge mig en lugn känsla i magen. Nu har jag dock skaffat ett kreditkort som jag ämnar att endast betala i nödfall eftersom jag har så goda betalningsmöjligheter genom lönen. Då undrar jag: är det bättre att istället använda kreditkortet som akut-pengar och sätta in de 10k på sparkontot där de kan växa lite? Eller tänker jag konstigt?
Detta kanske är två sjukt basic frågor, men här har ni tjejen som aldrig sparat en krona längre än till ett kortsiktigt mål och som varit student eller befunnit sig i kaos hela sitt vuxna liv. Började spara i slutet av sommaren och är väldigt baby på detta med ekonomi. Lärde mig vad ränta-på-ränta-effekten var för en månad sedan och vart blown away. Så ja, snälla hjälp
Ja, så länge du betalar hela kreditkortsfakturan i tid är detta mer ekonomiskt fördelaktigt. I en startfas kan du alltid behålla lite direktåtkomlig buffert för att se om du t ex hamnar i situationer där kortet inte accepteras eller liknande.
Edit: Sen finns ju alltid det kompletterande mellanalternativet som är bra på flera sätt. Det är att även skaffa ett Northmill debetkort, bli bjuden på en hundralapp, och sedan överföra lite buffertpengar dit för att få ca 2% ränta fram till du direkt kan få tillgång till pengarna via Swish. Se vidare Gratis bankkort – För enklare betalningar - Northmill Bank
Det beror på vilket kreditkort du har. Men det är få ställen som inte tar visa/mastercard. Och det är mycket sällan som det brukar vara tekniskt strul.
Välkommen till forumet. Det här är nog mitt 3:e konto. Har försökt göra slut med RT, men det går liksom inte =). Till dina frågor. Jag tycker att det är alldeles ypperligt storlek på din buffert. Har hört om veterinärsfakturor och de är inte leka med. Några besök och trots försäkring så är din buffert raderad.
Jag är en person som gått från att ogilla alla former av krediter till att just …ha ett kreditkort som jag handlar på. Redan innan innevarande månad är slut så nollar jag saldot, så att jag börjar varje månad med noll. Samlar bonus, så man får välja ett kreditkort med omsorg, om man gillar resa mycket eller har en favoritmataffär som man gör sina inköp på.
Jag har Northmill debitkort, just nu ligger det 1953,29 kr på det och Northmill sparkonto har jag 3000kr. Med Northmill debitkort kan jag ta ut kontanter från bankomat (när man någonsin behöver göra det?).
Är Northmill inte ett kreditkort då? Eller du pratar om både debit och kredit så blir lite förvirrad Jag har Norweigans VISA-kort, aldrig använt det. Hur fungerar Northmill-kortet? Är sparkontot du har där kopplat till det?
Nä, Northmill debitkort/betalkort har möjlighet att aktivera kreditdelen. Har valt att inte göra det för jag vill åt räntan på de pengar som ligger där. Själv krö jag med Coops kreditkort eftersom vi handlar mycket på Coopis. Norweigans VISA-kort är helt okej. Förr samlade man flygplan när man handlade med det. Nu är det Cashpoints (köpa flygbiljetter) eller cashback (0,5%) på köp. Fördelen är väl att det är gratis.
Utifrån det du skriver om ålder, boende, arbete och hund så skulle jag säga att det känns vettigt. Man pratar ofta om tre till sex månaders normala driftskostnader i buffert, närmare tre i ditt fall kanske med fast jobb och hyresrätt. Men med tanke på hunden och kostnader kopplade till det så är det ju inte fel med mer (sonen jobbar på veterinärklinik så jag vet hur det kan dra iväg).
Ja, skulle jag säga. Jag tycker inte man ska lattja med bufferten i onödan, speciellt om man har den som säkerhet vid t ex sjukdom.
Jag tänker så här: 10000 på en normal globalfond avkastar i snitt en femhundring om året efter inflation och skatt. Det ska man inte fnysa åt såklart, men det kommer inte att förändra ditt liv. Därför tycker jag att uppsidan (500 spänn) är mindre värd än tryggheten att ha den lätt tillgänglig om saker konstrar i vardagen. Med din bra lön är det vettigare att sätta upp ett automatiskt investerande som kan sköta sig själv. En tusenlapp i månaden där blir 12000 om året och en snittavkastning på det är mer än din femhundring redan efter första året.
Grundläggande frågor ska också ställas om man inte har koll på svaren, så det behöver du inte ursäkta. Ränta på ränta är bra grejer, men avkastning på avkastning är ännu bättre.
p.s. Jag tycker att när du beskriver dig som nybörjare och “grön” så ska du hålla dig till enkla lösningar och inte strula med kredit- och debitkort med poäng, bonus och liknande. Det är nästa steg s a s, när du vill börja optimera kring utgifter och buffert.
Mm eftersom jag inte använder det utan tänker ha det mest i krisfall resonerade jag att det bästa vore ett kort som är gratis och som ger lite cashback om jag nu skulle behöva använda det
Jag har nyligen skaffat Northmills debit/betalkort. Hittills funkar allt bra. 2% ränta på Northmillskontot ser jag som bättre affär än att jaga någon cashback på tex 0,5% med kreditkort. Du kan även öppna sparkonto med rörlig ränta 2,2% och fritt antal uttag. Det finns också en funktion om ”betala senare” mot debitkortet, så det blir en månadsbetalning med ca 40 dagars kredittid och då har likheter med ett kreditkort. Samlar du sparpengar på det rörliga sparkontot så för du med ett knapptryck över nödvändigt belopp för månadsbetalningen när det är dags.
Jag avslutade buffertkontot på Avanza som har sämre ränta, 1,5%, och flyttade pengarna till Northmills debitkort. Jag kommer även avsluta sparkonto på Skandiabanken med 3 månaders bindningstid med 2,25% ränta och lägga över den pengen på Northmills fasträntekonto på 3 månader som ger 2,7% alternativt till rörliga med 2,2% + fria uttag, -eftersom det är så liten skillnad 0,05%.
Positivt annars: Om en resa betalas med kortet fås 60 dagars reseförsäkring, ingen valutaväxlingsavgift vid köp / uttag i utlandet och ingen årsavgift för kortet som på många gammelbanker. Negativt: Hittills har jag inte hittat någon knapp / kommando för att föra över inköpen till excelblad om man vill grotta ned sig i detaljer. Än så länge funkar det inte med autogiro eller räkningar mot kontot, för dessa får gammelbankskontot vara kvar tills vidare men belopp som inte krävs för dessa förs över till Northmill, i stället för att ligga med 0% ränta hos gammelbanken.
Först vill jag bara säga välkommen och kul att du skriver.
Det känns som att denna tråd har urartat till en reklamtråd för Northmill. Jag skulle ignorera detta för nu och bara köra på det @angaudlinn skrev. Det är 100% vettigt svar
Jag är förvånad att min buffertstrategi inte får större spridning tycker den är genialisk. Har tre fastränte konton på 3 månader rullande som förlängs automatiskt och växer med ränta på ränta, så jag har aldrig längre än 1 månad än att kunna avsluta ett av dem och maximalt 3 månader att kunna avsluta alla. Väger också in att det mesta nödutgifter går att köpa på klarna 30 dagar tex om vitvaror havererar eller dyl. Men bufferten ska också täcka om en plötsligt blir arbetslös eller dyl.
Den är inte dålig, men läser man det TS skriver så är hon tydlig nybörjare och jag anser att din lösning är något som kan appliceras när en grundläggande koll på vardagsekonomin och buffertstorleken är på plats.
Kreditkort kommer funka för scenariot du föreställer dig, dvs en stor utgift en gång. Att ha en buffert förebygger ju också mot en längre period av låg eller ingen inkomst. Ditt jobb är förhållandevis tryggt och Sverige har många skyddsnät som gör det mycket osannolikt för dig att hamna där, men jag tycker ändå att 6 månader av nettoutgifter i tillgänglig ”cash” på ett sparkonto är den säkraste och minst komplicerade lösningen.
Därefter skulle jag börja med långtidssparande som forumet rekommenderar genom billiga, breda index varje månad och låta förmögenheten göra sitt i bakgrunden medan du njuter av hundpromenader.
Det går ju snabbare än så att sälja av vanliga aktiefonder, så jag skulle inte kalla det där för en buffert. Annars har jag en buffert på 30 årsutgifter i form av mitt långsiktiga sparande i globalindex …
Jag har inte så många årsavg i index och robotar än samt att jag inte har inkomstförsäkringar och av princip inget fackförbund eller a-kassa heller så då känns de tryckt att ha en del i ränta just nu. Den dagen barnen flyttat ut tänker jag att jag kan bli mer riskbenägen med buffert
Precis som det nämns i ”överkurs”-delen av avsnittet @VikingJon länkar till är det generellt bättre strikt ekonomiskt att inte ha någon buffert överhuvudtaget utan istället använda en kreditlina vid behov. Det har också fördelen att man inte behöver fundera över storleken på bufferten.
Detta är en falsk trygghet. Du kan alltid bli sjuk i något som gör att du inte kan fortsätta att arbeta som eller med det du gjorde tidigare, och även raskt bli utförsäkrad av Försäkringskassan om du lyckas få sjukpenning.