Kreditkort istället för buffert?

Problemet är att dina indexfonder kan dyka 50% och då vill du inte sälja av. Det gör inte ett fasträntekonto.

2 gillningar

Med tanke på att börsen dubblats sedan 2020 tycker jag att det känns helt okej att sälja till halva priset – klart bättre än att förlora pengar varje år på pengar som ligger utanför börsen.

2 gillningar

Det är typ krångligt och den eventuellt extra avkastningen är försumbar tycker jag. En buffert bör man ha tillgängligt inom ett par dagar. Att det tar 30 dagar innan man får pengarna är för lång tid för att klassas som buffert.

1 gillning

Välkommen

Strunta i kreditkort, det är väldigt lönsamma företag av ett skäl. När du behöver din buffert är dom som farligast att använda.

Din buffert är bra låt den vara krångla inte till det.

Ditt nästa steg borde vara att börja investera. Hitta dig några billiga indexfonder och månadsspara. Notera att detta inte är buffert utan investering och platsen där avkastning och tid blir viktigt. Dessa pengar bör ha en tidshorisont på minst 10år.

Håller inte med om detta. Kreditkort ska man undvika om man har impulsproblem och/eller en svag ekonomisk sits. Men just när man har en akut oförutsedd kris som behöver lösas omgående (trots allt rätt sällan det händer) så är det utmärkt. Däremot för mer väntade kostnader (tandläkaren, julklappar, etc) bör man ju ha en liten buffert.

4 gillningar

Risk är en verklig faktor, den ökar baserat på vilka verktyg du använder. En buffert har ett enda syfte, att minska din risk. Ett kreditkort gör motsatsen och har orsakat mycket stor skada även hos människor som inte har impulsproblem.

Det där är väl generaliserande och överdrivet, särskilt för forumanvändare som har en ekonomisk medvetenhet.

Man ska inte vara rädd för kreditkort så länge man förstår hur de fungerar, det är en trygghet. Det finns inga risker med kreditkort så länge man har koll på sin ekonomi och har pengar tex i fonder.

5 gillningar

Nej absolut inte, att ge råd att ta krediter istället för att ha en buffert är ett dåligt råd. Det är ingen överdrift att lyfta riskerna med kreditkort, dom är väl kända och tydligt dokumenterade.

Om du läser lite mer här på forumet kommer du att se att det är många som använder kreditkort, även som reserv vid oförutsedda händelser. Det finns olika sätt att resonera. Vill man hellre ha merparten av sina pengar investerade och är bekväm med att sälja av vid något krisartat behov så är kreditkort en bra lösning.

Om man har koll och har pengar investerade, t. ex. i fonder, så behöver det inte vara fel att använda en kredit på ett kreditkort vid vissa situationer istället för att ha en buffert.

1 gillning

Forumet tror jag har med personer som säljer dåliga ekonomiska produkter till människor som absolut inte behöver det. Dessa söker sig hit av egenintresse, sen finns det folk som upprepar detta felaktiga budskap ofta för att dom gått på det själva. Detta leder till att människor får en onödigt dålig ekonomi.

Krediter är inte ett substitut för buffert någonsin, du har fel.

1 gillning

Jo det är alltid fel och betyder att man inte förstår sig på risk.

En buffert har ett enda syfte att minska risken i din ekonomi. Att investera är en risk att ta krediter är också en risk att ta krediter och investera samtidigt ökar risken betydligt vilket är raka motsatsen till syftet med bufferten.

Jag tycker du har gjort helt rätt så här långt. Kreditkortet som du har från Bank Norwegian är en bra reserv. Det kostar inget så länge du inte använder det. Använder du det så kostar det inget så länge du betalar hela skulden när fakturan kommer.

4 gillningar

Du är nog ganska ensam om detta. och försök säga det till någon som precis har börjat spara…

Det behöver inte alltid vara fel och det innebär inte alltid en risk.

Om jag vill köpa något för 20000 idag kan jag antingen betala 20000 idag eller så kan jag använda mitt kreditkort och betala 20000 i slutet av december. För mig finns det absolut ingen risk i det eftersom jag vet att jag kan betala 20000 i december. Vad är nackdelen med att vänta för mig och vad är risken?

5 gillningar

Exakt så. vi köper allt på AmEx och Mastercard och får Eurobonuspoäng. Har gjort så i över 10 år. Man betalar allt när fakturan kommer och får bonuspoäng och extraförsäkringar på resor, vitvaror etc via korten.

1 gillning

Buffertens syfte är att hantera risker. Risker kan vara sjukdom, arbetslöshet, skilsmässa ett brott, jordbävning för dig eller kanske familj det finns en lång rad händelser som du kan behöva skydda dig emot. Enkelt sagt den värsta dagen i ditt liv. Att bara räkna på reward delen eftersom det är siffrorna du ser och kan ta på framstår ofta som logiskt om inget alvarligt har hänt dig.

I mitt fall träffades mina föräldrar av en tzunami i Thailand. Att försöka hitta dom och sedan få hem dom plus att återhämta mig själv tills jag kunde återgå till jobbet slog stenhårt (kortsiktigt) på min mentala hälsa och hushållets ekonomi.

Att ge någon rådet att använda kredit för att kunna investera och kanske tjäna några hundralappar samtidigt som man minskar sitt buffertsparande är inte ett bra råd. Då förstår man inte risk delen utan man tänker ”det händer inte mig”.

Buffertens syfte är att brygga ditt kassaflöde under tiden dina större tillgångar är illikvida.

Om man inte har något sparande, investeringar eller andra tillgångar som kan likvideras är det givetvis ett väldigt dåligt råd att ha kreditkortet som buffert.

Men om man som de som argumenterar för kredit som buffer HAR exempelvis stora tillgångar på börsen, som kan likvideras på några dagar, är kreditkortet eller annan form av dynamiskt tillgänglig kredit ett utmärk sätt att garantera kassaflöde utan att lämna tillgångar icke-produktiva. Visst, man tar en risk att man kanske, eventuellt, behöver sälja en tillgång vid icke-optimalt tillfälle, men det är man förhoppningsvis medveten om i så fall.

4 gillningar

Nej, livet är inte en excel.

Buffert kan betyda olika saker. En liten sak kan vara att köpa en ny frys om den gamla går sönder. Man kan ha de pengarna tillgängliga men det finns ingen nackdel med att istället betala med ett kreditkort, OM MAN HAR KOLL.