Betala "för dyr" sak med kreditkort, hur gör ni?

Har ett kreditkort och ett debitkort. Har alltid använt debitkortet som mitt vardagskort fram tills nyligen, men tänkte att jag skulle gå över helt till kreditkort så småningom pga. att det kanske är enklare att dela lika på utgifter osv. då (bl.a. eftersom folk här verkar rekommendera kreditkort före debitkort).

Nu fick jag mig dock en tankeställare. Skulle boka flygbiljetter åt ett mindre sällskap och priset landade på 38000 kr för allihop. Tänkte att jag tar det på mitt nya kreditkort eftersom jag fått för mig att det ingår mer försäkringar och annat där än på debitkortet, men insåg i nästa sekund att kreditgränsen är 40000 och jag har handlat för 10000 denna månaden.

Aningen stressad pga. att jag var i sista steget av flygbokningen och hade begränsad tid på mig innan det blev “timeout” så gjorde jag ändå ett försök att betala med kreditkortet, men det misslyckades, så jag fick se mig besegrad och betala med debitkortet…

Nu undrar jag hur ni gör med saker som är dyrare än vad ni har kreditutrymme till?? På ett debitkort kan jag ju bara flytta över pengar från t.ex. lönekonto eller sparkonto till kortkontot så är det löst på en minut. Har kreditkortet hos COOP och debitkortet i en vanlig storbank, så även om jag kunde betalat av de där 10000 kr och kommit upp i 40000 igen så hade det ju inte direkt gått på en minut, snarare 2-3 bankdagar. Och vad hade jag gjort om flygbiljetterna kostat 41000 kr?

Kan man betala in “för mycket” till kreditkortet och på så sätt ta höjd för att man ska betala något som kostar mer än kreditgränsen? Eller finns det något annat knep (förutom då att ha en högre kreditgräns)? Hos COOP kan jag inte höja kreditgränsen förrän jag haft kortet i 7 månader om jag inte minns fel. Och att ha flera kort från olika utgivare hjälper ju inte om man inte kan dela upp betalningen…

Jag har haft problem att betala saker med högre värde med kreditkortet. Jag hörde av mig till kundtjänsten och fick ett nonsens-svar. Kortet är inte spärrat men fungerar inte iallafall. Även mitt kort nummer två uppför sig på samma sätt. Vi pratar nu om inköp på nätet inom Sverige.

Rent allmänt kan du fylla på kreditkortet för att höja din betalningsförmåga utöver kreditens storlek.

1 gillning

Det brukar inte vara några problem att höja kreditgränsen, kan bara prata för Amex och SAS Mastercard (SEB). Kontakta kundtjänst innan dina större köp och be de höja gränsen tillfälligt.

3 gillningar

Fler än ett kreditkort kanske löser problemet ?
Visa och Mastercard för redudans.

1 gillning

Jag har koll på mitt kreditutrymme. Svårare är det inte. :smiley: Men jag tror att det du gjorde var en nybörjarmiss och det är ju lätt hänt. Är man sedan en som kan hantera kreditkort så är det ju inte fel att be att få höja gränsen om man ofta är i närheten.

Det brukar inte vara något problem, men som @Den_gamle_mannen är inne på: Det är upp till banken att godkänna och kanske inte det smidigaste innan du varit kund ett tag.

På mina tankkort sätter jag alltid in pengar i förväg, gjort så i flera år, så nästan aldrig jag tankar på kredit, och inte varit några problem. Men det är ju enbart några tusen som mest, kanske suras lite mer om man sätter in 5-siffriga belopp

2 gillningar

Jag brukar betala in i förväg på mitt Santander-kort när jag har stora utgifter på gång. Det har alltid fungerat. Jag har inget kreditkort som man inte kan betala in ett överskott på.

1 gillning

Det brukar inte vara något problem att betala in ”för mycket” för att på så vis höja gränsen. Däremot är det inte alltid så uppskattat av kreditgivare, vad jag förstått.

Vissa kreditgivare påstår även att det i praktiken inte ska gå att ”höja” sin limit på detta sätt, då de menar att kreditgränsen beräknas på månatlig basis. D.v.s. om din gräns är 40k, så kan du inte spendera mer än 40k under en månad oavsett om du har dopat ditt utrymme med extrainsättningar. Jag har dock aldrig stött på det problemet i praktiken.

1 gillning

Jag ser till att inte köpa för mer än mitt kreditutrymme. Tidigare tackade jag alltid ja när jag fick erbjudande om att höja gränsen men har inte gjort det på länge nu. Har 100k som gräns och hittills har det alltid räckt men jag funderar på om jag skulle öka det då kommande resor skulle kunna bli dyrare än så.

Beror på vad det är för kort. För länge sedan hade jag ett Handelsbanken VISAkort som man kunde betala in extra på för att öka utrymmet. Jag böt det senare till ett British Airways VISAkort och då gick det inte att göra så. Förklaringen var någonting om att eftersom de inte var en bank kunde man inte ligga på plus på kortet.

Har också ett COOP-kort. Vill minnas att det ska gå att trycka in pengar i förväg, men ingen koll på om kreditgräns ändå ställer till det.

Använder kortet till 90% för mat och betalar alltid allt första månaden

Ibland gör vi dock större inköp på kortet. Värmepump, byggmaterial möbler mm för då slipper jag skyffla pengar fram och tillbaka mellan konton utifall köpet av någon orsak ändå inte blir av just den dagen. Betalar därefter in summan bums redan innan räkningen kommer. Och så får man lite poäng för det, som förvisso knappt går att använda annat än på COOP.

Höjde krediten rejält och skaffade tvillingkort till partnern för många år sedan efter ett bilhaveri en helg före BankID:s tidevarv. Så det kortet utgör en akut medhavd plånboksbuffert, speciellt i dessa prepping-tider. Överväger att höja gränsen ännu mer…bara man sköter betalningen i tid.

Så skicka upp krediten så högt du får, är mitt råd

Har precis skaffat Coop Mastercard Mer och som du skriver är det 7 månader innan kreditgränsen kan höjas. Vidare så får man med detta kort heller inte förskottsbetala in så man ligger på plus eller hur man ska beskriva det, dvs kasta in pengar i förväg. Eventuellt att det går men villkoren säger nej och då bör man följa dessa kan jag tycka.

Så antingen ser man till att nolla saldot (extrabetalning nr 1) innan det större köpet och fort som attan betalar in hela den större summan direkt efter inköpet också (extra betalning nr 2). Det blir nån dags väntetid för att båda extra betalningarna ska komma in på krediten, det får man också ha i åtanke.

Eller så struntar man i den bonus det stora inköpet skulle medföra denna gång och inväntar möjligheten att höja krediten om 7 månader och förhoppningsvis få ett utrymme som passar eventuella extrainköp.

Jag har inge kreditkort bara ett betalkort eller de heter idag debitkort…
Går ju använda de å betala me istället för ändra krediter på kreditkortet…
Vid köp av dyra saker som jag har köpt så när varan kostat över 100.000 så har de blivit draget två gånger… För mig att de kan finns en gräns vid de beloppet…
Mitt fall så tycker jag att ett debitkort är enklare då…

Jag beställde för några veckor sedan flygbiljetter till julhelgen å då jämn förde jag reseskyddet på alla de kreditkort jag hade tillgängligt; Klarna, eurocard corporate gold, Bank Norwegian och Amex. Har även Länsförsäkringars hemförsäkring med utökat reseskydd. Kom fram till att de högsta återbetalnings beloppen fanns i hemförsäkringen. Spelade med andra ord ingen roll vilket kort som köpet gjordes med, kanske.

Vad gör man om någon blir så sjuk så resan ställs in och priset på biljetterna inte täcks av fullt av hemförsäkringen, går det att även nyttja den för kreditkortet?

Jag vet inte vilket kort man ska ha egentligen. Har själv bara 50000kr som kreditgräns på kreditkortet och det kommer man inte långt med. Kortet från Sparbanken är väl ett mastercard och även det har tydligen numera en gräns på typ 100000kr eller nått, skulle köpa en bil här i slutet av januari men det gick inte trots att det satt över 250000kr på kontot, fick ta på faktura. Funderar på ett Amex premium för att få lite bättre bonus och högre kredit.

Själv kör jag med Carplay (fd Volvokort) från Ziklo bank där jag även har sparkonto.
Så det är lätt att logga in i appen och göra en överföring om det skulle behövas

Det köpet hade typ givit dig en business class resa till USA :slight_smile:

Köper aldrig på krita.
Enda lånet är bolånet som amorteras ner. Allt annat sparas ihop. Så gör jag.

Jag köper allt ”på krita”. Men med pengar jag har. Kreditskulden avbetalas varje månad utan ränta.

Kreditkort har ju generellt bättre bonus-/cashbackprogram och bättre försäkringar. Merparten av mina flygresor under ett år finansieras helt eller delvis på detta vis.

6 gillningar

Inte riktigt det du frågade men har du kollat att försäkringen verkligen gäller för övriga sällskapet om du betalar?

Vill minnas att i många fall måste var och en betala med sitt egna kort för att det ska gälla.