Vara rädd för att använda kreditkortet, har banken koll?

Hej,

Jag har en fråga om användning av kreditkort

Vi har ett Mastercard Platinum som vår bank rekommenderade för utlandsresor. Kreditgränsen är 80 000 kr.

Vi använder kortet väldigt sällan, ungefär 3 gånger per år, då är det 1 utlandsresor och ibland andra saker inte mer än 10:000 max typ.

Vår ekonomi är stabil:

• löner ca 36 100 kr respektive 37 750 kr före skatt

• bostadsrätt värd ca 1,2–1,3 miljoner

• sparande: jag har 1,8 miljoner på Lysa min man ca 200 000 kr.

Min fråga gäller om det är rimligt att ibland använda kreditkortet och betala fakturan månaden efter?

Till exempel: jag tänker spara 3 000 kr till Lysa denna månad, hade tänkt föra över mera men de pengarna behövde jag betala optikern istället. Jag funderar därför på att betala kläderna denna månad så att jag kan spara de 3:000 kr till Lysa istället och sedan betala hela fakturan nästa månad.

Är detta något man bör undvika?

Tittar banken på hur ofta eller hur mycket man använder kreditkortet när man senare ansöker om bolån?

Till nästa belnee radhus mellan 3,5-,5 miljoner kommer vi ha strax under 2 miljoner i kontantinsats.

Tack för hjälpen!

1 gillning

Kreditkort syns i kreditupplysningen som banken tar på dig när du ansöker om lån. Exakt hur det ser ut varierar lite beroende på bolag och typ av rapport, men sist jag sökte bolån så syntes antal kort (eller snarare antal kontokrediter, som det kallas), den sammanlagda kreditgränsen, och utnyttjandegraden av krediterna, vid sista dagen i varannan månad det senaste året.

I vilken mån banken väger in detta i sin bedömning av låneansökan är nog omöjligt att säga, det varierar säkert också mycket mellan olika banker. Om man har god ekonomi i övrigt verkar dock ett måttligt utnyttjande av kontokredit inte har någon särskilt stor inverkan på den totala riskprognosen som också brukar vara med. Det verkar vara betydligt värre att ha många olika kreditkort/kontokrediter, i alla fall om jag får döma av mina egna kreditupplysningar.

(Redigering: glöm sista meningen ovan. Jag tog bort ett stycke här med ett resonemang om antal kontokrediter. När jag kollade noggrannare så verkar sambandet jag trodde mig se vara baserat på en missuppfattning. Mitt riskprognos-betyg verkar ha hoppat både upp och ner en hel del de senaste åren utan jag kan se någon uppenbar förklaring till varför)

Jag har ingen aning om ifall banken kollar noggrannare på kreditkort du har i samma bank.

2 gillningar

Tack snälla :blush:

Vi har Sparbanken båda två :blush:

1 gillning

Förlåt, jag redigerade svaret, när jag kollade noggrannare insåg jag att sambandet jag trodde fanns inte verkar stämma. Jag kan i alla fall konstatera att jag har kreditkort och använder krediten utan att det varit något särskilt problem för mig.

1 gillning

De kör någon variant på snittkredit, men i normalfallet är det ju ingenting konstigt som köps med kreditkort. Det viktiga är ju att du/ni betalar räkningen när den kommer.

Om din oro är att ni två med snittlöner inte skulle få låna tre miljoner pga kortet så kan du andas ut. Vill du ha mer lugn så gå till hästen och få svar direkt ur munnen på den. :horse_face:

3 gillningar

Tack snälla! :blush:

Vi betalar 99% av allt vi köper på kredit med Amex / Mastercard för att få poängen. Så länge man betalar räkningen när den kommer skall det inte vara några som helst konstigheter.

2 gillningar

Tack snälla för hjälpen :blush:

1 gillning

Jag sätter löpande in pengar på mitt kreditkort och har alltid ett positivt belopp på kontot dvs jag får alltid en noll-faktura i slutet av månaden.

Enda anledningen är att jag inte vill handla för pengar som jag inte har. Det är en mental grej att jag inte villa handla på kredit.

PS: Avslutade nyligen ett gammalt kreditkort och fick “överskottet“ och resterande outnyttjad årsavgift utbetalad till min bank utan några som helst problem.

PSS: Lokaltrafiken i Stockholm - SL - återbetalade lite överraskande en 30-dagars biljett som jag missade att aktivera och nyttja pga av sjukdom till det avslutade kontokortet. Även dom pengarna fick jag snabbt utbetalade på mitt bankkonto utan problem. :slight_smile:

4 gillningar

Vi gjorde alltid så förut (när vi hade inkomst och nån ville ge oss ett kreditkort…)

Fast så vitt jag kommer ihåg så var det iallafall enligt de amerikanska kreditrapporterna så att de kan bara se hur mycket av ditt kreditutrymme som används. Om du har 1000$ kreditutrymme så kunde de inte så skillnaden på om du handlat för $1000 varje månad och sedan betalat allting eller om du handlat för $1000 för 5 år sen och fortfarande försöker betala av den skulden via minimibetalningar. Nån gång frågade även vår bank hur mycket jag “betalade av kreditkort” och jag sa typ $1000 i månaden och han frågade hur fan jag kunde ha så stora skulder att jag behövde betala så mycket… :rofl:

Men det kanske funkar bättre här.

1 gillning

Jag handlar allt på kreditkort förutom utlägg utomlands, men i ett fall verkar ni inte behöva det. Jag antar att banken syftar på reseförsäkring, men med få resor och (troligen) begränsad budget tror jag inte detta motiverar årsavgiften. Sannolikt ingen bra växlingskurs heller. Regel nr 1 är att inte lita på bankrådgivare.

Se till att ni har en hemförsäkring istället.

1 gillning

Tack för din hjälp, ja hemförsäkring har vi :blush:

Tack snälla för hjälpen :blush:

Du vill åt skyddet som konsumentkreditlagen ger dig eller varför använder du ett kreditkort som ett vanligt kort?

Vi använder hembankens kreditkort till 99% för konsumtionsutgifter varje månad. Och Swish i övriga fall, typ kaffe och kaaw me bröö vid fikastugan på golfbanan och liknande.

Har aldrig blivit ifrågasatta för det oavsett om det handlar om 20 000 eller 50 000 kr/månad. Och ändå är vår hemmabank en av de mest kritiserade i sammanhanget…

1 gillning

Tack snälla :blush: