Betala "för dyr" sak med kreditkort, hur gör ni?

Det vanligaste är väl att man måste vara i samma hushåll för att försäkringen ska gälla för fler än betalaren själv? Lägga ut åt vänner och tro att de omfattas av försäkringen är oftast ett stort misstag.

1 gillning

Jag gör tvärtom. Har betalat av huset och köper allt på kredit. Men alla ska trivas heter det ju.

Jag kör samma men kan tycka att krediten är lite låg några gånger per år.

En viktig sak att ha koll på är ju att ett kreditkort som används för “allt” måste ha en limit på åtminstone två månaders utgifter (och då dyrare månader). Samtidigt så gäller det att ha disciplin och det passar inte alla.

Jag har typ 300.000 i sammanlagd limit på mina kort. Däremot så håller jag nog inte med om att

Menar du med en partner eller med kompisar? Enklast (IMO) är att ha matkonto, bensinkonto, villakonto gemensamt med sin partner med egna kort till dem. Då slipper man en massa överföringar och uträkningar så länge man håller sig till budgeten.

Det finns dock några poänger med kreditkort: extra skydd och fördelar vid vissa köp, t.ex. resor, konsumentelektronik/vitvaror osv. Sedan har ju konsumentkreditlagen erbjudit ett något bättre skydd om man går på en mina vid internetköp, kapade kort osv. Har något vagt minne om att det pratats om att förändra det men har inte följt det på sistone.

Jag handlar allt på kreditkort. Vi har två st. Betalar såklart alltid av det hela.
Dels så får man mycket mer poäng på detta sätt. Vi har genom åren rest och flugit gratis hela familjen till Mallorca, London osv bara för att man använt kortet. Ska man göra större inköp och har lågt utrymme får man planera lite och göra en fyllnadsbetalning. Har aldrig varit problem att betala in extra eller betala av innan räkningen kommer.

Flear fördela med kreditkort

• Poäng på köp
  • Skydd vid internetköp och konkurser. Debetkort är du helt oskyddad från konkurs om du betalar till ett företag som ska skicka saker och går i konkurs under tiden.
  • reseförsäkring på kortet och vissa andra försäkringar, vissa har på vitvaror osv.

Lite specifikare fråga

Är det någon som vet om det går att tillfälligt höja gränsen genom att göra extra inbetalning till norwegian kreditkort?

Vilka kreditkort har HÖGRE kreditgräns än 100 000 kr? :open_mouth:

Väldigt många gissar jag, det beror väl mest på vilken kreditvärdighet man har?

En snabb googling visar att man på Resurs World kan ha 200 000 kr. Enligt Eurocard har de ingen gräns.

Höja kreditgräns eller betala in mer i förväg funkar för mig.

Dyraste jag köpt är kamin + installation för 98.000 kr som gjordes i butik istället för faktura då jag ville få saftig bonus när det för par år sedan fortfarande fanns bonus att snacka om.

Det är ju baserat på inkomst men är nog inga problem med Amex Elite och speciellt Platinum.

Aldrig hört talas om det. De svenska bankerna har ju ett maxtak på 100 000 kr i regel. De andra aktörerna har ju ockerräntor på sina kreditkort så de räknar jag inte.

På mitt SAS Eurobonus Mastercard har jag 150 000 kr som gräns. Det är nog inte några problem att höja den gränsen heller om jag vill. Det är SEB som är kortutgivare.

Norwegian har 150000

Jag har blivit erbjuden högre gräns men har hittills valt att avstå. Vilken ränta de har bryr jag mig inte om eftersom jag betalar hela räkningen när den kommer.

Har nyligen bokat en resa och slutbetalningen är på 102 000 så kanske tackar jag ja om jag blir erbjuden en höjning igen. Annars får jag be om att få göra en delbetalning i förväg.

Jag har frågat på Handelsbanken, och dom sa, det går att höja, fråga så får vi se.
Jag försökte dock inte.

Hej,

Är väldigt lätt och snabbt att utöka kreditgränsen på vissa banker. Jag behövde det efter att jag beställt flyg och boende för semestern. Ansökte om högre kreditgräns med bankid en lördagkväll och fick den beviljad samma kväll.

Jag skall se till att utöka gränsen med lite marginal innan jag slutar jobba, för utan fast lön är det inte lika lätt.

På Swedbank Mastercard gäller den övriga familjen. Om man betalat för någon annan så gäller dennes kortförsäkring om den personen också har ett Swedbankkort vid tidpunkten resan köps. Kanske något liknande hos andra banker?

Har Handelsbanken Allkort. När man ansöker online eller i appen kan man endast välja 50000 i kredit, men pratade med banken då jag ville ha högre, och det var inga problem. Ville iofs bara ha 100k, men enligt banken skulle det gå att få ännu högre om man ville. Fick dock fylla i en pappersblankett, men Handelsbanken är ju lite old-school…

Norwegian slängde 125.000 på mig så fort jag klickat på ansök-knappen, sen fick jag sänka det om jag ville.

Jag köper alltid resor och en del dyrare grejer med kreditkorten, betalar alltid räkningen. Och har dessutom behövt använda deras reseförsäkring vilket nog räddade 40k den gången. Har 100k på shb Platinum och vet faktiskt inte vad Amex Gold har för gräns, 200k?