Jag har 250 kkr på amex, säkert många som har högre.
Köpte ett par klockor en gång för 420 000kr och drog mitt AMEX platinum. Hade inte förvarnat eller något. Det gick igenom precis som ett vanligt köp. Kändes lite mäktigt faktiskt.
Om man har för låg kredit på ett kort så ringer man deras kundtjänst och ber dem höja. Säger de mot förmodan nej så byter man till något annat kort (och det gör man så klart klart för dem om de vägrar höja gränsen). Det handlar till syvende och sist om värdighet. Man ska inte finna sig i att bli behandlad som ett djur.
Jag har ett Ica Mastercard med lägsta krediten 20.000:- men när jag köper nått dyrare för jag bara över mer pengar till det kontot. . så även om jag bara har 20k i kredit på den delen av kontot kan jag handla för så mycket pengar jag HAR där- - har aldrig varit ett problem
höj kreditgränsen, jag har 250k på både amex och mastercard.
Att ni vågar ha så höga kreditgränser…jag är rädd att nått “bus” skall få tag i mitt kort eller hota att ta ut mm.
Jag har max 10.000:- på det kortet o som sagt lägsta kreditgränsen. . som personlig säkerhet.
Har inte ens ett kort på den banken där mina “riktiga” pengar sitter
Jag har också Coops kreditkort och har gjort extrainsättningar på kortet innan stora köp. För mig har det fungerat och ingen har hört av sig och sagt att det är fel.
Jag gör precis som du gjorde. Tar ett debitkort istället. Kan kontakta företaget och be om högre gräns om man vill ha sin försäkring eller poäng via just det kortet.
Beror ju på situationen men det går väl(?) att få upp till 200´000 ganska lätt förutsett att man har matchande inkomst och ekonomi. Har fått info om att det går att höja kreditgränsen när jag gjort något större köp och legat nära gränsen. Men jag har nog 20´000.
Om något bus får tag i kortet och lyckas köpa saker är det bankens pengar du riskerar, du spärrar kortet och reklamerar transaktionen.
Ska man tvinga någon till något kan man göra betydligt mer jävelskap hemma vid offrets dator än vid en bankomat som har uttagsgränser och kameror.
Noterade faktiskt igår på kreditkortsfakturan att det står uttryckligen att man inte får sätta in högre belopp än maximal kredit, men det har aldrig varit några problem att ligga över.
På mitt gamla santander funkade det bra att göra så, men everyday som jag hade sen räknade inte av insättningar från saldot förrän vid brytdatum, så det hjälpte liksom inte.
Därför bra att få höra vilka kort era erfarenheter kommer från.
Nej hur skulle det se ut, om man inte kunde köpa klockor för 420k på ett bräde. Rent av ovärdigt.
Fast det är det som är det bästa med kreditkort kontra debitkort, det är inte dina pengar. Så länge du inte varit grovt oaktsam så är det bankens bekymmer om nåt händer.
Ett exempel är vid onlineköp, säg att du beställer en dyr vara och förskottsbetalar med kort. Sen har du otur och firman går i konkurs. Med debitkort är dina pengar borta, med kreditkort gör du en reklamation och banken står för förlusten.
Lite oklart hur det skulle fungera i ett fall där man under hot tvingats ta ut pengar. Men känns som att det även i sådana fall borde bli bankens bekymmer, då det är bankens pengar som stulits, inte dina egna.