Handelsbanken blockerar kortköp från många utländska webbutiker. Byta bank?

Hej!

När jag försöker köpa saker från utländska webbutiker får jag ofta ett felmeddelande om att mitt mastercard inte är giltigt. Detta händer oftare på små företags webbutiker och mer sällan på de stora företagens. Eftersom det nu har hänt många gånger på olika websidor ringde jag till slut upp Handelsbanken och frågade.

De kunde gå in i sitt system och titta på de specifika transaktionerna. Det visade sig att de webbutiker jag försökt köpa från, använde sig av betaltjänster som Handelsbanken hade svartlistat därför att skett bedrägerier. Jag fick också veta att det var helt omöjligt att gå runt blockaden och det var också omöjligt att banken skulle kunna ompröva sitt beslut.

Då detta problem uppstår i ca 80 procent av fallen när jag försöker köpa något från en utländsk webbutik, tycker jag att det är oacceptabelt.

Supporten på ett av småföretagen jag försökt köpa av, meddelade att de sedan tidigare kände till denna märkliga bank som blockerade kortköp. De skrev följande: “Yes we are aware of this specific bank, we have had 4 other customers experience the same issue. They basically will not process payments through Shopify which is using one of the largest payments gates on Earth named Stripe. They are the only Bank that we know of so far that does this and no clear reason has been given”

Undrar därför om det är någon som kan rekommendera en annan bank som inte har sådana här blockader på sina bankkort?

Danske bank funkar fint

Tack för tipset!

Jag har Länsförsäkringar Bank och har aldrig haft problem med det du beskriver.

Om du är där i livet att du kan och vill ha kreditkort skulle du kunna snegla runt på sådana också. Jag och frugan kör exempelvis Coop Mastercard utan problem.

Tack för tipset! Kreditkort håller jag mig borta ifrån.

2 gillningar

Om du bara vill ha virtuella kort smidigt så fungerar Revolut bra.

Intressant. Är det pålitligt och utan dolda avgifter etc?

Deras avgifter är tydliga, det är bara deras finare kort som har kostnader (mot bättre försäkringar etc, det vanliga).
Har använt det själv när jag ex. haft problem att köpa bitcoins med min vanliga bank.

1 gillning

Typiskt Handelsbanken.

Mig förhindrade de skicka svenska kronor till polska Nordeas svenska kronordenominerade konto när detta fanns. Helt omöjligt.

För utländska betalningar ska man aldrig använda storbankernas kort utan sådana utan valutapåslag så som Klarntakortet, Nortmill, Collector, Forex Bank, Santander, Marginalen, Lunar och Rocker. Vissa av korten kostar årsavgift eller kräver premiumnivå.

Helst kreditkort om det är ett riskköp men allra helst Revolut som använder de faktiska valutakurserna genom interbank rate utan påslag upp till 10 000 kr per månad under vardagar. Då slipper man Visas och Mastercards ofördelaktiga dagskurser som jag tror ligger kring 0,2-0,4%. Enligt vissa undersökningar sägs Mastercard vara det billigare kortnätverket.

Ja, det låter som ett intressant alternativ. Men jag såg en annan tråd om det företaget att Swedbank och SHB vägrade föra över pengar till dem. Och då går det ju inte… Känns om om det alltid är nån hake med de små aktörerna…

Tack för ett bra och uttömmande svar! Jag är dock skeptisk till andra aktörer än storbankerna. Detta pga när man tittar på forumen vad folk skriver. Det vanligaste klagomålen är att man inte kan få ut sina pengar utan byråkratiskt krångel och att det kan ta lång, veckor och månader…Jag har hört detta om tex Northmill. Det känns ju helt oacceptabelt. Växling avgiften bekymmrar mig inte då det i mitt fall blir små pengar. 5-20 kr per transaktion eller så. Och jag gör kanske 10 såna köp om året.

Revolut skulle jag rekommendera. Du fyller på kontot med EU-reglerad betalning i SEK (vanlig utlandsbetalning men pris som SEPA, dvs 0kr) eller med annat kort (snabbast).

Men var det inte folk som haft problem med att föra över från Handelsbanken till Revolut?

Annars kan jag rekommendera NorthMill - gratis kort, ränta, inga avgifter etc (kolla trådar om dem) Om du vill behålla Handelsbanken kan du swisha över till NorthMill -kortet när det är dags att handla

1 gillning

Jag gick över till Northmill efter att mitt kreditkort blev blockerad pga för många nätbutiker så de misstänkte skojeri :see_no_evil:.

Fördelen med Northmill är att jag kan sätta in det som behövs för köpet via Switch strax innan köp. Blir ett extra steg men slipper oron kring att det ska bli problem med uttag alternativt få kortet plötsligt spärrat.

1 gillning

Bankerna kan stoppa allt möjligt från tid till annan, just det som tråden handlar om. Jag har aldrig haft problem med överföra till Revolut

1 gillning

Jag har Revolut och för över pengar dit i 2 steg:

1. Skickar pengar till Wise där jag har ett virtuellt Mastercard
  2. Pengar vidare till Revolut med betalning med mitt Mastercard hos Wise.

Ett alternativ kan förstås också vara att bara använda Wise.

Att jag inte för över direkt till Revolut beror på att det blir en utlandsöverföring som min bank (Skandia) tar betalt för. Med min variant ovan blir det inga avgifter.

Vet du om man endast kan skaffa ett virtuellt kort från Northmill?

Jag måste vara lättlurad då jag trodde man faktiskt fick ett fysiskt kort om man beställde ett.

Är det inte så då?

Kan beställa fysiskt kort via appen, det jag visade med bilden också.

Nu använder jag kortet vara för köp på utländska nätbutiker så har inte det behovet