Bästa kortet utomlands

Då önskar jag er hjälp med att hitta bästa kortet inom Europa vad gäller låga/inga avgifter som valutaväxlingspåslag och andra påslag/avgifter (lite av en terminologidjungel).

Reseförsäkring behöver jag inte, finns ju i hemförsäkringen tänker jag.

Kort utan årsavgift är jag ute efter då jag reser 2 ggr/år och det inte betalar sig (tror jag!)…
eller har jag fel?

Klarnakortet blir jag inte klok på, de lägger på 2% (info från kundtjänst) men att det är Visas avgifter, men jag har också läst att Visa endast lägger på 0.27%…

ICA Banken tar ut ett växlingspåslag på 1,25 procent, låter som bäst just nu kanske?

Som jag har förstått det är det:
1 valutakursen vid ett givet ögonblick och det är lika oavsett kort i den valutan, rätt?
2 valutaväxlingsavgift/påslag
3 Fler avgifter?

Tacksam för input!

Jag har skaffat Revolut för utlandsresor. Man betalar en liten avgift för att få ett fysiskt kort, sedan betalar man inte någon årsavgift. Bästa valutaväxling vad jag vet. Det har funkat fint för mig. Har du kikat på det?

Jag skaffade Revolutkortet utan årsavgift inför en Spanienresa som begav sig relativt nyligen. Kostade ca 80kr att få det hemskickat. Gratis valutaväxling upp till 10 000 SEK/månad.

Tack, ja men det var mycket finstilt! Har du Standard, Plus, Premium eller Metall? Puh!
Använt i euro, vad är valutaväxlingen och andra avgifter?

Från sidan:

1. vi tar inte ut några avgifter för valutaväxling på veckodagar (mellan klockan 18.00 New York-tid på söndagar och 17.00 New York-tid på fredagar), förutom på transaktioner med ovanliga valutor såsom THB och UAH,

2. en avgift på 1 % tillkommer för valutaväxling på helger (mellan klockan 17.00 New York-tid på fredagar och 18.00 New York-tid på söndagar), förutom på transaktioner med THB och UAH,

Det tillkommer en skälig användningsavgift på 0,5 % för valutaväxlingar över 10,000 kr per 30-dagarsperiod (se vår avgiftssida). Du kan kontrollera din återstående kvot när som helst under ditt nuvarande prispaket i avsnittet Profil i appen.

TAck, det är inget kreditkort?

Står så här:
Sätt in pengar innan du åker

Det bästa sättet att fylla på en stor summa pengar på ditt Revolut-konto är via banköverföring. Om du sätter in pengar via kort rekommenderar vi att du aktiverar automatisk insättning, så att du inte behöver oroa dig för otillräckliga medel när du är ute och reser. Du bör även bekräfta ditt insättningskort innan du reser, så att alla dina transaktioner genomförs utan problem när du är på resande fot.

Exakt, det är debit.

Jag förde över SEK via Google pay från mitt Komplettkort och växlade till EUR direkt i appen.

Jag har standard. Angående avgifter för valutaväxling vet inte riktigt hur det är med helgdagar (det var länge sedan jag läste villkorna) men jag brukar växla pengar flera veckor innan jag reser, på det sättet påverkar inte avgifterna mig. I fall man behöver en större summa kan man börja att växla 10000 kr/mån flera månader innan resedagen. Då blir det ingen extra avgift. Jag har växlat olika europeiska valutor utan att märka något påslag och när jag kollade så hade de den bästa växlingskursen dessutom.

1 gillning

Varför kollar du inte på konsumentsverkets jämnförelse sida?

Aha! Jag har nog missat nåt här, trodde en betalade utomlands med kortet, men du menar att du reser med kontanter? Hur “får du ut” kontanterna i Sverige? :roll_eyes:

Jag har mest använt PFC utomlands (i alla fall för bankomatuttag). För vanliga kortköp har jag använt Curve också. Har Revolut också som har bättre växlingskurser, men har varit bökigt att fylla på med pengar utan att riskera avgifter i den änden.

Jag har nog missat nåt här, Revolut är inget vanligt kreditkort utan… nåt annat?
Nån som orkar förklara lite kort hur en går tillväga för att minska avgifterna på resan?..

Sätter en in pengar (Debitkort då) på Revolut och sedan dras det pö om pö vid köpen utomlands (med Revolutkortet) och då är växlingen redan gjord hemmavid? Dvs utan några extra påslag o avgifter?

Tack, bra förteckning över kostnader! Men det förklarar inte HUR korten funkar… och forum är ju till för att diskutera bli klokare tänker jag!

Så jag kan föra över pengar från exvis lönekonto i banken, växlar till euro i appen (under 10000kr till intrabankkurs, innan eller efter resan (funkar bägge?) och använder det sedan som ett kontokort i lokal valuta? Kanske börjar klarna nu! :slight_smile:

Och blir det pengar kvar efter resan: – Varje månad kan 2000 kr tas ut utan kostnad därefter kostar uttag 2%.

PFC har mastercards växlingskurs, har Revolut annan?
Funkar PFC på samma sätt som revolut dvs jag sätter över från bank via swish, köper euro utan extra avgifter och använder kortet i lokal valuta?

PFC och Revolut är debit-kort som du fyller på innan köp. Du köper i landets lokala valuta, annars får du påslag i växlingskursen från säljaren/bankomaten som garanterat är sämre än något valutaväxlingspåslag på kort. PFC har mastercards kurs och Revolut har en egen som kan vara lägre på vardagar i alla fall. Curve är som ett debitkort, men under huven kan du låta pengarna dras från ditt kreditkort i SEK (också påslag på helgen som Revolut).

1 gillning

Köper du för mer än 15600 kr per år i en utlänsk valuta så tjänar man på att använda Satander kortet med 0% valutapåslag.

Nej. Jag betalar med mitt Revolut kort.
Du sätter in pengar från ditt bank (lönekonto) på Revolutkonto (default är SEK konto) genom en konstandsfri banköverföring. På revolut du kan öppna flera konto i olika valutor. Sedan växlar du pengarna i revolut appen från SEK till låt oss säga EUR. När du betalar med kortet utomlands dras pengarna från kontot som har landets valuta i (du använder endast ett kort men den är kopplat till flera konto i olika valutor). Du kan växla pengarna mellan olika konto/valutor när du vill ( innan du reser utomlands eller när du befinner dig utomlands). Eftersom gränsen för gratis valutaväxling är 10000 kr/mån, för att undvika extraavgifter växlar jag större summor under flera månader innan utlandsresan (10000 kr idag, väntar 30 dagar sedan 10000 kr igen och så vidare). Pengarna jag växlar finns kvar på Revolutkonton när jag behöver dem senare.

1 gillning

Intressanta artiklar kring skillnaden i växlingskurs mellan Visa och Mastercard där det har visats sig att Visa oftast har en sämre växlingskurs. Normalt skiljer det 0,6% i växlingskurs mellan kortutgivarna. Detta var iaf för mig helt ny info som jag aldrig tagit i betraktande vid val av kreditkort :blush:, tror inte @janbolmeson har nämnt det i något podavsnitt eller.

Average differences between exchange rates are small. In the weekly comparison, MasterCard’s average rates were generally more favorable for U.S. consumers than Visa rates, but usually by less than 1%.

bild

bild

bild

https://www.moneysavingexpert.com/news/2015/05/mastercard-vs-visa-for-using-abroad-which-wins/

Revolut använder interbankränta.

Finns det någon där de jämför med interbank?