Revolut kortet, hur funkar det?

Jag tänkte skaffa Revolut kortet främst användning när jag är utomlands då kan jag flytta över pengar från min lönekonto till Revolut och få bättre växlingkurs så slipper jag betala med min ordinarie bank.

Antar att det finns fler förmåner att ha Revolut? Isf hade varit nice om ni kan rada upp de. :slight_smile:

Sen undrar jag får man eget bankkonto på revolut dvs att man kan även flytta pengar från paypal kontot till revolut kontot?

Jag har även läst här att folk har fått problem med att deras banker har spärrat överföringar mellan exempelvis LF, Swedbank till Revolut. Är det fortfarande aktuell idag eller hur har ni löst detta?

Man kan bara sätta över pengar via kort eller banköverföring vad jag har sett.
Apple Pay fungerar med, men tror inte Paypal finns till Apple Pay i Europa i dagsläget.

Jag har aldrig haft problem med LF och revolut, och har haft den kombinationen i kanske 2 år.

En annan nice fördel är ju att om man värvar någon så får man en bonus på ett par hundralappar.

Jag gillar möjligheten att ge barnen varsitt konto och kort utan att behöva ha mitt ex medgivande, som tex LF kräver. Samt att det är rätt trevligt att ha möjligheten till att kunna “avrunda köp uppåt” som automatiskt hamnar i ett valv för tex semestersparande.

Appen är rätt bra på att kategorisera inköp och ge en möjlighet att sätta upp budgetar. Men där tror jag många banker börja komma ifatt med.

Använder även funktionen med disponibla kort mycket, när jag handlar online använder jag ett temporärt kort som bara fungerar till ett köp, sen får man ett nytt.

(Vissa av funktionerna jag nämner kan kräva en högre månadskostnad)

Jaha undrade om man kunde föra över pengar från sitt paypal konto till revolut konto. Eller om revolut konto kan användas som egen bankkonto?

Nej, inte vad jag vet.

Jag för över från 3 olika banker samt får skickat till mig så borde funka med paypal också, annars har nog paypal gjort sitt om det inte klarar det.
Jag har iofs lämnat paypal för 2 år sen, såg inget värde i dem längre

Men Revolut är väl som ett komplement inte för “stand alone” lösing?
Blir väl ett bankkonto light då du inte kan betala överföringar som e-faktura o.s.v, men som extra konto utomlands är det väldigt bra tycker jag.

Finns det nån begränsning på hur mycket man kan föra över pengar till revolut?
Har hört att det inte är rekommenderat köpa bitcoin och handla för dem. Stämmer de?

Du får ju ett kontonummer med IBAN-nummer. Det går att göra banköverföringar dit vad jag vet. Så även banköverfföringar därifrån. Men det beror ju på vad du menar som eget bankkonto. Glöm saker som t.ex. autogiro, plusgiro, bankgiro, swish, BankID osv. Banköverföringar blir ju en internationell banköverföring eftersom banken finns i utlandet, och inte vanliga överföringar inom landet, men det tänker jag att det är uppenbart.

Men det är väl gratis att komma igång så det är väl bara att prova? Eller prova Lunar som är en liknande Dansk lösning*.

* Disclaimer: Jag och några andra här på forumet investerar i detta bolag.

Kommer insättningsgaranti och “bank” på revolut nu i år.
Har inte träffat på någon gräns än, men har inga jättepengar här några tusen €

Bitcoin köper jag aldrig direkt så ingen aning

Kommer bank nu i år, vet inte vad de innebär än mer än att de är insättningsgaranti.
Pengarna överförs till nytt bankkonto och man får sen föra över pengar till betalkontot när man växlar om jag förstått rätt, håller på läsa finstilta innan jag hoppar på det.

Mitt råd är låt bli revolute. En basfunktion är att det går att betala med och på sistone har det strulat duktigt. De spärrade försöken att köpa t.ex bussbiljett och ett antal andra. Riktigt jobbigt och få meddelande “vi har spärrat den osäkra transaktionen”, sedan hjälper det inte att gå in i appen att godkänna den. Blivit knivigt några gånger. När jag lyckats tömma det skall jag avveckla det.

Jag handlar nog 20ggr med kortet per månad och har inte haft några som helst problem.

Jag tycker det finns ett problem med att använda Revolut som resekort. För att slippa påslag kan man inte genomföra växling på kvällar och helger. Att växla i förväg innebär ju en mycket liten valutrisk. Kanske inte mycket att orda om, men principiellt störigt.

Det finns flera svenska kort som både är enkla att föra över pengar till och som inte har valutapåslag annat än VISAs eller Mastercards växelkurs.

Använder ni endast kortet utomlands när ni växlar pengar? Eller finns det andra förmåner att ha revolut kortet?

Jag har det till alla inköp samt barnens “spargrisar”.
Har dock skaffat crypto.com kortet nu, är lite nyfiken på det. Även om det luktar lite pyramidspel.

Finns det nån begränsning hur mycket man kan överföra eller bara begränsning på ta ut i kontanter?

Om man växlar till bitcoin kan köpa saker med de på nätet?

Vi reser mycket men har avstått Revolut eftersom gränsen för gratis uttag i bankomat är så låg per månad. Sen lägger Revolut på en procentavgift för Thailändska Bahten och Ukrainska Hryvnian dessutom och eftersom vi är mycket i Thailand förlorar den nyttan för oss.
För resor finns andra kort som passar oss bättre utgiftsmässigt.

1 gillning

Du har rätt, Revolut funkar dåligt på valutor som THB. Har precis varit i Thailand, använde Revolut och drabbades då av:
1% påslag pga ovanlig valuta
1% påslag då jag gjorde köp under helgen
0,5% påslag pga att jag överskridit gränsen om max 10.000 kr växling/30 dgr

Dvs totalt 2,5% valutaväxlingspåslag! (på en i och för sig i grunden bra växlingskurs). Har använt Revolut tidigare i Europa och det funkat bra men borde naturligtvis haft koll på att annat gällde i Asien. Men det är jobbigt med kort som har så snåriga regler som Revolut. Vilka kort rekommenderar du för resa utom Europa tex Thailand?

Det beror på naturligtvis men om man ska ta ut relativt mycket kontanter så är Forex Kreditkort nästan det enda kortet som inte tar någon avgift/valutapåslag (utanför EU, inom kostar) men den har en årsavgift så man får räkna på om det blir lönsamt. Sen använder jag även Klarna för att betala med, där är inget valutapåslag där heller men man kan inte ta ut kontanter överhuvudtaget. Har det kopplat till Google Pay.
Sen har vi med ett Norwegian kreditkort som backup (1,75% valutapåslag men ingen fast avgift).

Tack till Danilo! Forex hade jag inte sett tidigare. Kollar in det och ser ju . riktigt bra ut som resekort. Årsavgiften 225 kr är heller inte hårresande. Hittar ingen beloppsbegränsning av kontantuttag men det kan väl inte vara möjligt? Sen använder de Mastercards växlingskurser; jag vet inte hur de står sig mot tex Revoluts växlingskurser som i varje fall före valutapåslagen är konkurrenskraftiga.

Kan tyvärr inte svara på uttagsgräns, de bytte från Visa till Mastercard i år. Tidigare var det en svag punkt just när de gäller Thailand, den var på endast 5000 kronor och ta ut inne på bankkontor innebar en extra avgift. Förhoppningsvis är det bättre nu, skriv och hör med dem.
Angående växelkursen så inbillar jag mig att Mastercard brukar vara marginellt bättre än Visa men det är mest en uppfattning bildad på vad jag läst andra påstå, inget jag kollat själv men det är ju lätt undersökt.