Revolut kortet, hur funkar det?

Lunar är ett alternativ både inom och utom Europa. Ett Visa debitkort där ränta (f.n.1,05%) betalas för insatta pengar. Använder valutakurs från Visa. Inga uttag- eller valutaväxlingsavgifter. Och vad jag kunnat hitta inga beloppsgränser.

www.lunar.app/se/privat/priser

Hmm. Förut hade de en beloppsgräns utomlands för gratis uttag men jag hittar inte det nu.
Värt att undersöka.
Dock en maxgräns om 5000 kronor per dag i kontantuttag (15000 i månaden).

Mailat Forex och frågat om uttagsgränser, inväntar svar.
Tråden handlar ju om Revolut men när det gäller deras utlandshantering tror jag tråden nu är uttömmande. Ska man använda Revolut utomlands i de länder de betraktar som “ovanliga valutor” tex Thailand bör man nog skapa ett separat konto för THB (är ju en fördel med Revolut att man kan ha flrea valutakonton utan kostnad). Sedan växla i förkant så THB-kontot är fyllt i god tid innan ankomst. Då kan man ju dels försöka pricka in goda växelkurser :sweat_smile: samt undvika att drabbas av 0,5% påslag för att man växlat mer än 10.000 kr/30 dgr. Men reser man runt i flera länder blir ju det ohanterligt, man blir ett vandrande treasurycenter. Ett syfte med att använda kort utomlands är ju bla att man vill hålla det enkelt och då helst till goda växlingsvillkor. Här tycker jag inte Revolut levererar.

Är det någon som vet om Lunar kortet funkar på samma sätt som revolut dvs lätt att växla pengar men även till bitcoin och köpa saker med den?

Får man eget bankkonto med IBAN osv med den dvs överföra pengar fram o tillbaka?

Forex svarar så här vad gäller gränser för kontantuttag:
“Gränserna för kontantuttag vi har är 5 000kr/uttag och 20 000kr/rullande 7 dagar. Det kan även vara så att bankomaten har egna gränser som är under våra, då är det bankomatens gränser som gäller. Önskar du att ta ut mer än 5 000kr behöver du göra fler uttag.”

Åkte du i ett sällskap så du kan jämföra olika korts/bankers kurser? Antar att det inte var en weekendresa och den stora kostnaden är väl hotell och flygbiljett? Så det kanske inte blev så många kronor extra iaf? 1,5% hade det ju blivit om du växlat på vardagar och de flesta andra banker tar minst 1,5% i valutaväxling och då kanske kursen är sämre…

Finns två paket annat än Standard om man reser mycket med fri valutaväxling (dock ändå inte THB): Premium och Metal. Med Metal är det 1% cashback utanför Europa (0,1% annars, löjligt lågt). Metal kostar 1300kr/år och Premium cirka hälften.

Familjeresa och givetvis är inte valutaväxlingen den stora kostnaden utan biljetter mm. Men vill gärna kunna betala lokalt med så låga omkostnader (för valutaväxling, uttagsavgifter osv) som möjligt. Lite personlig principsak kanske. Gillar ju Revolut annars då man har koll i appen och de i grunden har bra växlingskurser…De snåriga avgifterna är mest irriterande. Man kan naturligtvis betala upp sig med fasta kortavgifter som du föreslår. Nu ska jag testa Wise (fd transferwise) så får vi se hur de står sig mot Revolut.

Sen ska de väl även sägas att flera banker använder köp och sälj kurs, medans hos revolut får du vxl kursen vid köp och sälj.
t.ex kostar de 10,32 att köpa och 10 24 att sälja 1 € på mina “fasta banker” medans revolut tar 10.24 för både och.