Farsan som är totalt tekniskt okunnig ska till Thailand ett par månader.
Han har SHB debit kort nu.
Finns det nån vinst i att byta kort så han får billigare köp i Thailand?
Verkar som om Curve har 1,5% på utomeuropeiska länder så vet inte om man tjänar nåt på det. Santander kredit har jag också hört om.
Själv gillar jag Revolut. De har 1% påslag för ovanliga valutor och så klingar det till varje gång kortet används så det känns säkert för en pensionär. Men tyvärr måste man toppa upp kortet själv vilket gör det lite för omständligt för honom.
Jag brukade ta med så mycket kontanter som känndes tryggt och växla på plats cash fungerar bäst i Thailand sen tog jag ut rejält varje gång i atm använde Norwegianskort är 1,75 % avgift inte direkt billigt finns säkert bättre. Enkelt tyckte jag var viktigast det är ju semester skönt slippa jaga nån hundring i lägre avgifter.
Nu använder jag wise och för över till sambons bank i Thailand .
Forex kreditkort är utan valutapåslag, kostat 225 kr/år och man kan även ta ut nåt/några tusen i ATM utan avgift. Sannolikt det bästa (ett av de bästa i alla fall) kreditkortet för resa. Wise o Revolut också bra om man själv vill försöka tajma valutakurser o växla o fylla på kontot själv. Revolut har lite luriga växlingsregler för vissa valutor däribland THB.
Ja frågan är om inte Forex är bäst då det är enklast vilket är av hög vikt i det här fallet. Wise är nog billigast (lägst avgifter), men där måste han nog göra lite för mycket själv. Revolut autoväxlar väl om man inte har täckning i en valuta vilket är smidigt och enkelt det med. Så valet står nog emellan dom. Sen vet jag inte hur mycket dyrare det skulle bli för honom att bara köra på med sitt vanliga SHB-kort.
Jag brukar ha Forex som huvudkort och ett-två andra som reserv ifall jag blir skimmad (hänt mig flera gånger). Korten jag använder i Thailand/Asien använder jag inte i Sverige (byter kortet, spärrar kortet för internetköp/uttag utanför Sverige edyl).
Eh? Var läser du det? Jag använder mitt curve dagligen utanför EU och får ingen 1.5%. Det finns ju dock en gräns på max gratis växling och max gratis uttag beroende på vilket kort man har.
Jag brukade mest använda Revolut men har gått över till Curve nu. Tycker det är så smidigt att inte behöva tänka på top up. Köpen går direkt till mitt svenska kreditkort (och får poäng på köpen dessutom).
Dock värt att notera att man inte får gratis växlingskurs på helgen.
En bekant till mig hade bara med sig ett enda kort på en resa i Fjärran Östern. Hen blev av med detta. För att uttrycka det milt, det blev väldigt jobbigt…
Jag vet Ica banken har varit bra förr, då det ej har tagit någon avgift per uttag. Men frågan är vad för växlingskurser de använder…
Ingen koll men, någon som vet vad kriterierna är för att öppna upp ett bankkonto i Thailand och använda lokalbankens kort?
Ser nu att det var värre än jag trodde. Visserligen är 1,5% endast för helgerna, men de är ju bara småpengar man kan ta ut med Curve innan man åker på 2%. Nä, Curve går bort i det här fallet.