Jag ska iväg till London om drygt 1 månad, jag har kreditkort från Everydacard och Komplettbank som jag normalt sett använder, ligger ett Curve kort framför dessa. Så… det är väl egentligen Curve jag använder och sen skickas betalningen bara vidare till primärt Everydaycard.
Hur bör jag göra i London? Är det cash som gäller där eller är det kort som i Sverige? Vad rekommenderas med tanke på växlingskurser, valutapåslag etc, jag vill ju inte betala mer än nödvändigt
Du behöver ett kort utan valutakurspåslag. Det finns flera sådana. När det gäller valutakurs så är Visa bättre än Mastercard. Den skillnaden är dock så liten att du kan bortse från den. Det är normalt Mastercard du får när det gäller gratiskort utan valutapåslag.
Den väsentliga frågan gällande valutakurser är att använda kortet för att betala och undvika “resevaluta” och kontanter. Alla sådana lösningar blir betydligt dyrare.
Det är kort som gäller, eller rättare sagt man använder knappt fysiska kort längre. Nästan uteslutande kontaktlösa betalningar. Skaffa ett kort utan valutapåslag. Sparar dig typiskt 1,5%
Jag har ju ett konto och kort hos Lunar Bank som jag inte använder… Dom kör vad jag läser mig till utan valutapåslag. Det borde väl duga? Jag får väl bara sätta in en lagom slant och använda det kortet.
Nope. Finns kreditkort som har 0 i växlingsavgift och valutapåslag och årsavgift även vid uttag av sedlar i ATM. Dock tar oftast lokal bank ex 2 euro per uttag dvs 0,5% om man tar ut ex 400 euro . Obs låt inte lokal bank göra växlingen ( sämre kurs) Man överför sedan i närtid uttagna pengarna till kortet så slipper man det mesta av räntan.
Vi använder kort mer och mer även utomlands men fortfarande mest kontanter i ex Spanien och Grekland.
”Nope” gällande vadå? Du säger ju själv att man får betala avgifter som lokala banker tar ut. Att betala med kort är alltid mer ekonomiskt fördelaktigt än att betala kontant.
Här i Kosovo där jag bor är avgiften 5 EUR vid uttag. Jag använder Santanders Mitt kort (som inte kan nytecknas). Då har jag noll valutapåslag, noll uttagsavgift från Santander och noll ränta på uttagna medel (om jag förbetalat till kortet).
Den enda fråga som jag inte är helt klar över är om det finns någon uttagsgräns. Igår provade jag att ta ut 600 EUR. Det har av vissa nämnts som en uttagsgräns. Dock misstänker jag att det är den svenska banken som i första hand satt uttagsgränsen. Jag borde alltså i princip kunna ta ut kanske 1000 EUR med kortet.
Jag bryr mig i princip inte om avgifter som kan undvikas är höga eller låga. Så länge det är enkelt att få till är det i min värld självklart att alltid välja det smartaste alternativet, även om besparingen i kronor är 1-2 EUR per uttag.
Nope avser påståendet om “oerhört mycket dyrare” . 1.8 Euro vi betalade sist för uttaget av 400 Euro i kontanter är inte " oerhört mycket" . Vi har tre gånger råkat ut för att kortuppgifter avseende kort vi använt för betala utomlands missbrukats. Upptäcktes snabbt av oss eller banken som tur var pga stor summa och annan plats och korten spärrades. Klart olustigt.
I ex thailand tar dom ofta på hotel 3% extra om du betalar med kort och " kontoret" med pärmar med kortuppgifter man ibland ser dom har skrivit ner har inte ens en låsbar dörr!. (Även sett det en gång i Grekland…Kontoret bakom skynke i receptionen som även var en servering och alla våra kortuppgifter i en pärm) . Smart att ha möjlighet att betala kontant i alla fall på enklare boenden.
Kort gäller generellt, du kommer knappt ha någon användning av kontanter.
Lunar kommer höja valutaväxlingsavgiften till 1.5 % på sitt gratisalternativ från 15e juni. Northmill har så vitt jag vet kvar 0 % växlingsavgift på sitt gratiskort, men båda dessa är ju debetkort.
Oavsett vilket kort du använder, ta för guds skull inte ut pengar i automaterna på flygplatsen, de har sina egna fantasikurser.
Se till att använda samma kort hela tiden när du åker kollektivt, så systemet kan hålla koll på om du kommit upp i maxtaxan.
Om det fortfarande finns specifika länder där det är praxis med extra avgifter för att betala med kort så är det självfallet en dålig idé att använda kort där. Det här med att ”skriva upp kortuppgifter i pärmar” känner jag inte alls igen.
På den tiden när jag reste i Asien senast använde jag mest kontanter. Det här var på tiden före chippen när skimning fortfarande sågs som en betydande risk.
Påståendet ”oerhört mycket dyrare” avsåg i första hand resevaluta, alltså kontanter växlade på växlingskontor eller uttagna i bankomater i Sverige med EUR eller USD. Där är avgiften 5-10%. Eftersom denna sorts kontor fortfarande existerar antar jag att vissa fortfarande uppfattar att de står för någon sorts ”trygghet” värd att betala extra för.
Utan att veta något säkert skulle jag tro att växlingskontorens kunder idag till övervägande del är helt andra än medelklasspersoner som behöver EUR eller USD till någon semesterresa.