Har i dagsläget ett kort på Santander Bank. Dock är det väldigt hög ränta hos dom. Tror den ligger på ca 19%. Är även kund hos Nordea och funderar därför på att ta deras kreditkort istället .
Är det fler som har Santander Bank?
Vad tycker ni om dom?
Jag har flera kreditkort men betalar alltid av det direkt.
Enda anledning till att jag har kreditkort är för bonusen det ger, inte för att handla på kredit.
Om man behöver kreditkort för att handla på kredit bör man inte ha något kreditkort alls i min mening.
Det kommer bara göra ens ekonomiska sits värre!
Det är billigare med blancolån än att använda krediten på kreditkort.
Om du vill behålla ditt kreditkort blir det nog svårt att hitta en bättre ränta. Jag tror jag har 15% på mitt AMEX förvisso, men det går inte att använda överallt i Sverige. Tror jag har 17-20% på mitt SAS MC.
Nej jag betalar inte alltid allt direkt. Om jag köper något på ett kreditkort idag skulle jag betala hela fakturan som kommer om 30-45 dagar.
Har man handlat för 10k kommer det en faktura där man kan välja att betala allt mellan 300kr och 10k.
Betalar man hela beloppet, 10k, så betalar man ingen ränta. När du läser om kreditkort på RT skulle jag tro att 99% använder sina kreditkort på detta sätt.
Väljer du att betala 2k, då börjar räntan att ticka på resterande 8k.
Hur stora oförutsedda utgifter pratar du om? Hur som helst vore det nog vettigt att skrapa ihop en buffert som man hantera dessa utgifter.
Då får jag nog påstå att man skaffat sig fler utgifter än vad ekonomin tål. Jag har haft kreditkort i 25 år och betalar alltid hela räkningen, oavsett storlek. Bufferten har fått rycka in de få gånger räkningen överstigit nettolönen.
Hmmm . Mitt Santander kort (VISA) är mitt klart billigaste dvs bästa kreditkort! Nära 0SEK i kostnader. Använder jag bara till ATM uttag vid utlandsresor privat och i tjänsten (och som nödreserv på resa och hemma jag aldrig behövt använda) . Ingen årsavgift och inga växlingsavgifter alls förutom typiskt ca 3 euro per uttag utländska banken tar .Man kan oftast ta ut upp till ca 6000 sek per gång i lokal valuta. Man som vanligt! betalas ränta på uttaget från dag 1 men man kan betala av typ bums via sin internetbank och slippa mer än några få kronor i ränta. Ett mycket bra bra kort!.
Min (dyra) Storbank jag har av gammal vana där lönen hamnar tar för korten årsavgift OCH växlingspåslag OCH fast uttagsavgift OCH tillåter inte att man betalar in beloppet i innan räkningen kommer (numera) för att minska räntan som löper från dag 1 även där. OCH dom har slutat med VISA och erbjuder endast Mastercard numera.
Att ha både MC och VISA systemen med sig med bra kredit är vettigt då vi varit med om att ena systemet buggat sig 1 hel vecka där vi var då det inte gick att ta ut pengar i någon ATM. Att en ATM käkar upp kort pga tekniskt fel och makulerar det har dessutom hänt flera gånger och att ex hyrbilsfirmor eller misslyckade uttag låser ibland rejäla summor i flera veckor eller viss bank har fått IT-störning. Dvs jag har flera kreditkort från mer än en bank av den orsaken också. Använder för det mesta kontanter utomlands fortfarande för dagliga utgifter då vi fått spärra kort på utlandsresa bums ett par ggr pga kortnummer kommit på avvägar och banken ringt upp pga konstigheter som tur var. (Läckta uppgifter från hotelbokningssajt pga osäker rutin vissa har tror vi) . Innan vi blev så här väl förberedda med korten hände det ett par gånger att det enda som fungerade (vardagar på bank dock) var resecheckar från American Express i US$ som jag/vi alltid bar runt på i utlandet motsvarande kanske 2 veckors utgifter. Dom har vi numera avvecklat men det var inte länge sedan.