Kort för lång resa utomlands

Hej forumet! :smile:
Jag ska i mars, som en del av min kandidatuppsats, åka på en 10 veckors lång resa till Karibien. Jag har väldigt lite erfarenhet av långa resor och är mycket taggad, men när jag kollat på mina kort samt vad andra banker erbjuder så känns det som att det lätt sticker iväg med valutaväxling och uttag etc.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta och kan rekommendera ett bra kort eller notsvarande? Eller övertänker jag bara? Vill bara inte behöva betala 2% påslag på allt jag gör i 10 veckor. Tacksam för all hjälp!

Revolut är de billigaste sättet att betala och växla på. Kortet är en engångskostnad.

Amex har bra reseförsäkringar som räcker många dagar utomlands :blush:

2 gillningar

Northmill Bank
Gratis kort - VISA
Ingen uttags- eller växlingsavgift

Uttag max 5 000 per dag och 20 000 per måand
Köp max 40 000 per dag och 100 000 per månad

Går att snabbt flytta pengar mellan kort-konto (2 % ränta) och sparkonto (3,75 %) via appen

Insättning via Swish eller via bankkonto-insättning

4 gillningar

Kikat på olika alternativ och Northmill ser ändå ut som det bästa hittills, har du egen erfarenhet av det och har det i sånt fall funkat bra för dig?

Northmill är bra. Revolut är också bra men lite krångligare. Du behöver ha ett backup-kort som reserv.

1 gillning

Med NorthMill har jag rest 2023 i Europa (England och Tyskland) samt södra delarna av Sydafrika och det har fungerat bra både fysiskt kort och i Google Pay.

Jag sparar “månadsöverskott” på sparkontor både fritt - som direkt kan köras över till kortet - och 3 månaders bundet.

Swish-insättningar går direkt till kortet (och kan sedan snabbt, sekunder, flyttas till sparkontot. Bankinsättningar har tagit en dag.

Kortet passar mig - jag tycker att det är skönt att inte ha så mycket på kortkontot (säkert mer en känsla än verkligt “hot”) men att jag snabbt kan föra över till kortet

Men som JesseX skriver, du behöver ett reservkort och då kan det ju vara bra att inte ha ett som är knutet till samma utgivare (Visa, MC eller Amex)

Glömde ju gratulera till en häftig studieresa!

2 gillningar

Forex kreditkort. Inga uttagsavgifter, valutaväxlingsavgift, ingen ränta på kontantuttag. (Utanför EU)

1 gillning

Pytteliten skillnad men en sak man inte tänker på är att ”inget påslag” ändå betyder avgift från Visa/Mastercard. Ca 0,5% för euro tex.

Revolut har inte denna avgift, men 1% på helger om man inte prenumererar.

Samma gäller när man jämför Amex som skriver 2% mot banker som kanske skriver 1,65%. Där är då egentligen avgiften samma eller högre än amex :stuck_out_tongue:

Sen kan ju ändå växlingskurser vara billigare tillfälligt även om avgiften är högre vissa dagar. Vill man veta exakt så kan man växla i förskott

1 gillning

Om du ska till Kuba bör du kolla att kortet faktiskt fungerar för uttag där och inte ha några planer på att åka till USA.

Northmill verkar bra för Europa. Nu har jag också sökt istället för att bara använda Nordeas Visa. Tack för bra tips.

1 gillning

Hur menar du att man behöver ett extra kort? Har använt Revolut som mitt enda kort under flera års tid utan problem.

I övrigt tycker jag Revolut är kanon.
De har massor av special funktioner (om man betalar för premium / metall) som du inte får med ett vanligt kort. Tex supersnabba iban överföringar världen över, disposable cards osv. :slight_smile: bättre försäkringar osv

Också tips att ha med hyfsat med kontanter från början. Många små matställen och butiker tar inte kort. Tänk då också på att på Forex kan man behöva förboka uttag om det är ovanliga valutor.

Ha en fin resa!

2 gillningar

Du behöver ha flera kort. Ett med bäst vilkor minst du använder om allt funkar. Ingen årsavgift, ingetväxlingspåslag , ingen engångsavgift är möjligt. Jag betalar in till kortet inom ett par dagar när jag tar ut i ATM så jag slipper större ränta på uttagen.
Lämpligt att ha både VISA och Mastercard. En gång funkade det inte att ta ut pengar på VISA en hel vecka. Den gången hade vi bara VISA kort . Det händer att buggiga eller slitna automater äter upp kortet. Dom makuleras direkt då. Hänt för frun och mig 2 gånger. En gång under Australienresa och en gång vid första uttaget på 2 veckors resa… Vi har med oss tre kort var numera på resa…

Northmill fungerar bra i hela världen. Jag använder det flitigt på mina resor.

Om du ska resa runt i olika länder länder och vara beroende av kort behöver du minst två olika. Det som kan hända är främst:

1. Ett kort fungerar inte en viss dag eller på en viss plats.
  2. Du blir av med något kort.

Det är inget fel med Revolut men det kortet har en uppenbar svaghet i att det normalt behöver en överföringslösning. Det är tydligt (googla bara) att Revolut förekommer i sammanhang med penningtvätt och att vissa banker därför blockerat överföringar till Revolut. Det gäller inte alla banker men i princip kan det hända när som helst att din överföringslösning upphör att fungera. Det är trist om det händer när du är ute på resa.

Om du ska åka till Mexiko så tänk på att om du betalar med kreditkort så tar vissa restauranger mm 5% avgift. De skyller på att det är en sorts statlig skatt som de inte kan påverka. Står oftast o pyttesmå bokstäver

Tänk även på att vid uttag av kontanter alltid trycka NO när automaten frågar om du vill betala i SEK. Annars betalar du mer och får en sämre kurs

1 gillning

En annan anledning till att ha ett annat kort är om man har åäö i sitt efternamn. När jag var i USA kraschade mitt första kort alla kassor i den (väldigt stora) butiken. Och igen efter de alla startat om. Mitt andra kort fungerade bra för i den användes o istället för ö (Visa/MC).

Det är inte så kul att vara någonstans utan pengar.

2 gillningar