Jag och min andra hälft ska resa runt i europa och leva vanlife under x antal månader och vill gärna ha er syn på vilket kort som är det bästa. Vi vill skaffa gemensamt konto och har funderat på att ha ett varsit kort koplat till kontot, eller är ett kort att föredra? Vi har talat om ett vanligt kort, alltså inget kreditkort p.g.a. att vi saknar erfarenhet beträffande det sistnämnda. Hur ska vi tänka, vilket är det mest förmånliga kortet?
Kreditkort. Har räddat mig några gånger när tex bussar inte tar debit card. Du får även försäkringar om du tex hyr bil via kreditkort. I min värld är det en no brainer. Alla borde ha ett kreditkort.
Vet inte vad som är bäst / säkrast så läser nyfiket. Jag tycker Revolut är ok för valuta växling och virtuellt kort i telefonen. De har fysiska kort också.
@Pobben Tack! Har du tips på något kort som är värt att kolla in?
Tack! Förstått att Revolut har en begränsning på 10.000:-/mån, efter det blir det ett litet påslag, om jag inte missminner mig? Blir visst även påslag om man använder det på kvällar och helger. Något du påverkats av?
Ni kan behöva ett kort för kontantuttag (debetkort) och ett kort för köp (kreditkort).
För debetkortet är det viktigt att slippa uttagsavgift. För kreditkortet är det viktigt att slippa valutapåslag. Det är också bra med försäkringar. Här finns dock variationer både i fråga om vad som ingår och vilka behov ni kan ha.
Revolut är ett debetkort. Santander har ett kreditkort. Det finns dock flera olika kreditkort att välja mellan som är snarlika varandra. Ni behöver kolla vilket som passar bäst.
Inte testat själv men har för mig att Norwegians kreditkort ska vara bland de bättre vid resa!
Blir inget helgpåslag hos Revolut om man skapar ett konto för den utländska valutan, och växlar på vardagar innan man betalar med kortet på helgen. (Gränsen på 10.000 per månad för kostnadsfritt med gratisversionen gäller dock.)
Vi skaffade två norwegian kreditkort till vår resa och det funkade utmärkt. Avslutade när vi kom hem. Hoppas ni får en fin resa!
@Anonym
Tack! Har kikat lite nu och upplever att det här med kreditkort är en djungel för en simpel lekman. Hittat några jämförelsesidor och behöver kanske ägna det lite mer tid innan jag finner något bra. En snabb slutsats är att om kreditkortet är gratis och utan valutapåslag så tycks de vara utan bonus, vilket är synd, men man kanske inte kan få allt.
Bonus är relevant för inköp i SEK, inte internationellt. Det finns en kostnad för kortutgivaren i att hantera olika valutor.
Ska man maximera fördelarna med kort behöver man två eller tre kort var. Lever eller reser man tillsammans kan man dela upp korten mellan sig.
@MSbgh
Aha, se där, då blev Revolut plötsligt lite bättre. Tusen tack!
Okej, då förstår jag bättre. Tack, snälla, för att du tar dig tid att fylla på kunskapsbanken!
Jag använde gratis versionen av Revolut när jag tågluffa genom Europa förra sommaren. Fungera jätte smidigt och fick inga avgifter på uttag i automater förutom när jag tog ut pengar i Tjeckien, men där hade alla automater avgifter för uttag. Alltså inga växlingsavgifter på någon automat utan valde att kortet skulle sköta det. Till kortet hade jag växlar till euro månaden innan för att ha mer gratis växlingsutrymme på resa.
Så mitt tips är gör er budget för resan och börja växla i förtid på valutorna i de länder ni kommer spenderar mest tid i. Just euro spelar det kanske inte någon roll om ni växlat över för mycket. Det är ju ingen avgift att växla tillbaka till kronor efter resan även fast det kanske tar någon extra månad om man inte vill åka på avgiften.
Kan slå ett slag för Northmill betalkort. Ingen kostnad vid uttag och ingen valutaväxlingsavgift. Kan swisha in pengar till kortet från ditt vanliga konto. Har heller ingen årsavgift. Öppnar man dessutom ett sparkonto hos dom så har du en bra ränta på pengarna till du behöver dom.
De har också virtuellt kort som läggs in i mobilen.
Min gratis gräns är 2000 Eur per månad då jag är skattemässigt skriven i Euro land men det stämmer säkert för Sverige. Även det med helg avgift stämmer, det är för att de inte vet vad kursen kommer öppna på nästföljande vardag när affären görs. Jag har inte provat att växla på helg ännu.
Klarnakortet går att ställa in så att det drar pengar direkt från ditt svenska bankkonto, fast det är ett kreditkort. Då blir det ingen månadsavgift. Ingen valutaväxlingsavgift heller. Du kan ansöka om ett fysiskt kort i appen och skapa virtuella kort.
Norwegians kreditkort är bra.
Klarnakortet är bra för resor, ingen växlingsavgift, men det är INTE ett kreditkort även om det är lite liknande i sin funktion. Denna skillnad är viktig eftersom att man troligtvis blir nekad vid biluthyrning eller annan verksamhet som kräver kreditkort för t.ex. deposition.