Det verkar finnas en del resvana personer på detta forum och jag tänkte starta en tråd för att tanka av er kunskap om reseekonomi och praktiska råd vid resor.
Min första fråga gäller betalningar med kort utomlands. Finns det bättre/sämre kort? Duger kontant kort (Mastercard) eller bör man ha kreditkort?
Det finns många resvana personer här, men det finns också många trådar i ämnet redan. Sök på mastercard exempelvis eller kort utomlands…
Ett mastercard kan vara både debit och kredit, det kan även Visa, det händer på din bank.
Men stora frågan är egentligen vart i världen du ska resa, hur länge du ska vara där, och vad för inköp du planerar att göra.
Jag rekommenderar alltid Bank Norwegians Visa kreditkort. Inga avgifter och fria kontantuttag i utlandet, dvs du kan skippa att växla innan du åker. Finns länder där Mastercard inte funkar, typ Kambodja, Visa funkar överallt jag varit (ca 50 länder) så länge de accepterar kort såklart
Kreditkort är dessutom grymt när man blir scimmad (stavning?!), Har hänt mig och de blockade kortet direkt utan att jag ens visste vad som hänt och jag slapp betala för pengarna som försvunnit!
Det står inget om valutakurspåslag på hemsidan för Norwegians kreditkort. Jag uppfattar att man bör ha antingen Revolut eller ett kort utan valutakurspåslag. Reser man i länder där kontanter dominerar blir förstås ingen uttagsavgift en viktigare fråga.
En variant är att använda kreditkort utan uttagsavgift. Det är den modell jag själv använder och jag bor utomlands. Det medför dock att man för att slippa saftig räntekostnad behöver först betala sin skuld och betala in extra för att kunna göra ett uttag. Om man som jag har en ganska ”etablerad situation” så kan jag hantera det. Jag planerar mina uttag i förväg.
Är man ute och reser och åker till olika länder med olika valutor blir det snabbt opraktiskt att hålla på och planera större uttag. Då är debetkort utan uttagsavgift bättre och Norwegians debetkort är ett alternativ. Vi har det som en byggsten i vårt ”kortpaket”. Min sambo har ett sådant. Reser man tillsammans kan man kombinera olika kort för att maximera fördelarna totalt sett.
En hel del kort har försäkringar kopplade till att hyra bil utomlands, bokning av biljetter till aktiviteter av olika slag och köp av flygbiljetter. Beroende på hur planerna ser ut är det värt att kolla upp. Det kan särskilt vara bättre att skaffa ett bättre kort där sådant ingår jämfört med att köpa separata försäkringar eller biljetter med återbetalningsskydd.
Många kort har gratis eller rabatterad avgift första året. Det kan alltså vara värt att skaffa ett dyrare kort med bättre försäkringar specifikt inför en större resa. När du kommit hem kan du säga upp kortet och slippa de höga avgifterna.
Husbyte är en bra grej vid resor men fungerar bäst i mer utvecklade länder såsom Västeuropa, USA och Australien. Ett poddavsnitt om husbyte är på gång.
Tack för många bra svar! Norwegians kort ska jag kolla upp. Har ett CarPay idag där det ingår reseförsäkring, är de likvärdigt på de flesta kort eller finns det bättre? Lät otroligt bra när jag läste om det i appen. Hittade däremot inget om uttagsavgifter, valutapåslag etc.
Jag är lite trygghetsknarkande och brukar ha 3 kort, men en mindre summa på varje. Inget kopplat till min bank. Om jag vill ha tex 8000 i fickpengar har jag 5000 var på mina tre kort, sedan varierar jag uttagen. Har aldrig blivit av med ett kort, men en bekant blev det.
Jag skulle rekommendera att ha iallafall lite pengar med sig, Sverige är oerhört långt fram i digitaliseringen. Kommer man bara lite mer söder ut, ex Tyskland. Verkar kontanter vara mycket vanligare.
Situationen i Tyskland är väldigt specifik för just Tyskland. Jag har tidigare rest mycket i Belarus och Ukraina. I byar i Belarus kan man köpa mat i kolchos-affärer och betala med kort utan problem överallt. I Kosovo där jag bor nu är läget lite blandat och en viss summa kontanter kan behövas. Kort fungerar i kanske 70-80% av alla fall men den kvarvarande biten finns ändå där. I Nordmakedonien fungerar kort mer generellt.