Hej,
Jag funderar på att skaffa kreditkort för resor, är det värt det?
Jag har försökt att googla men blir inte riktigt klok av det😅
Någon som har bra erfarenhet? Fördelar o nackdelar med kreditkort för resor?
Var ska du resa? Är det till euroland så är det tveksamt om det är lönt, beroende på vad du har idag.
DU får nog lägga ut lite mer. Rätt stor skillnad på om du ska åka till Mallorca en vecka med all-inclusive eller kommer varandra i Nepal
Man bör ha flera för att säkra upp. Jag kör Amex Platinum enbart för bokning av flyg, hotel, hyrbilar samt lounge access och priority pass / fast track. En hel del försäkringar, självriskeliminering och sånt ingår om man kör bokningarna genom Amex.
Reser man mycket och gillar att kröka så tjänar man lätt in årskostnaden på att äta och dricka i loungerna på flygplatserna.
Utanför flygplatserna är det nästan bara MasterCard och cash som gäller, åtminstone i Europa. Amex verkar vara lika värdelöst som i Sverige i andra europeiska länder. Vill minnas att det funkade okej i USA åtminstone i de städer jag var.
Flera kort alltså.
Skrotade mitt Amex platinium! Fy satan vad irriterande när det inte fungerade! Har Swedbank Platinum som fungerar betydligt bättre till en betydligt bättre summa.
Amex för exklusiviteten att lämna in i baren i USA, men utöver det värdelöst enligt mej……
Har Handelsbankens buissnes kort via företaget vilket funkar ok, och är guldfärgat för trivseln……
Upplever det som om kostnaden ändå hamnar på kortinnehavaren i slutändan.
Du bör skaffa SAS Amex Premium alt. SAS Amex Elite beroende på din spend. Utöver det SAS Mastercard Premium alt. SAS Mastercard World, även här lite beroende på behov då de nyligen gjorde om poängsystemet.
Du använder sedan Amex till allt och Mastercard till resten. Läs tråden nedan:
Jag tror du behöver specificera vad du menar med ”resor” och vilka konkreta fördelar du ser som viktiga. De fyra områden jag tänker kan vara viktiga är:
- Inget valutapåslag och gratis kontantuttag.
- Försäkringar med generösare villkor.
- Tillgång till lounger på flygplatser
- Bonussystem som ger billigare flygande, gratis resor eller liknande.
Punkt 1 är alltid intressant och är även mycket bra för att göra inköp i utländsk valuta. Punkt 2 kan vara vettig. Den stora vinsten där är om du typ ska boka resa för ”hela klanen” i samband med gammelfarfars 90-årsdag. Punkterna 3 och 4 är särskilt intressanta om du flyger verkligt mycket och även regelbundet gör längre flygningar.
Jag är själv ointresserad av flygande och gör mitt bästa för att undvika det. Visst flygande blir det ändå, det är svårt att undvika helt. Punkten 1 är det som jag använder i min vardag utomlands och på de resor vi gör i regionen. Vi åker normalt bil när vi reser utomlands.
Det kort jag använder är Santanders Mitt kort som inte längre kan nytecknas. Däremot finns ett alternativ som heter Mitt kort+ som också är rätt vettigt.
Finns det något kort som ger fast track på Kastrup?
SAS Amex Elite ger indirekt det.
Du får 20.000 statuspoäng per år med SAS med kortet och blir alltså automatiskt EuroBonus silver, då har du fasttrack på Kastrup, GOT, ARN.
Men kortet kostar 4800/år och är bara värt det om du spenderar 300k+ per år och använder vouchers till bonusresor.
Men reser du tillräckligt så du kommer upp i Gold har du fast track och lounge access överallt.
Tack men stämmer det helt? Kikade på SAS hemsida & där verkar det vara först vid guld som fast track ingår (45k poäng per år krävs). Men kanske menar som att man ”indirekt” får det om ytterligare 25k poäng tjänas in genom kortet (ovanpå de 20k som ingår)?
Lånar tråden. Är främst intresserad av ett kort utan avgift vars huvudsakliga fördel är att det har bra valutakurser. Har ett Swedbank Mastercard och ett Eurocard samt ett Amex Blue. Amex får jag alltid dålig kurs på så det använder jag inte utomlands. Men i förhållande till övriga två, någon som vet om jag kan hitta ngt bättre?
Skaffa ett kort utan valutaväxlingsavgift. Jag använder Revolut.
Revolut eller Collector är de mest relevanta alternativen idag. Revolut är det mer avancerade alternativet.
Då har dom nog ändrat på det eller så kommer jag ihåg fel.
Förr fick man fast track med silver när man flög med SAS och/eller från deras flygplatser har jag för mig.
SAS försämrade villkoren för deras Mastercard nyligen, dom kanske ändrade det också!
Jag har kört Amex Platinum i flera år, men nu ser jag att de höjt till 650:-/månad och de börjar bli rätt dyrt för den “premium” man får.
Reser oftast från GOT och loungen där tycker jag inte är något att hänga i granen. Flertalet lounger i Europa är inte heller värt besväret. I jämförelse med exempelvis med andra business lounger.
Reseförsäkringen är bra, men har blivit sämre. De var otroligt krångligt senaste jag behövde använda då vi blev sjuka utomlands. Amex använder AXA som i sin tur kräver att man har kontakt med Falk. Många led som inte har koll på varandras policy/regler.
Frågan är vad de finns för andra bra kreditkort som ger bra reseförsäkring, bonus och har hög limit.
Jag gillar att resa framförallt länder i Europa men också Asien
Okej, dum fråga men får du poäng när du använder Amex Platinum som du sedan kan använda till annat?
Som jag förstår det är man mer skyddad med kreditkort än med debit kort. Sen är det ju en fördel med kreditkort mht reservationer som görs men ligger kvar efter att man betalt, tex hotell. Med debit kort blir det ofta det dubbla beloppet som måste finnas på kontot och det känns så där. En del accepterar bara kreditkort.
Alltså använder vi kreditkort för alla hotel, flyg, mm bokningar men kör rätt mycket cash i övrigt vilket funkar ofta ute i Europa, för att inte tala om Asien.
Sen är det vad jag sett bäst om det är Mastercard eller VISA som verkar mest gångbart i flest länder.
Helt vanligt kreditkort via vår huvudbank Nordea. Inte orkat dra i Revolut då jag hört att en del verkar ha svårt att föra över pengar till dem. Kanske någon här som kan uttala sig om Revolut funkar med deras bank?
Man får poäng för att använda Amex Platinum (MR poäng) som man kan växla till olika hotell,resebolag osv men de är mer eller mindre värdelösa, eller snarare så att det finns mycket bättre alternativ. Har skett flera devalveringar för växlingskursen av MR.
Har själv kortet då jag tycker hotell/hyrbil/försäkring/lounge förmåner är bra och att Dining-förmånerna mer eller mindre täcker hela årsavgiften. Så det finns bra saker med kortet men poängsamlande är inte en av dem.
Ja, precis. Jag använder dom bara för att betala fakturorna men det går kanske att använda till annat. Det finns någon app som jag aldrig använder där man kan få tag på biljetter och sånt. Kanske funkar dom där om man gillar sånt.