Aha, jag visste faktiskt inte att dom hade ett sånt kort, kollade nu och det såg ju fint ut ![]()
Får man poäng på dom resorna också?
Ja precis, som tidigare nämnt här så använder jag ju bara mina poäng för long haul business / first class resor. Generellt sett är då en poäng värd 30-40 öre jämfört med om man hade betalat för biljetten med pengar.
Mina senaste bokade resor är 2x business T/R centralamerika där biljetterna kostar 42.000 SEK styck men jag betalade 65.000 poäng (inklusive amex voucher), 1 poäng är då alltså värd i runda slängar 61~ öre, räknat på 40.000 för jag tror det var skatter på 1500 som man inte undkommer.
Tar man en motsvarande Economy resa som hade kostat 35.000 poäng med voucher men kanske 6000SEK så är poängen bara värda 17 öre styck.
Och tillägget om man handlar på Coop och konverterar deras poäng till SAS poäng när Coop har kampanjer för detta så betalar man endast 8 öre per poäng!
Long haul business är bäst värde för poängen, sen beror det ju lite på hur man prioriterar och hur man reser. Jag brukar få ihop poäng till 1-2 long haul business per år och det täcker mitt behov av resor i och med att jag brukar vara borta 4-12 veckor per långresa
Sen måste man ju jobba lite övriga månader också ![]()
Hade man däremot inte haft ett AMEX och fått deras 2-4-1 voucher (Som ger 50% rabatt) är det ju dubbla priset på biljetterna räknat i poäng. Därför är AMEX korten bra att ha, inte bara för poängintjäningen.
Premium kortet ger upp till 1 voucher om man har 150.000 spend.
Elite kortet ger upp till 2 vouchers om man har 150.000 + 150.000 spend.
Blir man inbjuden när dom kör sina bra kampanjer för Elite kortet så har man fått upp till 90.000 poäng för att skaffa kortet, så då har man 1.5 resa gratis ![]()