Aha, jag visste faktiskt inte att dom hade ett sånt kort, kollade nu och det såg ju fint ut
Får man poäng på dom resorna också?
Ja precis, som tidigare nämnt här så använder jag ju bara mina poäng för long haul business / first class resor. Generellt sett är då en poäng värd 30-40 öre jämfört med om man hade betalat för biljetten med pengar.
Mina senaste bokade resor är 2x business T/R centralamerika där biljetterna kostar 42.000 SEK styck men jag betalade 65.000 poäng (inklusive amex voucher), 1 poäng är då alltså värd i runda slängar 61~ öre, räknat på 40.000 för jag tror det var skatter på 1500 som man inte undkommer.
Tar man en motsvarande Economy resa som hade kostat 35.000 poäng med voucher men kanske 6000SEK så är poängen bara värda 17 öre styck.
Och tillägget om man handlar på Coop och konverterar deras poäng till SAS poäng när Coop har kampanjer för detta så betalar man endast 8 öre per poäng!
Long haul business är bäst värde för poängen, sen beror det ju lite på hur man prioriterar och hur man reser. Jag brukar få ihop poäng till 1-2 long haul business per år och det täcker mitt behov av resor i och med att jag brukar vara borta 4-12 veckor per långresa Sen måste man ju jobba lite övriga månader också
Hade man däremot inte haft ett AMEX och fått deras 2-4-1 voucher (Som ger 50% rabatt) är det ju dubbla priset på biljetterna räknat i poäng. Därför är AMEX korten bra att ha, inte bara för poängintjäningen.
Premium kortet ger upp till 1 voucher om man har 150.000 spend.
Elite kortet ger upp till 2 vouchers om man har 150.000 + 150.000 spend.
Blir man inbjuden när dom kör sina bra kampanjer för Elite kortet så har man fått upp till 90.000 poäng för att skaffa kortet, så då har man 1.5 resa gratis
Japp - det ger poäng hela tiden
Brukar bli några hundra tusen årligen - jag får 1500p per resa.
Men jag tycker intjäningen på vårt AMEX är så låg.
Vi rullar kanske 30-40k där månadsvis, men det blir bara ett par tusen p/mån…
8 öre per poäng hade skramlat till lite bätte
Jag har numer en årlig resa till USA via jobbet (man kan använda sitt privata SAS eurobonus konto), fick senast 15k SAS poäng. Reser inte så mycket annars, så poängen kommer nog inte till användning för nya SAS-biljetter. Så vad ska man göra med poängen?
SAS har en “eurobonus shop”, men det var random märken jag aldrig hört talas om. Typ extremt dyra köksmaskiner etc.
Därför tyckte jag att det var smart att kunna växla till COOP-poäng, eftersom jag då inte behöver göra en “onödig” resa eller köpa nåt “onödigt” i SAS-shoppen. Så här ser det ut hos COOP:
Då poängen ändå är giltiga i 5år så skulle jag nog istället spara dom så länge. För 30 000 poäng har du i alla fall en t/r inom europa. Lite osäker vad som är bästa värdet att använda de på förutom resor.
Det är mycket om och men i den där värderingen, tex är man väldigt låst med dagar när man letar flyg om man ska åka med bonusbiljetter, man måste dessutom spendera 150 000 kr på sitt Amex för att få vouchern och man tar risk att SAS devalverar Eurobonus innan man är klar.
Den vettigaste värderingen tycker jag är 1 poäng = 10 öre. Då hänger det mer ihop med hur tex kreditkort som ger cashback fungerar också och vad tex inrikesresa kostar. Sen är det snarare “reafynd” man gör när man hittar exakt rätt biljett för bonuspoängen.
Men visst, har 40000 cooppoäng som kan omvandlas til 4000 Eurobonus, vill du köpa dem för 1600 kr så gärna för mig
Coop har väldigt ofta kampanjer där man får 20% extra SAS-poäng, så man kan räkna på att 10k coop = 1200 EB.
Skulle med snarare räkna på att EB-poäng är värda ca 0,1kr när jag kollar på om något är värt att köpa ngt etc. Man kan ju köpa poängen direkt av SAS för 20 öre/poäng så kan ju inte vara mer värda än det. Så 15 000 EB är ca 1500-3000kr imo. Fortfarande mer än 400kr dock.
Ja precis, man får avvakta med att växla tills dom kör sina kampanjer dom brukar köra 3-4 stycken per år.
Jag kollar vad mina flyg kostar i kronor och räknar om från poängen. Mina senaste flyg kostade exempelvis 42.000 SEK eller 65.000 poäng (med voucher).
Räkna bort skatterna på 1000kr så blir 65.000 poäng alltså 63 öre styck.
Sen är det inte hela sanningen, för betalar man för flygen med kronor får man poäng för det också, så man får dra av lite där med
Det brukar ligga någonstans mellan 30-60 öre per poäng konverterat för long haul business.
Köper man economy biljett är som sagt poängvärdet betydligt lägre.