Tips på Eurobonus-resa?

Hur mycket poäng kostar det dig och är det longhaul?

Funderar på samma upplägg nästa år men är rädd att jag har för låg spend för att nå business o får ta ekonomi vilket verkar ovärt.

1 gillning

Jag använder bara poäng till business long haul. USA / Sydamerika / Asien etc.

Med AMEX voucher så kostar T/R USA 65.000 poäng exempelvis.

Inom Europa betalar jag för flyg och flyger economy. Europa har inget som borde få kallas business, stolarna är precis likadana här i economy och business.

I och med Star Alliance Gold har jag tillgång till lounger och får gratis väskor på alla flyg ändå, så att betala för business när det är en economy stol är helt meningslöst.

2 gillningar

Därför man även har SAS MC för de tillfällena. Samt ett Curve för att kunna använda GBIT vid kampanjhelger 2-3gng per år då man får dubbla poäng.

150 000kr per kalenderår behöver du spendera på ditt Amex Premium för att få en 2-4-1 voucher. Finns mycket lågt hängande frukter för poäng när man först skaffar kortet.

1. Se till att bli värvad 12-20k poäng beroende på om det är kampanj
  2. El via fortum 10-13k poäng, byt sedan till ex. Greenley vilket ofta ger 5k. Går sedan att byta tillbaka till fortum när man inte varit kund i 6mån har jag för mig. Repeat.
  3. Bor du i bostadsrätt/villa/radhus - Bjurfors erbjuder ofta 5k poäng för att få komma och göra en gratis värdering. Kan bara utnyttjas en gng var 12månad.
  4. Använd SAS-portalen när du ska göra dina inköp om det är likvärdigt pris såklart annars får man räkna på om de extra poängen är värda.
  5. På portalen finns även en uppsjö av olika tidningsprenumationer som ger 1-2k poäng som du sedan säger upp.
  6. Handlar du redan på coop så är som sagt ovan ett bra sätt att växla till sig EB-poäng.
  7. SAS MC+curve kan ge rejält tillskott via dubbla-poäng helgerna

Finns säker mkt mer jag missat.

Men bästa sättet är ju att värva andra, dock har det varit några extremt bra sign-up erbjudanden nyligen. Får se om det kommer liknande framöver.
Man fick 60k poäng för att signa Amex Premium och otroliga 100k poäng för Amex Elite. Så där är mer el mindre redan första resan fixad.

5 gillningar

Finns väl hur mycket trix som helst :smiley:
Ett par andra saker jag har gjort / brukar göra:
Är man ute ett gäng brukar jag gå och betala hela notan och be folk swisha istället.
Har betalat en väns ögonlaser och även en annan väns kök med mitt AMEX… Går snabbt att komma upp i 150 spend när man drar kortet för 100’ på ett kök :slight_smile:

2 gillningar

Haha ja såklart, var kanske för obv att jag inte ens tänkte på det. Betala middagar/hotell/resor osv när man reser med jobb/vänner/familj är givet.

Glömde nämna att du även får 10k EB-poäng när du signar SAS MC.

1 gillning

Gällande Fortum och el, kan man teckna o sen säga upp eller måste man behålla dem i 12 mån (såg någon uträkning på businessclassforumet att det inte riktigt var värt det)?

Gällande curve så krävs ju numera ett betalmedlemskap för mer än tre gbittransaktioner.
Några tankar runt det?
Kanske värt att skaffa curve x i samband med EuroBonus kampanj o sen avsluta det strax efter.

1 gillning

Ja antagligen :smiley:

Men ja, det är inte så svårt att få spend på sina kort om man bara är lite kreativ… Problemet folk ser med att “Man måste spendera massa pengar för att det ska löna sig” - Är att man tror att man måste spendera ens egna pengar,och glömmer att man kan spendera andras pengar på sina egna kort.

Det blir ju dock ett “problem” om man är flera i sin umgängeskrets som vill betala med sina kort och roffa åt sig bonusar :joy:

1 gillning

Ja man får räkna på det, kan dock vara ett sätt att få ihop poäng rätt fort om det behövs. Beror ju på avtalen som finns, vilket ändras hela tiden antar jag. Någon slags bindningstid antar jag det är, var ett tag sen jag tog den dealen så kan ha ändrats.

Ja Curve ändrade nyss sina vilkor, jag fick en deal att betala ca 20kr månad. Vilket jag skulle säga är lätt värt för kampanjhelgerna, känns inte värt tiden att säga upp/signa osv. Säg att du får in 5-10k poäng extra varje kampanj om man tajmar bra.

1 gillning

Tack igen för alla möjliga bra tips som fortsatt ramla in. Jag bokade T/R i 5 dagar till Dubai för mig + 1 i oktober nästa år i Business för 210k poäng (105k efter Voucher), ca 2700 i flygskatt.

Turkisk Airlines hela vägen med mellanlandning i Turkiet. Bokat via Star Alliance sidan för bonusresor.

Fanns och finns säkert massa ”bättre” rutter, flygbolag, flygplan mm. Har dock kvar en voucher så kommer nog sikta på en T/R till USA tidigare nästa år också, finns uppenbarligen massa att lära sig och ibland behöver man bara bli ”tvingad” (poäng som höll på att löpa ut) för att komma igång och lära sig.

Har också förstått att nästa kapitel blir när ”seating” öppnar och strategier där med… :slight_smile:

Med det sagt ser jag fram emot fler tips, högt som lågt, för oss inte lika rutinerade.

Väl mött!

3 gillningar

Snyggt! Turkish lounge i IST ska vara vääääldigt bra så se till att titta till den. Inte varit där själv dock.

1 gillning

Har aktivt valt Turkish ett par gånger bara för att hänga i loungen där, den är riktigt bra :slight_smile:

Turkish nya business är dessutom grym också! Den gamla är lite meh.
Mitt nästa flyg är med Turkish, tyvärr deras gamla business dock. Men det blir loungen i IST ett par timmar iallafall :slight_smile:

1 gillning

Kolla upp flygnummret och vilken flygplatnsmodell ni kommer flyga med, och seatmapen för just det flyget hos Turkish för att inte råka boka “fel”.

Förutsatt att det är deras nya business så ser flyget ut såhär:

I och med att ni är 2 så kommer ni vilja sitta i mitten på rad 1,3,5 eller 7 för att slippa mellanrummet du ser på rad 2/4/6/8.

Detta brukar inte visas tydligt på seatmapen när man faktiskt bokar stolarna… Så man måste veta så man inte råkar boka fel :stuck_out_tongue:

Hittade visst en seatmap:

Den är dock från SeatGuru och inte från Turkish egna sajt.
I mitt fall när jag flyger i den här uppsättningen och flyger själv bokar jag alltid fönsterplatser 2/4/6. Dom udda är “i gången” för mycket. Och 8 är för nära galleriet, låter när personalen håller på att fixa med maten.

2 gillningar

Du kan även söka på youtube på flygplansmodellen+Företag+business class. Finns reviews på det mesta, så får du se live hur det ser ut och ev andra tips.

Finns för övrigt en egen tråd om hur man väljer sear på just Turkish:
https://www.businessclass.com/forum/threads/så-här-reserverar-du-plats-på-turkish-airlines-vid-awardbokning.94264/page-19

Checkmytrip är en app för att omvandla SAS reservationsnr till något du ev behöver för att hitta resan i Turkish app. Gäller ibland även Ethiopian.

1 gillning

Jag har, eftersom jag jobbar i Stockholm men bor i Kalmar, ett årskort på SAS som per automatik ger Diamantnivå.
Men jag har bara AMEX gratiskort för att samla de få poäng det blir…
Skulle du säga att det är ekonomi i att “gradera upp sig” på AMEX för bättre utväxling?

Verkar ju finnas en hel del eurobonus hajjar här inne så länger in en fråga.

Om man har poäng som är påväg att löpa ut. Säg 30 november ocj sen bokar du en bonusresa med avfärd 10 december (men bokar innan 30 november).

Om man sedan avbokar resan av någon anledning innan avfärd, säg 5 december. Vad händer poängen? Försvinner de då (eftersom de egentligen gått ut, eller får man tillbaka de som alltid när man bokar en bonusresa? Finns det något “hack” att förlänga poängen med andra ord?

Det jag har hört är att man kan boka om (mot avgift) och då få med sig poängen, det är den infon jag fått från Tallin-desken. Avbokar du så brinner däremot poängen inne. Bäst är att kolla med supporten.

Om man avbokar försvinner poängen direkt!

I och med hur deras system funkar så tror jag tyvärr detta gäller om man försöker boka om också!

Du menar att du flyger tillräckligt mycket per år för att få Star Alliance Diamond? :slight_smile:

Om du spenderar 150.000 eller 300.000 per år så är det definitivt värt att skaffa ett Premium eller Elite kort. Beror ju lite på hur mycket du har planerat göra gratisresor också såklart.

Diamond får man per automatik med årskort.
Men jag fyller även kvoten pga mängden resor :heavy_check_mark:

Du menar att det blir ”lönsamt” med intjäningen av poäng i relation till kostnaden för kortet, om man använder poängen till flygresor🤷‍♂️