Har precis skaffat kortet som ger 2för1 resa om man spenderar 150K per år. Vill höra från er som haft detta kort, vad är era erfarenheter? Vad är för/nackdelar? Samt rekommenderar du detta kort? Fick inbjudningslänk av en vän så har redan fått in några poäng, men hur mycket poäng krävs för en rimlig resa?
Jag har haft detta kort i några år och tycker att det är prisvärt för vad man får.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att Amex inte accepteras hos alla.
I September åkte jag och frun till LA för 90000 poäng, använde 2för1 voucher.
Utresan var i Business och hemresa i SAS plus.
Så runt 100000 poäng krävs för att ta sig en bit. Kan tipsa om awardfares för att söka poängresor på ett lätt sätt.
Som skrivet i många andra trådar. Du kommer behöva lägga ner lite tid för att hitta andra sätt att få in poäng än ren spend.
150k spend ger bara 22 500p, som nämnt ovan är minimum för 2 pers i business 100k + 1 voucher. Men det beror ju på hur många ni är och hur/var ni vill resa.
Att man måste trixa lite är både en fördel och nackdel då många inte orkar med detta och sedan klagar att korten är dåliga.
Förhoppningsvis kan ju din vän som värvat dig hjälpa till.
Några exempel:
SAS har en webshop-portal med 500+ butiker kopplade till sig, köper man via den man få ytterligare poäng utöver de du får av att handla med kortet, ibland x4-5 poäng extra.
SAS säljer även presentkort till 100+ butiker, ex. HM, Åhlens mfl. Dessa ger också extra poäng utöver kortens egna intjäning.
Man kan signa upp för elavtal, mobilabonnemang, matkassar you name it. Hör av dig om du vill vet mer om allt detta, blir lång post.
Roligt att se att det finns fler i poäng träsket . Som du säger så får man jobba på att hitta kampanjer så att det inte bara är spenderingar på kort utan flera poäng källor som man nyttjar.
Det finns även en sida där man kan registrera sina kort för att automatiskt få poängen om man handlar i fysiska butiker som ger poäng. Förr kunde man växla Coop poängen till EuroBonus.
Man kan jobba ihop poäng och sedan nyttja vouchers för resor inom alliansen och SAS Mastercard Fly Premium på SAS flygen.
Nää, jag/vi har inte betalt en flygresa senaste 6-7 åren. Men såklart dyra biljetter i business class är en av de saker som ger mest poäng. Det är ju dock detta man vlll undvika
Förväntar man sig att kunna åka till Thailand för 4 pers med 2v framförhållning 20/12-2/1 så är det klart man blir besviken (även om det just iår släppts massor till BKK i Dec/Jan).
Kan ju också vara att just du/ni inte är så bra på att leta efter resor. Man kan behöva vara lite flexibel med datum, lägger man heller inte ner någon tid och kan planera är det såklart svårt.
Som andra nämner så är poängintjäning en sak (se ovannämnda tips) liksom intjänandet av en voucher. Den andra svåra biten för de flesta är att hitta själva bonusresan. Det är svårt att hitta något på högsäsong och oftast behöver du ha lång framförhållning. Arbetar du och den du ska resa med något som gör så att du kan få semester på udda datum (t.ex. ej lärare) med antingen lång eller kort framförhållning är det drömläget. Ännu bättre om ni kan tänka er att vara flexibla med val av resmål.
Om du måste göra planering långt i förväg och dessutom leta resa så tycker jag värdet av bonuspoäng faller.
Hade det däremot varit enkelt att ersätta med pengar hade det varit mkt mer värdefullt.
Vad ska jag med en massa poäng till om de inte kan nyttjas för den resa jag avser göra?
Såsom poäng och bonusresor är utformat lockas du göra en resa du göra en “onödig”(oplanerad) resa.
Så långt i förväg behöver man inte vara, bokade ex nyligen en resa till Mars.
Vad är det för resor du inte kunnat nyttja poängen till?
Korten är nog helt enkelt inte för dig. Man har ju korten för att göra resor, har man läst på något innan vet man ju vilka ex vilka destinationer SAS+Skyteam flyger till. För mig spelar det inte så stor roll om vi ska på en sol&bad-resa att vi reser till Thailand, Karibien, Seychellerna el dylikt så länge det är varmt och finns en strand. Många är dock rätt låsta att Thailand är enda landet på vintern.
Jag har aldrig haft en tanke på bonusresor med kortet. Ursprungligen ett kort som min arbetsgivare införde. Sen fortsatte det som privat av bara farten då jag bytte jobb. Ett alternativ till Visa/MC som dessutom medgav mkt större kredit vilket har varit bra några gånger.
Men, att låta mitt liv formas och vad jag tänker på i vardagen - utifrån poängjakt av SAS eurobonus - känns helt främmande.
Jag vill tex inte heller ha rörligt pris på elen och därmed behöva ha ständig koll på när det är billig el och när jag bör tvätta, köra torktumlare, ladda bilen etc…
Jag vill inte heller jaga “rabatter” under Black Friday tider, eller ICA:s rabattkuponger eller andras rabattsystem heller.
Det är nämligen precis vad alla utformare av lojalitetsprogram och rabattsystem vill att vi ska göra. Tro att just deras program tillför något viktigt i våra liv. Det är fel.
Jag tror allas våra liv är mycket viktigare och vad vi lägger våra tankar och energi på - än ngt sk lojalitetsprogram. Om något företag lurar dig att ödsla energi och tankar på deras produkt/program - tappar du en del av din integritet , som du bättre kunnat använda till det som verkligen är viktigt i ditt liv.
Ok, det är trevligt att ICA informerar mig att jag har 50:- bonus att nyttja när jag står i en utcheckningskassa, eller jag upptäcker det faktiskt går att använda 20 000poäng för den resa som jag ändå planerat boka.
Som sagt då, det är nog inget för dig Du verkar ha något mer filosofiskt emot själva branschen.
Det bryr jag mig personligen inte så mycket om. Som småbarns-förälder tycker jag det underlättar väldigt mycket att åka busniess class/first class om vi vill resa 10-30h till Japan, Hawaii, USA, Karibien etc. Den extra servicen och utrymmet är värd tiden det tar att optimera. Då bryr jag mig inte direkt om jag blivit lurad
Gillar du inte att optimera eller leta värde i vardagen så är det nog inget för dig.
Finns bättre kreditkort för dig i så fall, exempelvis Amex Blue.
Sen tycker jag själv att det är ett aber att försöka få tag i business class till ställen man vill åka på tider som är okej, men man måste ju inte resa business class bara för att det ger mest värde för poängen och vouchern. Man sparar fortfarande mycket pengar om man använder dem på proletariatplatser.
Jag har Amex Eurobonus-kort och det har gett mig och son eller vän en resa varje år de senaste 10 åren. Amex är mitt förstahandsval när jag ska betala saker och då kommer jag alltid upp i 150 tusen i spend per år. Det har gett resor i både business och ekonomi till USA, Mexico, Thailand, Dominikanska Republiken och diverse resor inom Europa (men där är det många ggr bättre att köpa vanliga biljetter).
Min uppfattning är att det är svårare att hitta vettiga resor sen övergången till Skyteam. Jag misstänker att 2025 är sista året jag kommer att använda det.
Är det några begränsningar med att betala åt andra?
Tex om en föräldrar eller liknande ska göra något köp, kan jag då köpa med kortet och de föra över pengar till mig?
Jag börjar reka min omgivning kring vilka av mina vanliga köp som accepterar american express.
vi kommer över 300 tkr i spend under ett år vilket borde ge två 2-1-vouchers men inte mycket mer
presentkorten på hemsidan kommer täcka många av våra vanliga butiker. Är dessa 1 kr = 1 poäng eller hur räknas dessa?
Ja det är inget problem att betala åt andra. Man kan ju göra det inom rimliga gränser dock, större köp osv
Presentkorten ger oftast 50 eurobonus-poäng/100kr, vissa ger mer andra mindre. Du får alltså ex 0.5poäng/krona.
Du ser vad du får för poäng/krona om du är inloggad och sen klickar in på presentkortet, inte hittat någon annan lösning.
Har du då ett Amex Elite som ger 20p/100kr i grunden så får du 20p/100kr+50p/100kr när du köper presentkortet.
Så köper du ett presentkort för ex 1000kr så får du 700 eurobonuspoäng.
Du kan även kika in webshoppen, där finns 500+ affärer också.