Min familj (2 vuxna, 3 barn) reser inte utomlands så ofta, kanske varannat år. Vi ska åka till Italien i sommar och ska nu boka flygbiljetter. Min fråga är om det är värt det att skaffa något slags kort för att samla flygpoäng?
Förklara gärna för mig som du skulle ha gjort för en 7-åring, för det är ungefär på den nivån som mina förkunskaper ligger inom denna kategori.
Ja, om det inte är en väldigt informationssökande 7-åring.
Isf är min kunskap lägre.
Jag har haft samma tankar kopplat till att American Express erbjuder poäng på SAS Eurobonus. Jag har skaffat sådana kort men inte kommit igång med dem. I praktiken innebär rabatten att du binder dig till att resa med ett specifikt flygbolag. Som det ser ut nu finns ganska mycket konkurrens. Det är mao inte alls säkert att specifikt SAS blir det billigaste alternativet när det väl blir dags. Jag är mao inte säker på att det är en bra idé. Mina egna resemönster avviker inte så mycket från dina.
Rabatter är i praktiken främst intressanta i två situationer:
- Du vill flyga till en specifik flygplats dit bara t.ex. SAS flyger från Sverige
- Du behöver flyga väldigt exakta datum och kan ändå inte välja riktigt billiga biljetter.
Är man mer flexibel brukar det finnas billigare alternativ.
Absolut inte lönt, tycker jag.
Enda gången jag tycker det varit lönt att samla poäng är om man flyger långt (interkontinentalt) och relativt ofta (5+ gånger om året). Då kommer man snabbt upp i nivå så man får fördelar mht. check-in, security, lounge, boarding mm. Poängen i sig tror jag bara att jag flugit på 2 gånger under 25 år. Däremot har jag använt poäng för att uppgradera på långresor. Nu är dessa dagar borta så numera väljer jag flygbolag var jag får bäst värde för pengarna.
Så i ert fall hade jag hellre valt flygbolag fritt. Dessutom är det väl rätt stor risk att poängen löper ut före ni kan få något vettigt för dem.
Ha de skönt i Italien
Om du kan tänka dig att betala mer för kreditkortet och för flygresor så kan du åka businessklass på långresor ganska snabbt via bonusprogram. Med viss flexibilitet i avgångsdatum.
Jag tar ingen hänsyn till det utan väljer fritt inför varje resa.
Om du inte har något bonus/rabattkort idag och du:
- Handlar för stora belopp
- Kan tänka dig att betala med kreditkort (fast betala i tid).
- Gillar att resa
- Kan vara flexibel med resmål och datum
Då kan det vara något.
Kortet brukar kosta någon hundralapp i månaden. Du tjänar in “flygpoäng” när du handlar. Flygpoängen kan du sen växla in mot resor. De billigare korten ger mindre poäng per spenderad hundralapp, dyrare kort ger mer poäng och ibland extra möjlighet till billigare resa.
Jag använder Eurobonus American Express. När man har handlat för 150 tusen/år så får man en voucher som ger en möjlighet att resa för två personer, men bara betala för en person. Betalningen är med poäng, sen tillkommmer flygskatter.
Det är begränsat utbud av flygstolar som är reserverade för bonusbiljetter. Platserna släpps oftast sex månader innan avfärd. First class släpps några veckor innan avfärd.
På kortet jag har kan man resa med alla flygbolag inom Star Alliance. Nu i februari var jag i Mexico med sonen. Jag betalade 120 tusen i poäng (har jag för mig) och ca 1700:- i flygskatt per person i business. 2019 åkte vi till Dominikanska Republiken och då tror jag att jag betalade 2400:- per person i business.
Men… är man lite om sig och kring sig och kan resa med kort varsel så finns det billiga flygbiljetter att hitta ändå, så kortet är inte ett måste. För mig är det ett sätt att få resa lite extra lyxigt, då mitt “rika liv” ännu inte innebär att jag kan tänka mig att betala fullpris för en businessklassbiljett (då åker jag hellre ekonomi).
Jag hade tidigare British Airways Visakort men det finns tyvärr inte kvar längre.
Rent ekonomiskt var det ingen större ekonomiskt vinning för mig att ha kortet, speciellt inte eftersom jag av principskäl alltid när det går betalar kontant i Sverige, men lite pengar sparade jag ibland på biljetter när jag använde bonusen.
När det är möjligt och rimligt flyger vi alltid med BA så jag kunde lika gärna ha det kortet och spara de kronor jag kunde. (När vi flyger till Oslo väljer vi bort BA eftersom det inte är rimligt, tycker jag, att flyga via London när direktflyget tar så kort tid!)
Har alltid tyckt att man måste komma upp i såna hiskliga summor, 12 500 kr per månad (utöver räkningar) är mycket, men antar att det då är hela familjens spenderande?
240 tusen poäng förutsätter ju också att man handlat för 1.6 miljoner (kan det vara rätt?) om man inte även samlar poäng när man flyger.
Reser du sällan kommer du inte samla in så mycket poäng på själva resandet.
har du inte stora utlägg som du kan lägga på kreditkort så kommer du inte samla några större summor den vägen heller. Då är det inte lönt.
Jag har dock haft ett 10 tal gratisresor i mina dagar, och då har jag rest med andra, så låt säga 25 gratis flygbiljetter, varav kanske 8 st i business class till USA, Afrika eller Asien. Så för mig har det varit väl investerade pengar med dessa kort och alla förmåner jag har fått.
Sorry, jag var nog otydlig. 120 tusen poäng totalt. Sen 1700:-/person.
Jag har haft många tjänsteresor med utlägg genom åren och när jag hade renoveringskrävande hus, hemmaboende son och evigt trasig bil så ramlade pengarna tyvärr iväg. För mig har poängen kommit in geom en mix av flyg och inköp. I år är det tveksamt om jag kommer upp i 150 tusen.
Finns massa sätt att samla poäng. Spendera pengar på kortet eller flyga är det vanligaste. Men sen genom att bjuda in andra till programmet kan ge upp till 60k poäng, ytterligare poäng genom köp hos olika partners osv. Master Card kör perioder med dubbla poäng.
Jag lägger 300k+ bara på Amex per år så får 2st 2 för 1.
Bidrar till att kunna göra många resor.
Samma här.
Och med lite resor i tjänsten så drar det snabbt upp poängen. Har kunnat åka med familjen till både USA och Asien i business vilket jag aldrig hade ”unnat oss” om vi behövt betala cash.
Litet sidospår, men det finns tjänster där man kan betala fakturor med kreditkort. Betalo, t.ex.
De tar ut en procentuell avgift givetvis (olika beroende på kortutgivare), men om man är precis på gränsen att nå en statusnivå eller få en voucher så kan det vara värt att överväga.
Nu är väl inte poängen helt direkt kopplade till specifika flygbolag, utan snarare till flygbolagsallianser.
Jag har två olika bonuskort:
SAS Eurobonus - Star Alliance
Finnair Plus - Oneworld
Vi har ett mastercard kopplat till Finnair bonusen, eftersom Oneworld inkluderar fler av de flygbolagen vi oftast flyger med än Star Alliance.
Sen måste man ju inte koppla ett kreditkort till bonuskorten, även om poängen man skrapar ihop på nån liten resa varannat år inte räcker till nåt större så förlorar man ju inte på att ha ett sånt kort.
T.ex. så hade Finnair nåt erbjudande nån gång att använda poäng till inträde till en nöjespark, något våra poäng från ett par få resor räckte till (detta var innan vi kopplade kreditkort till bonuskortet).
Förvisso med TS flyger typ vartannat år så i det fallet hade jag absolut inte tyckte det var lönt att samla poäng på just flyg. Då finns det nog andra viktigare saker för den familjen att samla poäng tänker jag
Dessutom, under och nu efter Corona, fortfarande med allehanda restriktioner på PCR test, PLF dokument så upplever jag att det absolut är bäst i nuläget att flyga så mycket direkt som möjligt för att minimera risken för problem. Jag har väl flugit en 20 gånger senaste två åren. Ibland är det bolag som man kanske inte tänker på utanför allianserna typ Low cost bolag som är bäst.
Det är väl så jag menar - att välja fritt oavsett bolag och allians vad som passar bäst när man flyger så pass sällan.
Jag har också tre barn. Men jag reser (reste) en del i tjänsten och samlade poäng den vägen (SAS Eurobonus) både via flygningar och utlägg i tjänsten. Jag har haft SAS Amex Elite och gjort så mycket köp som möjligt med detta, drygt 300 000:- per år. Detta genererar då 60 000 bonuspoäng samt två st 2-4-1 vouchers.
Ovanstående räcker inte särskilt långt om man är fem i familjen. Man får jobba med andra sätt att tjäna bonus. Det är svårt att hitta biljetter till fem personer, särskilt i business (vilket är en av de stora fördelarna med bokning av bonusresor). Men det går om man inte är så knusslig, och om man har en rutt som osar med SAS. Glöm storhelger och lovperioder… Vi brukar få till en långresa om året för hela familjen till släkt i USA, samt utan problem kunna boka en långweekend för mig och min fru till något europeiskt resmål.
Om jag reste så sällan som ni, och inte kunde samla poäng med tjänsteresor, skulle jag skippat bonuskort.
Jag har precis skaffat Amex SAS Eurobonus Premium + extrakort till frugan och mig själv. Vi har fyra barn men jag tänker främst att vi kan unna oss en lång helg tillsammans vart vi vill i världen en gång om året. Vi spenderar ändå minst 150000 kr om året bara på mat så varför inte? Kortet kostar 100 kr/månad och man fick 30,000 poäng (och dessutom erbjöd de 30k till ifall man uppgraderade till Elite kortet direkt) i samband med anslutning samt att man uppfyller visa krav. Det känns mycket mer fördelaktigt än cash back som skulle kunna ge typ 1500kr med samma budget. Vi får se hur det går. Vi hade lite strul med kortet i början (mitt fel) men fick poäng som plåster (igen trots att det var mitt eget fel). Sen efter att det var uppklarad har vi varit med om att man inte kan använder kortet i visa situationer och jag undrar ifall man inte ska komplettera med SAS Eurobonus Master Card. Det hjälper inte med att nå upp till 150000kr men man går inte misst om poäng som man kan använder till annat. En annan grej som jag upptäckt nu ar att ifall man har AMEX platinum/guld så får man typ motsvarande rewards some me Eurobonus kortet. Jag har inte riktigt förstått hur det fungerar än dock.
Jag fick tips om www.businessclass.se där, likt det här forumet, det finns massor med tips och hjälpsamma människor som är experter på hur man kan få poäng och uppgraderingar på flyg/hotel osv.