Kört nästan samma upplägg under några år. Fungerade bra tills att 50% rabatt vouchern försämrades till att bara omfatta premium economy. Så du bör bita i det sura äpplet och välja Amex Elite så att vouchern omfattar business class.
Eurobonusprogrammet har devalverats kraftigt på senare dar. Dålig tillgänglighet, sämre allians och högre priser. Hoppade av när båten började ta in vatten. Tråkigt, var riktigt bra förut med SA.
Kan också intyga att det krävs mycket mer poäng nu, oavsett Elite eller Premium för att få resor öht oavsett klass till vettiga ställen på vettiga datum numera.
Att förvänta sig att man skall få ett vettigt utbud av en resa varje år kräver extrema poäng om du inte vill åka ekonomi mitt i natten en randomvecka på en onsdag till lördag eller liknande tider som bara är helt off.
Krångligt om man har ett normalt jobb att förhålla sig till. Att förvänta sig business-biljetter tillsammans med barn under loven kan man i princip glömma om du inte har en årlig spend på flera miljoner och ett års framförhållning, Tyvärr, det var bättre förr.
Lite oklart vad tidigare poster handlar om. Varför skulle det krävas enorm spend? Poängresorna har inte blivit dyrare eller har ni blandat ihop det med något annat bonusprogram? Har man spend på 300k+ är det inga problem alls.
Det sker en höjning 1 Dec men det är nog första på typ 10år. Det är också enkelt att få ihop nog poäng att resa i business varje år men man får lägga lite tid bara. Att samla poäng och hitta bra värde är inte för alla.
Man får ha realistiska förväntningar vilket nog är där de flesta fallerar. Det kanske är svårt att få till en resa med familjen 4-5 pers i business till Thailand 20-29/12 varje år.
Som nämnt innan så byt ut Premium mot Elite om det är business ni siktar på, vilket man bör. Resa i ekonomi är ofta väldigt dåligt värde.
Min fru och jag har under många år kört ett liknande upplägg med kombinationen SAS Amex Premium och SAS EuroBonus Mastercard Premium.
Till skillnad från många andra poängsamlare jagar jag inte främst 2-för-1-resor i business class eller liknande. För oss handlar det istället om att använda poängen så flexibelt som möjligt till alla typer av resor.
Med bara ett fåtal undantag har de poäng och värdebevis (vouchers) vi tjänat ihop genom åren täckt i princip alla våra flygresor, både inrikes och över Atlanten.
Tycker själv inte det blivit så dåligt, går oftast hitta resa dit man vill om man är lite flexibel. Sen är det som sagt bra vara realistisk med sina förväntningar.
Elite är fortfarande det bästa kreditkortet i Sverige om man är ute efter någon slags betydande cashbsck. Givetvis behöver man lägga lite tid men inte så farligt.
@Jeppz hör av dig så kan jag skicka en egenkomponerad guide med tips&trix om ni är nya till poängjagandet.