Jag förstår att det finns flera trådar om detta ämne men känner att jag behöver lite mer svar.
Såhär ser mitt case ut och jag tar tacksamt emot alla tips, tricks tankar och erfarenhet.
Jag har ett SAS Amex Premium. Detta kort används till alla vardagsutgifter. Nu har min sambo startat företag så vi gör utlägg för henne också på detta kort. Finns det något man behöver tänka på här? Vi har som målsättning att betala allt på detta kort för att få in så mycket bonus för att kunna göra en långresa med vårt barn.
Vi använder oss betalo för att betala hyran för företasgets lokal, inköp, betalning av vår BRF-avgift.
Detta medför en slant i avgift till betalo varje månad. Finns det något att tänka på när det gäller företagssituationen eller användning av betalo?
Jag beräknar med att vi kommer ha spenderat mellan 500-700k på detta kort iår.
Vår målsättning är att tjänat in såpass mycket poäng och helst 2st 2-4-1 vouchers att kunna ta och en resa till helst Sri Lanka då vi gillar att surfa. Men är även öppen för Bali och andra ställen med. Är det rätt av oss att använda. SAS Amex Premium eller skulle vi egentligen kört på ett annat kort? Tips och tankar mottages gärna här också!
Amex Premium fungar väl utmärkt för du får väl en companion ticket när du spenderat 150K på kortet och du kommer att ha nog med poängför att boka business class.
Men flyger SAS till Sri Lanka eller får du gå via någon partner.
Annars flyger SAS till Bali å då kan ni ju alltid ta er vidare från Bali till Lombok som jag tycker har riktigt bra surf och inte så överbefolkat som Bali
Jag brukar beställa bonus biljetter via Chatflights
Notera att 2för1 intjänat med Premium inte gäller för business class längre, man måste ha Elite. Nu har @avkastningssurfarn inte nämnt business, men bra att veta och kanske överväga med en spänd på 700 tkr, man får mer poäng per krona också.
Rent lagligt sett är det förövrigt också en skattepliktig förmån, se kundtrohetsrabatter. Var lite rabalder om det för ett tag sen när SKV började jaga SAS-kunder.
Ni behöver ett Elite för att kunna få två vouchers, om ni vill kunna resa 3 pers. Det är även bara med 2-4-1 vouchers intjänade via Amex Elite som ni kan boka resor i business om det är ett mål för er. Är ju egentligen en no-brainer med Elite om ni har den spenden.
SAS reser bara till ICN, BKK, HND i Asien (nästa sommar även Mumbai). Ska ni resa till Bali behöver ni åka med Skyteam. Kan du lägga någon timme själv så behöver du inte använda en dyr tjänst som Chatflights, de hittar inte mer resor vad du själv kan göra.
Råd annars är att inte låsa er vid ett specifikt resmål, man får resa dit det finns tillgänglighet.
Kanske det , känns spontant lite konstigt att poäng intjänade via utlägg skulle vara okej men inte poäng intjänade via affärsresor (och det är inte så jag förstår reglerna efter att ha läst texten), men kan säkert stämma.
Stort tack för dina svar!
Känns som du har koll på detta.
Jag har bestämt mig för att byta till amex elite då fördelarna är mycket större. Som jag tolkar det när jag byter nu förlorar jag alla mina poäng vid övergången? Har redan handlat för 140-150k på kortet bara i januari. Har du några invändingar här eller har jag tolkat det rätt? Jag skulle även försöka få någon övergångsbonus av något slag med.
Oavsett så är det många som använder sitt kreditkort för företagsutlägg, Skatteverket skriver inget explicit om det och mig veterligen har ingen åkt fast.
Ok tack.
Ok men då är det lika bra fixa 2-4-1 vouchern på sas premium, när den sedan är intjänat typ i februari så kan man uppgradera till elite då? Med den uträknade spenden jag har för resterande av året bör jag kunna ordna 2st till på amex elite?
Krav på vad som ska stå på kvittot eller fakturan för att få dra av momsen. Till exempel ska företagsnamnet vara med, möjligen även org. nummer.
Du får kolla med er redovisningskonsult eller söka på “momsavdrag vid privata utlägg över 4000 kr” eller liknande för detaljer. Jag är ingen expert och kan inte gå in i detalj.