Nu när det är nytt år, så tänkte jag att vi tar tag i detta med kreditkorten.
Vad är era erfarenheter kring dessa kort?
Vi funderar på att gå över till dessa korten. Hur ska man kombinera dessa? Förutsättningar enligt nedan:
Handlar för strax över 400 000/år på ett av våra kreditkort. Dessa inköp skulle kunna inhandlas på Amex kortet.
Vissa år har vi betydligt högre spendering, t.ex. under 2023, då det blev ytterligare ca.750 000 som spenderades. Dock hade det inte gått att använda Amex kortet på dessa inköp.
Hur ska man kombinera dessa två kreditkort för att dels maximera bonusintjänandet, men samtidigt köra 1-2 bonusresor/år. Vi tänker främst på Star Alliance destinationerna, eftersom vi gillar att resa till Asien.
Ska man ha både Amex Elite och SAS premium eller finns det någon annan kombination som ni rekommenderar i vårt fall?
Har ni testat att boka resor med era Eurobonuspoäng? Vad är era erfarenheter kring det? Finns det resor eller är de svåra/omöjlig att hitta?
Med Amex Elite kan du få två stycken (2-4-1) per år, spend blir då 2x150k = 300k
Jag har inte SAS Mastercard då det inte fungerar på samma sätt, men du kan läsa lite mer här Med SAS EuroBonus Mastercard Premium får du Fly Premium - Istället för att betala för resan med 2-4-1 + poäng betalar du “fullpris” för ekonomi, men kan få gratis uppgradering till Plus eller Business.
Det bästa om ni har spend är att ni har två Amex Elite, det är inte helt dumt att kombinera det med ett Amex Platinum, även om det inte ger några fördelar med SAS så får du access till lounger (bland annat Amex på Arlanda)
Vi tänker främst på Star Alliance destinationerna, eftersom vi gillar att resa till Asien.
Just detta debatteras det rätt intensivt på internet just nu, SAS får ju nya ägare och man kommer lämna Star Alliance i år. Så där försvinner Thai, Singapore Airlines och ANA + starka bolag som Lufthansa.
Jag har just nu flera 2-4-1 och det kan vara svårt att hitta resor i business om det något man föredrar, samt till populära destinationer. Jag har haft Amex Elite sedan 2020 och har bara varit ute på en resa (pandemin kom lite i vägen också), men har 3 till bokade.
Största överraskningen var nog hur stressigt det ändå kan vara att försöka hitta en resa, många kan ju inte bara resa när det finns lediga stolar, jobb, familj, semester, allt måste ju planeras. Ska man hitta bra resor får man nog vara beredd att resa på andra tider och kanske göra några fler “leg” - dvs mellanlandningar. Åkte till Sydamerika för ett tag sedan, men via Afrika, 30 timmar resa, men det fick man stå ut med då det bara kostade mig poäng.
Tackar för att du tog dig tid att svara. Uppskattas! Fick lite mer insikt.
Det räcker med andra ord att vi kör 1 st 2-4-1 voucher per år eftersom vi ändå troligtvis inte har möjlighet att åka på flexibla datum. Dvs inte kör det dyraste Amex kortet (känns onödigt dyrt att köra ett kort för 4800 kr/år) Vi är rätt så begränsade till just julledigheter och sommarledigheter pga. jobb, familj. Precis som du nämnde.
Ja det låter som en bra början, men om ni ändå spenderar detta så är det ju synd att inte dra nytta av det, dock finns det ju andra kort.
Om ni har barn eller släkt som kan tänka sig resa är det också en möjlighet.
Vouchern gäller ju under året du får den, samt nästa år. Det trodde jag i början var något bra, men det ökar ju bara på stressen - Du kan dock boka om en resa, så sent som ett par timmar innan flyget går.
Jag har just nu 5 vouchers (mycket pga. pandemin) varav jag har 3 bokade resor planerade, samt att jag använt en voucher. Det har blivit 2 per år.
2 resor av de 3 bokade var jag tvungen att boka så min voucher inte skulle brinna upp, det var alltså redan 2022 som jag fick dessa.
Sedan 2020 tror jag jag bokat om minst 4 resor, skjutit dessa på framtiden. Har en resa planerad till USA nu i Januari och står i valet och kvalet om jag ska åka nu när dollarn är stark…
Har kört den combon ett tag, och det funkar bra även om priset för båda korten är rätt mycket högre nu än förr (när amex-höjningen går igenom). Det är rätt jobbigt att hitta business-resor för poäng dock, speciellt om man inte är vidare flexibel på tider och platser.
Funderar på att avbryta SAS MC i år då jag är osäker på framtiden för SAS, och 300k poäng räcker ett tag ändå.
Kör SAS Amex Elite just för möjligheten till 2x vouchers per år och att vi som familj har släkt i USA dit det går direktflighter med SAS. En sån resa går att boka i Plus el Business för hela familjen med fri avbokning etc, medan samma resa i ekonomi kostar minst 45 000 de tider vi brukar åka.
Åker man mycket som par och gillar att flyga t typ Japan eller andra långväga resmål kan det ju vara bra.
Har man förhoppningar om att kunna åka en hel familj på skollov till bra destinationer lär man bli besviken däremot.
Har man som vi rimliga förväntningar och dessutom en rutt som är återkommande och passar bra med SAS, så är det ju värt kortavgifter med råge.
Nu när Eurobonus framtid är lite av ett frågetecken hade jag nog avvaktat.
Svårt att säga nu iom förändringarna som kommer ske. SAS bommer ju lämna Star Alliance och gå över till konkurrenten. Vad det innebär för Eurobonus, vouchers etc återstår att se. Men just nu är det ju stort frågetecken på värdet att satsa på Amex för EB poäng.
att det skulle vara svårt att hitta biljetter i Business Class är, ursäkta språket, BS. Det finns massor av biljetter både i Business Class och ibland också i First Class. Bara man är någorlunda flexibel med destination och datum. Men visst, om man absolut måste flyga till Bangkok under sportlovet, ja då kommer man som någon annan sa att bli besviken.
Med denna spend hade jag lätt kört med båda kort. En faktor att fundera över är status. Med amex får du 20k statuspoäng om året och SAS MC får du 25% av poäng som status varje månad. Ser du värde i guld/diamantstatus är det en faktor att ta hänsyn till.
Kan vara praktiskt med båda då inte alla ställen tar amex. Samt ett backup-kort när man reser (har själv alltid 3 kort med på längre resor och ett par gånger haft nytta av det).
Bokning av bonusresor är enkelt, men du bör med fördel ha framförhållning. Forumet businessclass.se är en bra källa för att få mer konkreta tips.
Det krävs en del tid och hög spend för att få ihop poäng till 2 bonusresor per är (utanför EU). Med Elite får du två vouchers, men kommer du ha någon nytta av det? Är ni två personer? 400 000kr spend ger 80 000p med Amex Elite, som exempel kostar en SAS-award resa till USA 100k resp. 130k för *A-award poäng för 2pers med en voucher. Utifrån detta så säger det sig självt att endast spend inte räcker (om den inte är HÖG), sök på forumet då detta avhandlats tidigare. Troligast räcker det med Amex Premium. Som nämnts är också businessclass.com bra (bästa?) källan för info.
Givetvis behöver du båda korten om du ska ge dig in i poängjagandet. Alla butiker tar inte Amex och då behöver du MC.
Resor är som sagt enkelt att hitta (även Asien) om man är realistisk.
Fast har man lite koll på hur man hittar biljetter så är det inte riktigt så illa som du beskriver det. Sedan jag ansökte om Amex Elite 2016 har jag gjort 2 resor om året till bland annat Nya Zeeland, Thailand, Costa Rica, Bali, Dubai, Washington, New York. 2/3 av resorna i Business Class och 1/3 i First Class. Vid något tillfälle har vi även varit 4 personer som flygit Business Class till samma destination.
Men den stora majoriteten av Eurobonus-medlemmar söker ju bara biljetter på sas.se och då är det förstås svårare att hitta bra biljetter.
Jag ser det som, även om jag inte får ihop en resa per år med familjen så är det ändå värt. Flög hela familjen till Kanada i somras på poäng, ekonomi då det inte gick att få Business tyvärr. En resa som hade kostat minst 30tkr kostade istället 4tkr. Det är många års avgifter på kortet som behövs för att täcka skillnaden.
Jag skulle gått på Amex Elite + M.C, använt båda till en början och när är du tjänat ihop dina 2 vouchers på Amex går du över och kör endast MC tills den högsta nivån är nådd.
Sen satsa på att nå Guldstatus på EB (minst).
För, som någon tidigare nämnt, så kommer SAS gå ut star Alliance detta året. Jag räknar iskallt med att Lufthansa och något annat större (bättre) flygbolag kommer statusmatcha gentemot SAS då för att inte tappa så mycket nordiska kunder.
Om du har svårt att hitta bonusresor så rekommenderar jag starkt att du använder dig av awardfares. Jag använder den (finns olika nivåer som kostar olika mycket men gå på den dyraste 250:+ och säg upp efter en månad).
Jag åker på många bonusresor och flyger alltid business då. Hittade 2resor till kompisar till Bangkok över jul & nyår så det går, nästan, alltid.
När jag söker resor så brukar jag leta från Arn, Fra, Muc, Lhr, Vie, Zur och Ist. Hittar jag resan från exempelvis Fra så kikar jag sen på resor mellan Arn & Fra. Att tänka på är att det max får vara 8 flygningar på en t o r samt att det max får vara 23h59m mellan 2 flyg. Men på det sättet får det väldigt ofta att hitta resor. Sen rekommenderar jag att man 2/3 dagar innan resan går in igen och kikar om LH har några biljetter i First och om de har det så ringer man helt enkelt och bokar om.
När jag åkte till Miami i oktober så fanns det ingen resa från Arn till Mia. Hittade då business med United från London till Chicago sen flög jag + från Arn till London och economy mellan Chicago och Miami. Hem blev det Lufthansa från Chicago (via Frankfurt). Så ska man till USA (eller Canada) och inte hittar resor till sin slutdestination kan man alltid leta resor till Ewr, Ord och Iad. Har alltid hittat Business dit.
Hur mycket poäng blir det? Jag har Mastercard Premium och tjänar in bra med poäng. Men ska man nyttja dem så är det otroligt mycket p som man måste använda om man inte flyger SAS. Eller är det annorlunda med Amex? Hade Amex ett bra antal år sen och upplevde då att jag ibte kunde använda det i vardagen, “ingen” tog kortet.
Jag sitter med Amex Elite + MC Premium, och tycker att Amex-funktionen är väldigt beroende på ort. Alla stora matvarukedjor tar Amex på alla orter jag varit i. Restauranger i Stockholm tar som regel Amex, sämre med den saken i Värmland där jag bodde tidigare. Större elkedjor som Elgiganten är heller inga problem, även NetOnNet ska numer ta Amex. Men det finns absolut ställen som inte tar det, så det är bra att ha en backup.
Amex Elite ger flat 20p/100 kr, så oftast mer än MC Premium, förutom på resor köpta hos SAS (25p/100 kr) eller vid dubbla-poäng-helger som SAS MC kör ett antal gånger per år.
Jag ska samla ihop en sista 2-for-1 under året, sen ryker SAS Elite och troligen min Eurobonus-jakt i allmänhet, jag är inte sugen på SkyTeams dynamiska bonuspriser. Amex Elite får även höjd månadskostnaden från 400 kr/mån till 500 kr/mån den 14:e Mars.
Hela poängen med att samla EB-poäng är ju att ha ett SAS Amex för att få 2f1-vouchern. Har du endast SAS MC är det bästa du kan hoppas på att uppnå högsta Fly Premium-nivån men då är du ändå låst till SAS mer eller mindre icke-existernade bonusplatser.
Jag är imponerad av er spend här i tråden. Jag brukar landa på ca 75000kr per år på mitt SAS Amex Classic. Ger kanske poäng till en gratis kaffe i monkey class.
Nu var det några år sedan jag hade SAS Amex, men min erfarenhet var också att det var DYRT med poängresor och svårt att hitta biljetter. Däremot fick man mycket bättre utväxling på “tråkiga” SAS-destinationer, dvs främst inrikesflyg. Så om ni är intresserade av t.ex. att flyga till Kiruna för att fjällvandra eller åka till Svalbard så kan det vara ett tips.