Man skulle nog kunna säga att det inte är för alla att hålla på med bonusresor. Har man inte tiden eller orken att lära sig och vill ha allt på ett silverfat så är det nog inget att börja med.
Hur menar du dyrt? 1500-2500kr i skatter per person (i högre spannet) för biljetter som kostar 10k-200k är inte speciellt dyrt. Svårt att se hur utväxlingen för inrikesbiljetter skulle vara bättre, kan säkert stämma i enstaka fall för sista minuten bokningar men inte annars.
Jag syftade alltså främst på hur många Eurobonus-poäng som krävs för en resa. Att flyga till t.ex. NY krävde ca 10x fler poäng än ett inrikesflyg och det gick i princip bara att boka vissa väldigt specifika flighter (de med låg bokningsgrad).
Men som sagt, det här var ett antal år sedan och det kanske inte är så längre. Jag försöker inte skjuta ner det här kreditkortet utan bara dela med mig av min erfarenhet.
I princip alla flighter har bonusplatser tillgängliga (har för mig att vissa destinationer under industrisemestern är utan platser, men tar inte gift på det), men det gäller att vara på tå när de släpps 330 dagar innan avgång. Businessplatserna går såklart åt fortast. Så några spontanturer är svårt, dock finns ju övriga Star Alliance-bolag! Jag och tjejen ska till Seychellerna i Maj, Business tur och retur, köpt för 105k poäng (och en 2-4-1-voucher)+ 3600 SEK i skatter. Kontantpris för samma biljetter: 110k SEK.
Men vill man flyga till Tokyo, NY under lov etc med just SAS så gäller det att vara riktigt på hugget vid midnatt och biljetterna släpps.
Tackar för mycket bra och givande svar. Hur lyder domen om att skaffa korten eller inte med tanke på alla förändringar som är på gång. T.ex. att det inte kommer att gå att boka poängresor med Star Alliance samt att Curves funktion Go back in time inte kommer att vara möjlig att nyttja framöver: https://eurobonuspoang.se/seb-tar-bort-mojligheten-att-tjana-eurobonus-poang-genom-curve/#
Jag har ju alternativet att fortsätta med mina kreditkort som ger 1 % i cashback till ingen/liten årsavgift.
Vad tycker ni? Är eurobonuskorten fortfarande värda de höga årsavgifterna? 6000 kr/år för Amex Elite samt SAS MC Premium för 1855 kr/år. Nästan 8000 kr/år i kortavgifter.
Du behöver förmodligen inte Elite, det räcker med Premium (du svarade inte på frågorna i tidigare inlägg så svårt att veta). Det är surt med GBIT såklart men med lite planering kan man fortfarande tajma många större köp på dubbelhelger ändå.
Det är ingen som vet exakt när/om/vad det blir för ändringar så det är bara att köra på.
Jag ville bara nämna ett riktigt bra erbjudande från American Express! Just nu kan man få Guld-medlemskap direkt om man skaffar ett Amex Elite-kort via en befintlig innehavare. Med Guld får du tillgång till många förmåner som lounger, extra bagage, fast track med mera.
Jag vill inte bryta några forumregler, men om du inte har någon i din närhet som har Elite-kort så kan jag hjälpa till.
Då är det nog bättre signa upp för 90k poäng alt. vänta till 23/9 och bli värvad för 100k poäng. Som ger en resa för 2 i biz till USA/Asien.
Väcker liv i en lite äldre tråd istället för att start en ny.
Har rätt nyligen skaffat både MC och Amex SAS Eurobonus, men tycker det är ganska otydligt hur poängen trillar in. Ni med mer erfarenhet kanske kan hjälpa mig reda ut några frågor.
-
Behöver jag göra något för att mina poäng ska kombineras? Just nu ser jag olika saldo i kortens respektive appar.
-
Hur ofta missas det poäng för transaktioner? Har läst att det kan hända, men kan inte hitta något sätt att se vilka transaktioner jag har fått poäng eller inte för. Med många löpande små inköp låter det orimligt att behöva ha koll på detta själv?
Nej, poängen hamnar i båda fallen på ditt EuroBonuskonto hos SAS med automatik. Ladda ned Sas-appen så ser du totalsaldot.
Ganska ovanligt att en transaktion dyker upp på fakturan men inte poängen. Brukar snarare vara speciella tillfällen som man bör vara uppmärksam på, signup bonus, hyrbil, sas everyday osv.
Poängen samlas på respektive Amex- och Mastercard-konto. De överförs sedan en gång i månden runt månadsskiftet. Du kommer märka eller märkt att poängen på Amex nollas i s.k. autosweep när de gjort det så förs de över nästföljande tisdag den månaden.
Inga ”vanliga” transaktioner missas utan det är när du handlar via SAS webshopping-portal som du behöver ha lite koll att dina köp registreras.