Har kört Amex-kort kopplat till SAS Eurobonus i några år och samlat på mig ett gäng poäng, men tyvärr inte kommit till skott med att boka någon resa ännu. Har rest lagom mycket, men aldrig Business eller Första klass.
Noterade nyligen att ca 90.000 av mina poäng förfaller 30/11 i år så känns som jag ”måste” boka något innan dess, då det inte känns kul att tappa poängen.
Någon som har tips på hur man kan hitta ”bonusresor”? Jag + 1 skulle vilja åka till New York med Business någon gång nästa år. Asien kan vara ett alternativ också.
Fick tips om en sida där man kan söka bonusresor, awardhacks.se. Inte något större utbud där från Arlanda vad jag kunde se, men något bättre från Köpenhamn. Finns resor där i Business med 50.000 poäng per vuxen, som jag tänkte kombinera med 2 for 1 vouchers, där jag har 2st som förfaller 31/12 i år (gissar att ena blev förlängd under pandemin då mina tidigare checkar brunnit inne) , så kanske lika bra att boka två resor framåt i tiden när man ändå håller på. Behöver ej vara i närtid, utan höst 2023 fungerar minst lika bra, bara kul att ha något extra att se fram emot.
Någon som har tips på hur jag kan få valuta för pengarna (läs: inte låta poängen brinna inne) tas tacksamt emot. Gissar att man behöver sitta redo att trycka på knappen när nya resor släpps, så om någon har information om ”taktik” för detta så tas även det gärna emot.
Men du måste söka varje ben och kan inte söka hela segment. Brukar ta någon timme att pussla ihop flyg dit man vill - Man behöver dock ha ett hum om vilka flygbolag som flyger till vilka flygplatser för att kunna pussla ihop det smidigt.
Om du använder SAS egna sök så kommer den inte visa upp flyg som är blandad klass. Så om du exempelvis ska flyga ARN-FRA-JFK så finns ofta inte business på flyget ARN-FRA utan bara FRA-JFK, då visas flyget inte hos SAS, men om du söker de enskilt på awardfares kommer dom upp, eller om du söker flygen enskilt på SAS sajt kommer dom upp också.
Det korta flyget för att ta sig till en större flygplats inom Europa spelar ingen som helst roll om man flyger economy eller business. Stolarna är precis likadana! Sikta in dig på att få business på dom långa flygen.
Sen när det är dags att boka är det bara att ringa SAS Eurobonus supporten så bokar dom åt dig, lite beroende på vem som svarar så om flygen du hittat inte finns så kan dom ibland hjälpa dig. Vissa i supporten är riktigt duktiga och vissa kan ingenting. Om man kommer till någon som inte kan lösa problemet är det bara att lägga på och ringa upp igen Ibland får man ringa 2-3 gånger och prata med olika personer för att komma till någon som kan sitt jobb och som kan lösa problemet.
SAS egna bonusresor som det ser ut som att det är det du försöker boka är oftast väldigt begränsade, bättre att kolla hela star alliance nätverket. Vissa andra flygbolag har betydligt bättre business än SAS.
United Polaris kan jag starkt rekommendera om du ska till USA. Även Turkish Airlines nya business är riktigt bra! Se till att kolla hur stolarna faktiskt ser ut på planet (Seatmap i bokningsflödet brukar vara lite missvisande) så att ni faktiskt får 2 stolar jämte varandra. Det är oftast 1+2+1 konfiguration på flygen, men stolarna i mitten sitter antingen 1 meter ifrån varandra eller precis jämte varandra pga “sick-sack” för att få plats.
Även stolarna vid fönster är på liknande vis så man behöver kolla så man bokar rätt rad för att inte sitta halvt i gången!
Undviker alla flygbolag som Lufthansa Group äger, deras business är horribel!
Aha, det hade jag missat faktiskt! Har inte åkt med den nya (Kanske inte är i bruk än?), men den gamla är ju lite förlegad ja… Men mitt påstående var inte bara för Lufthansa specifikt utan alla deras flygbolag, däri bland annat även Austrian air och Swiss air. Flög Austrian hem sist från USA och har aldrig upplevt så dåligt business någonsin, maten och servicen var ok. Men stolarna och hur hela kabinen var uppbyggd kändes som att dom kom från 90-talet!
Använder också awardfares för att leta upp resor, du kan sedan dubbelkolla att dessa finns i SAS egna *A sökmotor Bonusresor med Star Alliance | SAS där du i så fall kan boka direkt. Dock mycket lättare att söka flera datum samtidigt i awardfares. Får du inte upp samma rutt på SAS egna så behöver du ringa in, vissa agenter kanske hittar din resa direkt medan andra kan behöva din hjälp steg för steg, bra här att ha ex tider och flygnr redo. Ibland får man helt enkelt lägga på och ringa igen för att få tag på en annan agent
Som sagt tidigare så leta resan leg för leg istället för att ex. söka ARN-JFK/EWR om du inte hittar. Går att få till bättre connections på det sättet med. Lättare att hitta från ex Frankfurt för att sedan lägga till t/r ARN-FRA i ett nästa steg.
Just till New York finns det gott om platser så är nog inga problem. Instämmer med tidigare inlägg också att viktigt att kolla upp vilken busniess och flygplansmodell+seatmap. Annat är ju också att planera in lounger, åker ni hem ex. från EWR så har ni tillgång till Polaris-loungen.
Använder också Awardhacks. Ett tips är att boka SAS istället för Star Alliance, då blir skatterna (generellt) lägre. Fundera också på Open jaw, dvs flyg till en flygplats och hem från en annan.
Tex flyg till New York och roadtripa till Boston, Toronto, Washington eller Chicago och hem därifrån. Då behöver det inte finnas ToR till just New York.
Samma får förstås bra att göra med Los Angeles och San Francisco, även om utbudet av bonusbiljetter dit är rätt dåligt.
Vill man ha mest upplevelse i luften är det att boka första klass med Lufthansa som är “lättast”. De biljetterna släpps dock 14 dagar innan avgång så supersvårt att planera.
Kan tipsa om Amex ägda appen Loungebuddy också för att få lite snabb koll på vilka lounger du har access osv till. Den kanske inte är helt up-to-date men funkar rätt bra imo.
Väldigt svårt med first, de släpps ju snarare 1 dygn innan nu för tiden. Speciellt svårt med t/r då man måste ha två vouchers och boka två enkelresor, då man inte kan ändra en påbörjad bonusresa.
Vet inte hur mycket poäng du har men Seychellerna är en slags sweet-spot då det endast kostar 105k-poäng då det ligger i Afrika-zonen. Kanske inte bästa business upplevelsen med Ethiopian Air men billigt i avseende på poäng och ändå trevligt resmål
Sök via Star alliance bonusresor. För ungefär samma poäng som dig flög jag Cpg till New Orleans utan poäng (det var billigt, runt 3-4000:-). Med poäng New Orleans till Sao Paulo via Toronto. Reste runt i Brasilien ett par månader. Sen hem via Vancouver, bil till san francisco och tillbaks till cpg med poäng. Jag märkte att det var relativt billigt att flyga på poäng mellan nord och Sydamerika, vilket annars är dyrt i cash. Europa till usa är relativt billigt med cash.
Under COVID-19 kunde vi inte resa eller växa eurobonus till Coop poäng. I august fick jag erbjudande från SAS. Vi tänker att använda poäng som är tillräcklig att en kort julresa inom Europa. Då upptäckte vi att om vi använder Eurobonus+kontanter betalar vi mer kontanter än själva erbjudande. Till sist använde vi inte Eurobonus och köpte biljetter med kontanter. Vi upptäckte att SAS har förändrade handbagage regler. Inom COVID-19 ingår en handbagage i biljetten men nu handbagage kostar. Vi har betalat en stor 23kg bagage istället för 2 handbagage eftersom det kostar lite mindre (295kr). Våra Eurobonus förfaller feb 23 men har växlat till Coop poäng, bidrar till matkassa och hälsa.
Att växla SAS poäng till Coop poäng är det absolut sämsta man kan göra.
Ska man växla på något håll där så är det från Coop poäng till SAS poäng när som har sina kampanjer. Då kostar varje SAS poäng 8 öre (!).
Flyger man business med star alliance brukar man få ha med sig 2-3x32kg väskor gratis, lite beroende på flygbolag och kanske status hos star alliance, men med start alliance gold får man 3 väskor med sig gratis iallafall.
Hör kanske inte till denna tråden men, Coop-poäng för EB-poäng hemska tanke! Är inte det väldigt dåligt värde? Brukar ju värdera 1 EB till ca 0,1kr (går att köpa för 0,2kr på SAS).
Man växlar med ratio 2.5-1 hos coop så 2000 EB = 5000 coop = bonuscheck på 50kr. Vilket isf ger EB värde av 0,025kr. Men har man lite poäng som strax går ut går det väl. Alternativt växla till coop-poäng och invänta 20% kampanj coop->EB och få ny fräscha poäng med 5års giltighetstid
Fast sprit är ju gratis oavsett om man flyger i economy eller business.
Jag flyger bara i business och har aldrig betalat för den typen av biljett. Visst att jag betalar 6300/år för mina kreditkort som ger min bonusen, men 6300 + 2000kr skatt för ett tur/retur flyg vart jag vill 1 gång per år är fortfarande billigare än vad många betalar för sina economy flyg. Då flyger jag hellre business. Jag spenderar tillräckligt mycket pengar och gör lite “hacks” på ett år för att kunna resa “obegränsat” så mycket jag vill.
I och med att det princip är gratis (förutom flygskatten som man betalar för oavsett), varför skulle jag då flyga economy?
Är det SAS amex du betalar för? Hade det ett tag men tyckte det fortfarande var lite sisådär med ställen som accepterade det. Och vad menar du med obegränsade resor?