Jag och min fru har behov av att resa (utanför Europa) mellan två och fem gånger per år. Vi reser nästan uteslutande med SAS och jag tänker att det är dumt att lämna pengar på bordet om något av deras kreditkort skulle kunna spara oss pengar.
Idag finns det en uppsjö med kort, från SAS, att välja på (| SAS), och i trådarna ovan nämner många att de använder både Amex Classic och Mastercard-varianterna, men jag förstår inte riktigt vad Amex-kortet tillför.
Fråga: Ni som använder SAS Kreditkort, vilket kort använder ni(?), hur använder ni det(?), och fungerar det bra för er?
Innan du får bra svar från någon bör du ange vilket belopp du tror du kommer handla med på årsbasis med kortet.
Det påverkar vilket eller vilka kort du bör ha.
Med just amexkortet tillkommer möjligheten att köpa resor för halva poängpriset om man har handlat för en viss summa per år på kortet. Sen vet jag inte om det finns några relevanta skillnader i reseförsäkring osv.
Jag har SAS Amex Elite, som är dyrt men bra under rätt förutsättningar.
Man samlar hög andel poäng vid inköp, men den stora grejen är att det ger upp till två 2-4-1 vouchers per år som kan användas för att boka till halva poängpriset.
För en voucher behöver man spendera >150k/år och för den andra >300k.
Vidare har kortet en riktigt bra reseförsäkring där framförallt hyrbilsförsäkringen utmärker sig. Använder man hyrbil regelbundet är det värt det.
Sist men inte minst får man högre status på SAS och startar automatiskt på silver. Reser man mycket är steget till guld inte långt.
Min familj använder kortet för snart sagt alla hushållsinköp och jag själv använder det när jag reser i tjänsten. 300k/år når vi.
Använder poängen och vouchers för att boka årliga resor med familjen till USA där vi har flera vänner som bor.
Vi kör SAS Amex Premium överallt där Amex fungerar, mest för att få vouchern en gång om året och kunna köpa en resa för halva poängpriset eller resa 2 för 1. Utöver detta har vi ett SAS Mastercard (Ej premium) för köp där Amex ej fungerar.
Skulle vi resa mycket skulle vi välja Amex Elite eller Mastercard Premium för att få ännu fler förmåner.
Oavsett vilket kort man har så skramlar man snabbt ihop mycket Eurobonus på allt man handlar.
Man tjänar inte så mycket eurobonuspoäng på enstaka flygningar rent krasst, så ska man börja samla poäng så ska det vara för att man vill nörda ner sig i poängsamlande och är intresserad av att jaga bonusresor då de kan vara halvknepiga att få tag i.
Med det sagt har jag Amex Elite och Sas Mastercard Premium (med extrakort till frun) som kompletterar varandra. Vi betalar alla inköp med dessa kort och betalar sedan av hela saldot när fakturorna kommer. Sen kombineras det med alla andra sätt att tjäna poäng här | SAS d.v.s. regga besinkort hos preem, onlineshopping o.s.v.
Absolut höga årsavgifter på korten men så får vi resa i business klass emellanåt (utöver bra reseförsäkring som denkmal redan skrivit), biljetter vi aldrig hade köpt för cash och i vårt fall får vi fler/bättre resor än om vi hade sparat årsavgifterna och spenderat dessa på resande. Men allt landar i vad man har för spend på korten, kan man generera hög spend så är det värt det, har man mer måttligt så är det sannolikt inte värt det. Så fundera på hur mycket ni kan styra om till att betala med korten och räkna ut hur många eurobonuspoäng det skulle generara för just er för att jämföra mot kostnaderna.
Sen är det väl på plats med en brasklapp, Sas är under chapter 11 så framtiden är rätt osäker. Ja, eurobonuspoängen ligger i ett eget bolag, men allt kan nog hända om inte chapter 11 förfarandet slutar väl.
Sen är amex generellt sköna att ha med att göra när det strular med en handlare/felaktiga transaktioner, till skillnad från billiga/gratis kort där man står med skägget i brevlådan och förväntas lösa det själv med handlaren så tar amex hand som sina kunder.
Värt för den oinsatta att notera här är att detta inte minst är intressant om man vill resa med andra Star Alliance-bolag. Funkar även på SAS egna flygningar men där har Mastercardet en liknande förmån (Fly. premium). Men vill man flyga med andra bolag är Amexet det bästa sättet att få ut bra effekt för insamlade poäng genom 2-4-1-rabatten.
Själv kör jag Mastercard Premium och hos Amex växlar jag mellan Premium och Elite när det kommer bra erbjudanden på det senare.
Eftersom vi fortfarande inte vet vad TS kan tänka sig spendera på ett kort, eller hur mycket TS spendera på att resa (att resa utanför Europa kan betyda mycket) så går det inte att svara på frågan.
Däremot så har jag haft Amex Elite i några år och har varje år fått två (2-4-1) vouchers och däremot halva priset på bonusresor runt om i världen. Du kan betala fakturor eller andra kostnader med Amex via vissa tjänster och att komma upp i 300k spend är ganska lätt om man vet hur man gör…
Bonusresor under pandemin var ju inte så roligt, och det är om möjligt ännu mindre roligt nu post-pandemin då dessa lätt blir slutsålda, framförallt resor utanför Europa (SAS har ju ett ganska begränsat nätverk nu när de försöker slippa konkurs)
Bonusresor kan du boka med vilket star alliance bolag som helst precis som redan sagts här. Att lyckats med det, på de tider du vill är desto svårare, trots att vouchers blivit förlängda och har rätt generösa giltighetstider.
Det som är gratis är oftast dock inte smidigt. Jag har bokat om/av bonusresor under och efter pandemin 4 ggr av olika anledningar. Då händer det att SAS slarvar bort din voucher, gör fel i bokningen, glömmer debitera skatter osv. och du får spendera dyrbar tid i telefonkö. Nu är jag SAS Gold, men det är säkert TS också med tanke på alla resor, men ändå.
När du väl lyckats och fått en gratisresa till din partner till USA i Business class så är det såklart värt det. Det störta orosmolnet just nu är att SAS mycket väl kan gå i konkurs, eller göra en re-konstruktion som innebär att Eurobonus försvinner.
Ett tillägg också, även om du får två vouchers med Amex Elite så är det snarare poängen som kommer bli begränsande. 300k som krävs för att uppnå kravet för 2 vouchers ger dig 60 000 eurobonus-poäng, som exempel kostar en resa för två i BC till USA 100k (via SAS, annars 130k). Det säger sig själv att du måste ha väldigt hög spend för att motivera det kortet, alternativt få in mycket poäng på annat håll.
Sen krävs det absolut en del jobb för att få till en bokning, viss flexibilitet behövs med främst datum och man kan få tåla något (några) fler byten.
Ha ha…
Intressant hur många det är som klamrar sig fast i EB och SAS. Det är bara en ytterst svag bris av vad det var en gång. Spenderade 800k+/y ett hos SAS tag och det uppmärsammades. Var Pandion under 8-9 år. Men kvalitet och service hos SAS har fallit drastiskt så svårt att motivera fortsatt lojalitet hos SAS/EB. Med andra ord dom pengarna hamnar inte hos SAS längre.
Alla cc till trots… finns betydligt mer belönande program att vara med i. Men kajkar man mest i skandinavien så visst, då är ju alternativen begränsade. Reser man mycket inom europa/övriga världen - vakna och släpp SAS/EB!!!..eller lev vidare i drömmen.
Bara för att man samlar EB poäng behöver man inte flyga med SAS.
Man har ju hela Star Alliance att flyga med.
Jag brukar nyttja mina poäng och vouchers till 1-2 tur/retur long haul business flyg per år ungefär, men har aldrig någonsin använt det till att flyga med SAS.
Sen så handlar ju tråden om att samla flygpoäng genom kreditkortköp. Jag antar att för det finns det inte bättre alternativ än SAS Amex Elite i Sverige (om man spenderar en del på kortet).
Vi har ett Finnair Visa som vi samlar Finnair poäng med, 3 poäng/€ får man. Vi spenderar ungefär 60 000€/år med kortet. Vad jag läst här låter det som vi skulle få fler fördelar med Amex kortet (men nu kan jag ju inte ha det eftersom jag inte bor i Sverige)
160 000 Finnair poäng, så med det vi spenderar får vi ihop till 1 resa/år ungefär.
Upgradering från ekonomi till business kostar 100 000 (tur och retur)
Så med SAS Amex Elite får man ihop 2 resor istället för 1 med samma spend på kortet.
Betydlig skillnad!
SAS får man 2p per 10kr, men med voucher (som man också får varje år) kostar samma flyg bara 65.000p poäng.
Jag vill minnas att för några år sen innan jag skaffade mitt SAS kort gjorde jag en grundlig genomsökning av alla kort som fanns i hela världen, och SAS Amex kortet var överlägset bäst för ändamålet att få bra med poäng samt bra försäkringar.
Nu va detta ju dock 7-8 år sen och det kan såklart ha ändrats
Sen är ju dock ett annat problem med AMEX i Sverige att alla inte tar det. Har därför ett SAS MC som komplettering också.
Men jag hörde av en vän nyligen att AMEX ska sänka sina avgifter betydligt, så förhoppningsvis ser vi fler ställen som tar AMEX i framtiden!