Kreditkort

Hej.Jag har två kreditkort - AmEx SAS EuroBonus Premium samt SAS EuroBonus MasterCard Premium. Målet med dem är att samla poäng till resor. Dessutom är det ju praktiskt att ha en tillfällig monetär backup. Har nu börjat titta lite på Youtube om just kreditkort, dock från USA, och funderar på om det är lönt att skaffa ytterligare ett i syfte att nyttja förmåner och fördelar en del kortutgivare erbjuder.Till de resor jag betalar och gör använder jag uteslutet AmEx, detta pga reseförsäkringen samt att det blir en del poäng iom lite högre summorna. Men på en del klipp på YouTube om kreditkort ser man en del har en himla massa kort de använder vid olika tillfällen i syfte att maximera bl.a. sin cash back eller poängsamlande. Nu undrar jag om ni ser något egentligt syfte med sådant här i Sverige. Mina köpvanor är enkla - handla mat, onlineköp, bränsle, lite restaurangbesök, några hotellnätter, osv, inget fansy.Har pratat med AmEx ang deras gröna kort, men de rekommenderar det kort jag har utifrån mina vanor och mål.Men hur ser ni på saken, finns det fler guldklimpar där ute som man kan komma åt med andra kreditkort, både med och utan årsavgift?

Mvh

• Tomas

Hej Tomas!

Finns väl egentligen ingen nackdel att ha flera kort så länge man sköter betalningen på dessa, blir såklart mer att hålla koll på men du kan absolut tjäna några kronor här och där.

Jan har gjort en artikeln om just olika kort, du hittar den här!