Dubbla kreditkort

Hej!

Den här frågan har kanske behandlats här tidigare men jag har inte riktigt hittat svar på min fråga.

Idag har jag ett Circle K Mastercard med en relativt blygsam kreditlimit på 30.000. Jag överväger starkt att gå över till ett Amex Blue med tanke på min månatliga spend i relation till god cashback. Jag upplever dock att ett Amex kan strula till det för mig bland annat utomlands och i mindre butiker som inte accepterar Amex.

Min tanke nu är att skaffa ett Amex och istället sänka kreditlimiten på mitt nuvarande kort till säg 5k som kan höjas nästan på momangen (har testat tidigare vid större köp) om Amex strular.

Det som oroar mest med det här upplägget är hur kreditvärdigheten påverkas av dubbla K-kort. Jag tänker mig en kreditlimit på det nya kortet på runt 30.000 som idag. Hur tänker ni? Är detta en dum idé?

Sen skulle det vara trevligt med input på kortval. Ska man lägga lite extra i månaden på avgift för att få lounge till exempel osv. Hur har ni resonerat?

Vänliga Hälsningar och gott nytt år!

Emil

Jag skaffade ett extra kreditkort innan FIRE för att förebygga eventuella (hjärnspöken ?) problem med att få nytt kreditkort utan inkomst av tjänst. Valet föll på Norwegian eftersom det var fritt från årliga avgifter. Jag fick 150000 i kredit per automatik på det. E-faktura med automatisk betalning gör att det aldrig blir någon utgiftsränta. Tiden mellan genomsnittligt inköp och betalning är kortare än för mitt ordinarie kreditkort där det alltid är minst 30 dagar. Kreditvärdighet har jag inte reflekterat över.

Har Amex Blue sedan ett par år sedan. Bästa kortet för cashback. Fick casback på ca 4 500 i år.
Man måste ha ett kompletterande kort. Det är allt för många ställen som inte accepterar Amex.

Alla dina krediter syns på en UC och belastar ditt låneutrymme. Har du t ex 50 000 + 50 000, två kreditkort kommer banken ge dig 100 000 mindre i bolån, allt annat lika.

Tror också att de gör en ny kreditupplysning om du höjer kortgränsen.

OBS! Har du inte stenhård disciplin med att betala i tid är kreditkort helt värdelöst. Räntan är skyhög.

Lounger och flygpoäng intresserar mig inte, finns bättre kort för det.