Lön direkt till ISK

För att få pengarna att jobba för mig i stället för åt banken så funderar jag på att sätta hela min lön i fonder på ISK och sedan handla på kredit. Varje månad betala av krediten från ISK-kontot. Varför är detta er tokig idé? Eller kan man göra så? Tänker att stor del av lönen står på lönekonto i onödan stor del av månaden…

Det jag hört @janbolmeson och andra här på forumet säga är att pengar du behöver inom ett-två år bör vara på ett bankkonto. Man vetja aldrig vad som händer med pengarna på börsen. Idag kan det gå upp imorgon kan det lika väl dippa. Och det är ju lite surt att bli av med månadslönen dagen efter man sätter in den.

En annan sak är väl att du inte kan betala hyra, amortering med mera via kreditkort.

Gör i stället en budget och varje månad för du över det som du inte behöver för hyra/lån med mera till ditt ISK gör det den 25 tex.

Lycka till.

Då skatten på ISK baseras delvis på insättningar är det antagligen en dålig idé sätta in pengar man nästan säkert kommer behöva snart.

“Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot.”

Nackdelen skulle vara att du betalar 1,25*0,3/4=0,09375% extra i skatt på din lön.

Dessutom ska lönekontot vara på 0 den 26e, annars gör du nåt fel!

Jag gjorde typ så, har lön + provision, så var svårt för mig att veta exakt vad jag får in varje månad.

Men körde ett autogiro på 8400, till sigmastocks.
Samt alla räkningar på autogiro å liknande. Betalade av komplettkortet, förde över allt som blev över till sigmastocks manuellt.

Tanken var att aldrig behöva röra autosparandet, så gav mig lite spelrum, men målet var att spara 10k per månad, vilket jag gjorde under denna perioden.

Blir lite bakvänt att ha ISK som lönekonto, men du kan automatisera din ekonomiska situation så effekten blir typ densamma.

Jag gör faktiskt något liknande, men håller inte på och flyttar pengar in och ut från ISK.

Först och främst ska påpekas att jag har en buffert för att kunna ta oväntade smällar, mestadels på ”högräntekonton” med insättningsgaranti, men även lite på vanliga banken för att kunna swischa.

Mitt pengaflöde:

• Få lön
  • Betala samtliga räkningar, inklusive kreditkortsfaktura, oavsett förfallodatum
  • Investera alla pengar som finns kvar
  • Köp det jag behöver på kreditkort med återbäring. Håll koll på skuldsaldot i mobilappen.
  • Upprepa

Detta är inte riktigt vad man får lära sig i hemkunskapen, men det fungerar för mig.

8 gillningar

Tack för svaren!

Har lite att fundera på men betala räkningarna, kreditfaktura och sedan investera kanske kan vara en plan. Naturligtvis ha ett “reservkonto” på lönekontot, Sedan resten till investering. Blir ju en peng om man t.ex. har amex blue med ok återbäring samtidigt som pengarna investeras.

När lönen kommit in på lönekontot brukar jag räkna ut hur mycket som blir kvar efter alla räkningar (inkl. kreditfakturan) i början på nästa månad. Då för jag över så mycket till ISK att det kommer bli kvar ungefär 1500kr på lönekontot (om inte buffertkontot behöver fyllas på).
På detta sätt behöver jag sällan plocka ut från ISK även om min buffert inte är så stor.

1 gillning

Trodde det var praxis att flytta lönen mellan lönekonto till sparkonto mellan den 25 till 30 för att sedemera betala räkningarna.

Det är ändå ca 3 kr/månaden som man tjänar på ett sånt förfarande.

Om det inte vore för att jag av principskäl vill betala så mycket som möjligt kontant så skulle jag kunna göra lika. Bra lösning!

Vilket kreditkort har bra återbäring?

Jag har av gammal ovana circle K som hade bra återbäring för åratal sen men nu nån fjärt som bara går att tanka för.

Jag tror inte några bra kort existerar längre. Förr i tiden kunde man väl få typ 2 % återbäring.

Nu verkar det mer vara 0,5 % återbäring som i stort sätt bara kan användas till att tanka för.

• En låg återbäring är bättre än ingen återbäring
  • Ingen årsavgift för kreditkortet, till skillnad mot hos gammelbanken
  • En app där man kan se hur mycket man shoppat för hittills, och hejda sig om det är lämpligt
  • Rabatt på fossilbränsle
1 gillning

Amex Blue borde vara bäst om man handlar för mer än 4667kr/mån.

Men vetefan om jag orkar byta, jag har på känn det är som med boränta: byt så blir nåt annat bäst veckan efter.

Så tänker jag också men läste någonstans att många inte accepterar amex. Någon här som har erfarenhet?

Bästa kreditkortet just nu är väl ändå Everydaycard? Accepteras överallt och kostar inte lika mycket för handlarna som Amex.

Amex tar en högre procentsats från handlaren, dvs det blir dyrare för denne att förmedla betalningen via Amex.