Kreditkort + sparkonto?

Hej!
Jag har nyligen kommit in i en ny fas i livet med stadig inkomst och tänkte att det är dags att försöka få ut det mesta av ekonomin och ta sig in i kreditkortsjungeln.
Naiv som jag varit förväntade jag mig lite bättre deals än vad jag kan hitta. Kom då istället på tanken att man kanske kan utnyttja krediten till max genom att ha bufferten på ett obundet sparkonto med rörlig ränta. Jag förstår att det blir minimala vinster, men många bäckar små… Är det någon som gör likadant/har ett bättre alternativ? Fallgropar jag missat att tänka på? Jag lyckas inte söka fram liknande trådar så antar att det är något uppenbart jag inte tänker på.

Jag har landat i att Froda ger bäst rörlig ränta och hävdar i alla fall att det ska vara helt fritt med in- och utsättningar utan utgifter.

Sen återstår frågan om Amex SAS premium eller blue med cashback. Förstår att det blivit mindre förmånligt med premium nyligen, tycker det är svårt att räkna på hur mycket en bonus är värd egentligen. Ifall det hamnar under 1,25% är det väl egentligen lika bra med cashback?

Uppskattar alla råd och tankar!

Låt säga du handlar för 30.000kr i mån och får 4% i ränta vilket efter skatt blir 2,8%, sedan får du 1,2% i cashback bonus totalt 5% årligt. Det blir alltså 1500kr per år och ca 120kr per månad i vinst. Visst många bäckar små men är det värt besväret?
Finns lättare sätt att dra in 1500kr

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Kreditkort ska du primärt ha om det underlättar din vardag, eller möjligen om du får några vettiga bonusar med hjälp av det.

Jag gissar att du snöat in lite på amerikanska youtubers prat om credit score och cashbacks och även om det finns här så är det inte i närheten av hur det funkar på andra sidan Atlanten. Här kastar inte alla bolag ett kort på dig och ger dig en massa flygpoäng för besväret.

Att gör det du tänker för att dra in 100-150 kronor i månaden känns inte så meningsfullt. Själv använder jag kreditkort för reseförsäkringen, för smidigheten, för ett extra steg vid reklamation av onlineköp samt för att skaffa tågpoäng då jag reser mycket med SJ. Men att jonglera det bara för att hålla pengar på räntekonton hade jag inte sett som meningsfullt.

1 gillning

Tack, läst här i 5+ år men hittills har alla mina frågor varit väl besvarade. :slight_smile:
Faktiskt inga amerikanska influensers! Planerat kreditkort efter examen länge nu men sen råkade det bli mycket mindre förmånligt med SAS premium, så jag försöker väl maxa värdet på något sätt. Smidigare känns det nog egentligen inte med Amex än vanligt bankkort.

Men då förstår jag det som att det inte egentligen är något större problem med detta utöver att det är rätt så ovärt mödan? 100kr i månaden kan jag ändå försöka tänka på som en gratis prenumeration eller nåt :smiley: .

Det är ju bra tänkt, men då ska du handla gör 20k+ på kortet vsrje månad.

Sedan kostar många kreditkort några hundra årligen, även om det inte gäller alla.

Just krediten tycker jag är smidig. Jag föredrar en räkning i månaden framför massor av smådrag från kontot.

1 gillning

Jag har kreditkort(3st) primärt för att betala allt med nästa lön så man slipper ha en “handla” buffert på kontot. Använder mig av AMEX Blue Cashback, enkelt och man slipper hetsen av att jaga t.ex. Eurobonuspoäng.