Kommer från en familj och vänner som aldrig har haft kreditkort, har nu fått en tillsvidareanställning och tittar efter ett kreditkort. Som jag har förstått så samlas alla köp till en summa som betalas i slutat av månaden. Kan man överföra pengar till kortet efter varje köp eller en gång i veckan? Tycker inte om att det samlas till en stor summa i slutet av månaden, men vill fortfarande utnyttja rea och cashback.
Du kan sätta in pengar så ofta som du har lust. Det tar i någon mening bort poängen med kortet men visst går det. Det ideala är ju att undvika att binda kapital på lönekonton utan ränta.
För att kreditkort ska vara en bra idé är en buffert en förutsättning. En buffert bör du ha i vilket fall som helst men särskilt med tanke på kreditkortet. Skulle kostnaderna dra iväg en månad så använder du bufferten.
Fattar tack så mycket Har en buffert på 100.000kr sedan annat olika fonder. Har alltid haft kontroll över ekonomin. En följdfråga besökte ett Handelsbanken kontor förra veckan och privatrådgivare sa att summan samlas tex från Januari 15 till Februari 15 sedan har du 15 dagar att betala utan ränta alternativt betala minsta belopp plus ränta?
Ja, precis så fungerar många kreditkort. Jag måste dock avråda från att inte betala hela beloppet på en gång. Räntan är ofta hutlös och det tillkommer ofta avgifter också.
Om du väljer att övergå till kreditkort rekommenderar jag att du väljer ett där det föreslagna beloppet i din internetbank (oavsett autogiro eller efaktura) är hela skulden och inte minimibeloppet. Det tror jag inte att alla erbjuder…
Det brukar oftast vara möjligt att ringa kundtjänst och be om det. Det här är sant för till exempel American Express-kort. Vill man ha sin faktura förinställd på totalt belopp måste man själv be om det. Annars är det minimibeloppet som gäller, och då debiteras man ränta.
@PinaxLaw Jag förstår dina funderingar och eftersom jag inte vill ha några skulder över huvud taget, så betalar jag in samma summa till bankkort/kreditkort som jag har handlat för, så fort jag har använt dom.
Jag har följande kort:
Rockerkortet, som används som ett kontantkort och då betalar jag in ett belopp via Swish i förväg.
Det går inte att betala med mer pengar än vad som finns på kortet. Kortet är gratis att använda och få.
Volvokort till allt som har med bilägandet att göra. Detta kort är ett kreditkort och när jag har använt kortet, så betalar jag in motsvarande summa direkt så att det aldrig kommer att finnas en skuld på det. Får bonus på några hundralappar per år. Kortet är gratis att använda och få.
Komplettkortet som jag mest använder för allt annat förutom mat och som också är gratis att använda och få. Bra bonus som ger 4% bonus om man handlar på komplett.se 1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kronor och 0.5% på alla andra köp. Bonusen för min del blev ca 1000:- för 2021. Även detta kort är ett kreditkort och när jag har använt kortet, så betalar jag in motsvarande summa direkt så att det aldrig kommer att finnas en skuld på det
ICA-kort (min fru har också ett tvillingkort som går på samma konto) som vi handlar den mesta maten med. Här sätter vi en summa i förväg varje månad. ICA-kortet med betalfunktion är ett kostnadsfritt kort (0 kr) som du kan betala med på ICA. Får någon 1000-lapp i bonus varje år.
Har Swedbank där löner m.m. kommer in och jag använder deras betaltjänster och det kostar mig 175:-/år Har inget kreditkort/bankkort hos dem eftersom det kostar.
För övrigt har jag följande:
Avanza för aktier och fondaffärer.
SevenDay Sparkonto för buffertsparande och som idag ger 0,85% i ränta.
Tack så mycket! Autogiro låter som en bra idé ska fråga några kreditkort företag om det har den möjligheten tänker just nu på re:membrer, komplett och American Express
Exakt, har alltid haft bankkort så att gå direkt över till en stor summa varje månad känns lite osäkert. Nu när jag vet att jag kan överföra efter varje köp och närsomhelst så känner jag mig säkrare att gå vidare till kreditkort
En buffert i fonder är inte en buffert som ska användas för kreditkortet. Jag tänker mig att en buffert för kreditkortet, om den ska dimensioneras specifikt för det, bör vara av samma storlek som hela krediten. De pengarna ska du ha på ett sparkonto med insättningsgaranti. Pengar som du har i fonder är något helt annat. Att sälja fonder för att betala kreditkortsräkningen är rent vansinne. Som nödlösning om du skulle få allvarliga problem är det förstås en utväg men absolut inget mer än så.
Kan tycka det är helt onödigt just nu att skaffa kreditkort när du lika gärna kan skaffa ett betalkort och få samma fördelar.
Hade själv komplett kreditkort tidigare med 0,5% cashback. Fick väl mellan 30-50kr i månaden tillbaka. Känns inte riktigt värt det för sen gäller det ju då också att komma ihåg att betala räkningen som kommer annars åker du på 20% ränta och då har du tappat all cashback för flera månader.
Skulle rekommendera och skaffa rockerkortet istället. Du får 0,5% cashback och 500kr (gäller tyvärr bara om du använder någons inbjudningslänk) och slipper oroa dig för att åka på någon onödig ränta. Kortet är gratis och fylls lätt och smidigt i deras app. Rocker appen är dessutom hästlängder bättre än kompletts app
Kan även tillägga att med Rocker kortet så har du möjlighet att få mer än 0,5% cashback genom att någon anväder din referens länk. I framtiden kommer dom nog dra ner på det men tills vidare är det väldigt svårslaget det kortet
Så hör av dig om du vill ha min inbjudanslänk så hjälper vi varandra
Vi använder Everydaycard från Nordea Finans för alla gemensamma inköp som mat, bensin, dagligvaror, ev hushållsgrejer, inredning osv. Får 1% cashback på allt, ibland dubblas bonusen för matinköp, t ex vid jul/påsk. Blir ett par tusenlappar (!) om året i bonus som dras av på fakturan i maj och november, vilket med råge täcker årsavgiften som debiteras år 2 och framåt. Vi sätter normalt in pengar i förväg, även om just detta kort inte erbjuder ränta på insatta pengar.