Jag har läst här om andra som har sin buffert på ett konto med ränta - ni får gärna tipsa om det med bäst ränta - det jag kunnat hitta är på Svea bank med 3,3% med fria uttag.
Men min egentliga fråga är, när man har sin buffert på sparkonto och bara en mindre summa på sitt bankkort, vilket kreditkort kan man använda för oförutsedda utgifter, som inte tar ut ränta om man betalar tillbaka inom, säg en månad? Och såklart utan andra större avgifter, årsavgifter etc.
Tack!
Jag har ett kreditkort från Entercard, som jag valde för att det inte tillkommer några räntor eller avgifter om man alltid betalar hela fakturan. “Remember”, är kortets varumärke.
Det finns kanske andra kreditkort som är helt fria från avgifter, och där man också kan samla olika sorters poäng, men jag är nöjd med det jag har.
Man kan avstå från att betala en månadsfaktura, men då läggs beloppet på nästa månad och man får, som jag förstår det, betala ränta för den extra månaden. Ointressant, med andra ord. Jag får hur som helst en faktura i början av varje månad, som förfaller vid månadens slut. De transaktioner som är med där är de från förra månaden. Ur det kan man dra slutsatsen att den räntefria perioden för varje köp är 30-60 dagar, beroende på när på månaden ett köp gjordes.
Hos Circle K kan man få ett MasterCard-kort som fungerar som de andra korten som nämnts ovan. Ingen årsavgift, bonus på alla köp (dubbelt när man handlar på Circle K) som man sedan kan tanka för, eller köpa annat i deras butik. Man kan även beställa ett extrakort till sin partner om man vill, allt hamnar på samma faktura.
Tack för goda tips!
Om något oförutsett händer och jag använder kreditkortet, då betalar jag ju av den kreditskulden med påföljande månadslön.
Om det oförutsedda beloppet skulle vara större än min månadslön får jag även ta av min buffert som sitter på sparkonto med fria uttag. Vad händer då med räntan när man tar ut pengar från sparkontot? Låt oss säga att jag fyller på bufferten till den originella nivån efter en månad.
Rekommenderar refunderpay. Bonus och lite årsavgift som betalar sig relativt snabbt. Bättre websida o efaktura än komplett som jag hade innan. Bjuder gärna in er om ni är intresserade.
Ja, det är väl så nästan alla gör(?). Är en gratis kredit i 30-60 dagar och då har man chans att fylla på lönekonto med ny lön och överföringar från andra medel samt kan snåla in på andra inköp.
Det förutsätter att kortutfärdaren ger dig tillräcklig kreditgräns så klart, men det verkar aldrig vara ett problem.
Sen gäller det såklart att kunna betala kreditkorts räkningen när den kommer för räntan är inte att leka med. Men det förstår väl alla som har hittat till detta forum.
Med reservation för att jag inte vet hur just ditt kontos räntevillkor ser ut, men typiskt sett får man avtalat ränta dividerad med 365, beräknad för aktuellt saldo för var och en av årets dagar. Själva insättningen sker dock inte varje dag, utan vanligtvis en eller ett fåtal gånger om året. Om du under en kortare period har mindre pengar på ditt konto får du alltså mindre ränta de dagarna.