Har aldrig haft ett kreditkort så vet inte riktigt vad det finns för regler osv kring det men satt och tänkte på en sak här om dagen.
Kan man med ett kreditkort föra över pengar (kredit) till ett rörligt sparkonto med ränta tjäna pengar på räntan? Typ att man den 1a varje månad för över pengarna till ett ett sparkonto och sedan när man får fakturan från kreditkortet så tar man ut pengarna från sparkontot och betalar fakturan och så gör man så varje månad. Förstår ni min tanke?
Är det möjligt att tjäna ränta på så sätt?
Är det lagligt?
För/nackdelar?
Man kan ta ut kontanter på sitt kreditkort tex i en ATM men det finns en hake - det kostar en hel del ( 3% +40 ) på mitt kort. Så det blir knepigt att få ihop kalkylen.
Men det finns kanske andra kort som är billigare om man vill ta ut kontanter.
Nej men du handlar ju alla inköp på kredit, så du har mer pengar kvar på kontot. Dessa pengar kan du sätta in på ett sparkonto.
Funkar även som en säkerhet om du inte kan betala nästa faktura för kortet.
Om du har en kredit på 30 lakan och en sparränta på 4% och betalar 30% vinstskatt så tjänar du väl 70kr första månaden.
30000×(1+0.04×0.7÷12)
Första året är du uppe i ~850kr, andra året ~1725kr, femte året ~4500kr.
I detta exempel tänker jag att räntan betalas ut månadsvis. Det blir ju inte heller riktigt såhär mycket då man tappar ett par dagar per månad då majoriteten används för betalning av fakturan och man måste vänta på att kortet nollas.
Det springer ju inte iväg direkt, det enda du vinner är ju x antal månaders försprång till dessa 30000kr i och med att dom ska betalas tillbaka varje månad.
Sätter man det här i system under lång tidsperiod så brukar jag kalla det för den 'Fria Miljonen". Sen är det ju inte säkert att det blir så stort belopp i slutändan men potentialen finns.
Börjar du vid 25 års ålder att betala allt med ett kreditkort samt använder en tjänst som Betalo(mat, räkningar +övrigt) och du har säg 25 000 kr i månaden.
På detta får du 1% bonus varje månad dvs 250 kr.
Stoppar du in detta kontinuerligt i en bred indexfond så kan du lägga in följande värden i en ränta-på-ränta-kalkylator;
Om man sätter över pengar via kreditkortet till exempelvis Revolut där man sätter in pengar genom betalning via kort, börjar räntan att dras direkt då med?
Med hög sannolikhet, skulle jag säga utan att veta. Gissar att kreditkorts bolagen har koll på att det är bankverksamhet som Revolut ägnar sig åt.
Det du försöker göra är att vara smartare än systemet. Dessutom på ett direkt och inte speciellt raffinerat sätt. Många har tänkt tanken före oss. Kreditkorts bolagen har självklart täppt till den luckan för länge sedan. Om det var möjligt och lönsamt skulle många göra det, dessutom med så många kort som möjligt per person.
Det man kan göra är som beskrivits av andra att nyttja den räntefria krediten för sina egna inköp och därmed ha sina egna pengar på räntebärande konto ett antal veckor extra. Dessutom finns det kort som ger viss återbäring på inköpen. Inget av detta är väl något man blir rik på, men det kan hjälpa till att jämna ut kostnaderna över olika månader.
Jag förstår inte logiken i det scenario som redovisas. Om du köper saker med ett kreditkort så är krediten ”gratis” (=någon annan betalar). Tar du ut kontanter med kortet eller gör överföringar som belastar saldot så tillkommer en hög ränta på det beloppet. Det är alltså inget att rekommendera.
Jag använder själv ett kreditkort (Santander Mitt kort) för att ta ut kontanter. Det kortet har inget valutapåslag och fria uttag. Innan jag tar ut kontanter betalar jag dock av skulden och toppar upp saldot med en större summa som jag sedan tar ut i bankomat. Detta är en fullt fungerande modell som går att använda även med andra kort.
Jag har haft liknande tankar som de som har diskuterats i detta trådet och har utförskat lite.
Jag har testad detta med SEB Credit Kort och jag har inte fått betala någon ränta.
Jag har nu också toppat upp Revolut konto med Norwegian credit och ska se om det kommer någon ränta i nästa faktura.
Min tanke är göra något som det följande:
2 kredit kort “A” och “B” med räntefria dagar >= 45dagar
Konto där man har satt autogiro/efaktura för de två kredit kort betalning
Sparkonto med ränta
Den 16, låna från kreditkort A (via revolut), skicka till sparkonto med ränta
En månad efter den 15 får man faktura men den behöver inte betalas innan slutet av månaden.
Då lånar man med kreditkort B samma belop den 16. Skickar till betalningskonto
En månar efter kommer fakturan för kreditkort B, men den ska ej betalas före slutet av månaden.
Då lånar man med kreditkort A samma belop den 15. Sickar till betalningskonto.
…
Med forutsättning att Revolut top-up är kostnadsfritt (det var för SEB Credit Kort), man behöver aldrigt röra pengar på Sparkonto, som betyder att man kan t.o.m lämna det på ett konto med högre fast ränta.
Och man kan automatisera det mesta. Undantaget är Revolut top-up, som måste göras månadvist men som tar nog bara några sekonder.
Revolut har sedan 1 jan 2024 ändrat sina villkor och är nu tydliga med att man inte får köra topp upp med syfte att ta ut pengar till bankkonto för att därigenom betala fakturan vilket för vissa kreditkort givit cashback.
Upptäcks ett sådant beteende kan det leda till att kontot hos Revolut stängs ner. Känns inte som man vågar ta risken med sådana villkor.
Tack för info, jag visste inte det. Tur jag bara testade med mindre belopp. Nej, i så fall det är så klart inte fördelaktig. Undrar vad de förlorar med det…