Hej! Jag är i grunden negativ till krediter och avbetalningsköp men inser att man ibland kan spara pengar genom att använda krediter på ett smart sätt. Kreditkorten kan till exempel ge bonus på 0,5 - 1 %. Nu planerar vi för ett par större investeringar till huset och båda firmorna erbjuder en räntefri avbetalning på 24-36 månader. Båda tar en uppläggningsavgift och en aviseringsavgift. Med tanke på dagens ränteläge vore det ekonomiskt fördelaktigt att sätta pengarna på en bankonto och välja avbetalningen istället för kontantbetalning. Det skulle skulle ge en total besparing omkring 3000 för varsin avbetalning på omkring 100 000:-
Men är detta dumsnålt? Kommer det påverka våra möjligheter att förhandla bolåneräntan? Vad har ni för erfarenheter av denna typ av välkontrollerade krediter? Bryr sig bankerna? Brukar de lyssna om man förklarar varför man har en stor kredit eller är det ändå en varningsflagga?
Jag har inte direkt erfarenhet av att ha en stor kredit, men jag har dock haft många kreditupplysningar på mig på grund av att jag shoppade runt bland olika banker för lägre bolåneränta. När jag ansökte om att utöka mitt bolån så frågade banken bara varför jag hade så många upplysningar och jag svarade som det var, det verkade räcka men som sagt det blev ju ändå flaggat.
Som jag har förstått det så kollar bankerna med största sannolikhet inte på mängden krediter i sig, utan hur stor andel krediter du har jämfört med din (och din partners) sammanlagda förmåga att betala.
Jag tror mer på ägande av ett separat kreditkort (ska finnas ett par bra trådar om det här på RT) och lägga det där. Låter som att du får samma förmåner med någon procent cashback, utan uppläggningsavgifter.
Tack för svar. Förlåt om jag var lite otydlig. Kreditkort och avbetalning var skilda saker i detta sammanhang. Kreditkortet betalar jag av varje månad. Aktuell fråga gäller ett köp (eller två) som är skilda ifrån kreditkortet. På det stora köpet är det 36 månaders räntefri avbetalning. Skrev om kreditkortet mest för att presentera en helhet. Jag är orolig för att vi börjar få för många krediter även om alla är tagna i syfte att spara lite pengar och inte för att vi inte skulle kunna betala kontant.
Om det i slutänden resulterar i högre boränta så är såklart krediternas små besparingar snabbt uppätna.
Nej. Bankerna ser antalet kreditgivare. Själv skulle jag nog inte välja att ha mer än en 4-5 kreditkort. Två bensinkort och ett par kreditkort räcker långt gör mig.
Skulle den räntefria krediten vara lönsam trots uppläggningsavgiften skulle jag givetvis ta den. Banker kan tänka de med.
Ja det förstod jag, ville förtydliga för Kirtapp som hade missförstått.
På svar på din fråga, kolla effektiv ränta, om den är riktigt låg är det bara tacka och ta emot. Har du inga andra lustiga krediter kommer inte ditt kreditbetyg sänkas särkilt mycket (och du har ju implicit redan konstaterat att effektiva räntan är bra myckert lägre än sparräntan så att behålla pengarna på sparkontot är ju nästan en no-brainer för den som tycker om att göra kapitaloptimering och inte är allergisk mot lån)
Jag har också fått offerter från företag som erbjuder underhållstjänster till huset, bland annat fönsterrenovering, och där man erbjuds att betala på räntefri avbetalning. Det var tydligt att det tillkom uppläggnings- och aviavgifter, men utöver det, ingenting annat. Den effektiva räntan skulle hamna på någon enstaka procent, vilket givet dagens läge vore fördelaktigt. Däremot blev den räntefria avbetalningen skulle dock få en väldigt saftig ränta på resterande belopp om man missade en enda avbetalning. Jag gissar att det är så de tjänar sina pengar.
Tar du ett erbjudande om en räntefri avbetalning, @jool08, möjligtvis med någon uppläggnings- eller aviavgift, är det alltså viktigt att du förvissar dig om vad som händer om du inte betalar i tid. Jag skulle inte heller ta detta på autogiro, utan i stället betala varje avi manuellt, även om de erbjuder autogiro. Skälet är att det kan vara svårt att bevisa vad som var skälet till att en autogirodragning inte gjordes om en autogirodragning inte görs, och man vill ju inte åka på att skulden förvandlas från en räntefri till räntebärande sådan.