Sitter o funderar lite över kreativa/fiffiga lågkostnads hävstänger. Ni kan se detta inlägg i första hand som en intelektuell övning. Vore jätteintressant och få höra om alla som utnyttjar en udda form av kredit eller om ni har ideer om sådana gärna med fokus på låg kostnad men skjut från höften! Detta är i mina ögon ett mycket intressant ämne som kräver både höger och vänster hjärnhalva.
Här är de alterntiv jag hittat än så länge fyll gärna på och låt fantasin flöda:
Bil/mc lån: Nu satte du allt i halsen!
Tillåt mig förklara genom ett exempel. Jag äger sjäv en bil/mc utan lån värd ca 100 000;- opponera att jag säljer denna privat och går till bil/mc handlaren och tar ut en någorlunda likvärdig bil/mc för typ samma summa. Bil/mc handlarn vill sälja och är villig att subventionera delar av mitt lån med ett Noll procentigt lån på 24-36mån för att kunna få till en affär. Visst jag hade jag eventuellt kunnat pruta motsvarande kostnad som handlarn får i form av en faktura från långivaren
Vissa erbjuder upp till 100 000:- på 36 månader med 0% ränta ut till kund. detta lån kostar handlarn några tusen spänn i form av en faktura från långivaren. Mig kostar det en uppläggningsavgift på ca 600:- och en admin avgift varje månad på 45-60:- från långivaren och Långivaren hoppas på några sena betalningar…
Alla parter är nöjda och jag har då lånat 100 000 för den fantastiska räntan 1.75% inkluderat typ tre lax som jag eventuellt hade kunnat pruta i stället. Nackdel hög amorteringstakt men ändå ok blir under tre lax i månaden på 36 månader. Hävstången minskar efter hand. Skulle hypotetiskt kunna användas vid en 50% dipp på börsen. Hypotetiskt.
Skatt på lön: be din chef att flytta ner dig en skattetabell eller två för att på så sett låta svenska staten “alltså alla ni andra” stå för din/min “räntekostnad” I slutet av året får man buffra upp lite för att kunna dega av kvarskatten. Ränta 0% ganska kort genomsnittlig löptid gissningsvis ca 5 mån och “lånet” nollställs/återbetalas varje år. Men helt Gratis. Skulle kunna användas löpande varje år för en långsiktig snigel portfölj.
Avanza: 1.99% ränta max 10% av portföljen max 50000:- inga kostigheter billigt och bra.
Höj huslånet / sluta amortera på hus lånet: just nu är räntorna rätt höga på huslån så kanske inte så fördelaktigt just nu då men kanske vettigt i normala tider. Förutsätter max 50% belåning om man vill sluta amortera helt eller en “bättre värdering” som är tillgänglig tidigast efter fem år från köp.
De här exemplen, utom Avanza, framstår som tydligt flummiga. Att saker är smarta enligt någon teoretisk modell betyder inte att de är smarta i praktiken.
Kom igen nu Jessix var inte så tråkig. Ingen har påstått att angivna exempel är smarta eller äns lämpliga. De är rent hypotetiska exempel jag kom på. kanske är de direkt olämpliga du får hemkt gärna utveckla eller så
CSN-lån fastän man inte behöver är en självklarhet.
Även detta är en självklarhet. Folk som blir glada över skatteåterbäring förstår jag mig inte på…
Tidigare kunde man med enkelhet få kredit genom att snurra runt på olika kreditkort, men är svårare nu. Dock ska man såklart använda kreditkort för att kunna investera varenda öre direkt, vilket blir en form av evig hävstång.
Den tiden är förbi för min del men de skall vara fantatiskt bra lån har jag hört:))
Jag kom på ett till
Kreditkort. 0% ränta utan avgifter. snitt löptid 15dgr? Återbetalas varje månad. Kanske mest lämpligt för att kunna snuva en del från sin buffert som i stället kan få jobba på börsen
Vore intressant att veta mer om att arbetsgivaren inte får lov att medvetet sätta fel skattetabell enligt nightowl:s inlägg någon som kan utveckla. Har för mig att jag i min ungdom hafft den diskutionen med en arbetgivare men i omvänd ordning alltså betala för mycket skatt och det var inget problem då vad jag minns
Kan man inte då bara hävda att man har kapitalinkomster och då vill ha en annan skattetabell. Vad avgör igentligen vad arbetgivaren sätter för skattetabell. Finns det verkligen någon regel lag som beskriver hur AG ska sätta skattetabellen för dess anställde
Jag skall fråga min arbetgivare lovar att återkomma i ärendet. Ang skattetabell. Lite snett ligger vi alla alltid. Detta då det alltid blir rest/kvar skatt så en tabell fel kan i mina ögon inte skapa något problem för någon part i mina ögon. Min arbetgivare ändrade nyligen skattetabell på mig. Jag frågade varför och då fick jag till svar att vi har upptäckt att vi kan lägga lägre skattetabell på dig. Detta trots att jag premilinärt har 9000:- i restskatt i år innan avdrag. Med oförändrad lön. Jag valde naturligtvis att inte diskutera detta vidare utan tackar och tar emot denna kostnadsfria hävstång.
Min poäng i sak är att om något kräver en massa pillande för att hantera så är det inte smart eller vettigt även om det är gratis eller billigt.
Avanza, CSN och kreditkort är normala saker som nämnts och de fungerar.
Om man nu ska jämka på ett ”fejkat” sätt är sannolikt det mest realistiska att ta med bolånen (som sänker skatten) men glömma kapitalinkomster (som höjer skatten).
Jag är lite osäker på vad han menar men jag tror att han syftar på att göra en skattejämkning där man underskattar sin inkomst och sedan betalar restskatt så sent som möjligt.
Jag har gjort det konsekvent de senaste 7 åren utan problem. Jag har haft lite varierande inkomster, men årsutfallet har inte diffat mer än 30 000, vilket är nog anledningen att Skatteverket inte har reagerat alls.
1 § Preliminär skatt ska betalas för beskattningsåret med belopp som så nära som möjligt kan antas motsvara den slutliga skatten för samma år.
55 kap. Beslut om preliminär skatt
Tillämplig skattetabell
8 § Tillämplig skattetabell ska bestämmas med ledning av
den skattesats som för beskattningsåret gäller för den fysiska personen i hemortskommunen,
den avgiftssats som för beskattningsåret gäller för den fysiska personen enligt begravningslagen (1990:1144), om den inte ingår i avgiftssatsen enligt 3, och
den avgiftssats som för beskattningsåret gäller för den fysiska personen enligt de uppgifter som har lämnats av ett trossamfund enligt lagen (1999:291) om avgift till registrerat trossamfund.
Det är inte bara räntan utan också hur trygg låneformen är. Att skaffa en massa mindre skulder att avbetala ökar behovet av en buffert/ökar risken att behöva sälja innehav. Kassaflöde är en viktig del av ens ekonomi och man borde vara försiktig med att låsa in kassaflöde. Ja, du ökar din teoretiska avkastning, men också risken att du får ta förluster om marknaden/livet går sämre. I praktiken tror jag att där är ganska lite att vinna i tänket bortanför CSN och låga bolåneräntor då de oftast är störst belopp till lägst kostnad och över längst tid. Betydelsefullheten på resten känns ganska liten i sammanhanget sen.
Dock kräver ju CSN-lån förstås att man faktiskt presterar studieresultat samt inte jobbar heltid parallellt. Så den strategin är ju rätt död om man inte ändå ska plugga ett par år.
Ja, det är inte tillämpningsbart på alla alla har ju inte egen bostad heller. Poängen är fortfarande att lönsamheten i andra lån, inklusive dem med teoretisk låg ränta, är mindre uppenbar. Att handla på avbetalning till 0 ränta, om man inte konsumerar på en ekonomiskt skadlig nivå rör sig om små belopp över en relativt kort tid. Det behöver gärna vara relevanta belopp till låg ränta över lång tid helst utan att skada kassaflöde som annars helt enkelt kunde investerats.