Hej, idag ser det som följande ut att vi har ett gemensamt bankkonto hos Swedbank där jag är kund sedan tidigare. Vi sätter in där en summa var varje månad som ska täcka allt som rör gemensamma kostnader, som tex mat, el, bolån osv. Just nu betalar vi för varje maestrokort 48,75kr var tredje månad. Det tycker jag är väl rätt okej, men nästa gång vi behöver byta så är vi ju tvungen att ta ett Mastercard och då blir det ännu dyrare.
Så min tanke är nu att vi eventuellt skaffa ett konto hos en annan bank där kostnaden för just korten är lägre. Om det nu är ett kredit eller bankkort spelar ingen större roll men med ett kreditkort kanske man kan få någon återbäring då.
Krav från min sida är att man ska kunna få 2 separata kort som är kopplat till ett och samma konto till en relativ låg månads/årskostnad som man kan göra den dagliga inköp på olika mataffärer. Kontot hos Swedbank skulle jag nog behålla men plocka bort kortkopplingen för att slippa den kostnaden.
Visakort med 0,5 % återbäring utan årsavgifter. De har även sparkonto med hyfsad ränta, för närvarande 3,75 %.
Som @Anonym skrev ovan är det svårt att hitta kort som är “bra på allt”. Om du gör kontantuttag eller inte betalar hela beloppet på fakturan kan det blir dyrt. CarPay följer dock myndigheternas rekommendationer och ställer ut fakturan är på hela skuldbeloppet, så risken är liten att man lånar av misstag.
Det går även att sätta in extra pengar på kreditkontot hos CarPay, så att det blir ungefär som ett betalkort, om man känner för det. Då slipper man få sin kreditvärdighet försämrad, samtidigt som man ändå har det extra konsumentskydd som man får när man handlar med ett kreditkort.
Vi gillade verkligen Gekåskortet. Men vi fick säga upp det för att SBAB inte gillade det när vi skulle skaffa bolån.
Ingen årskostnad. Du kan ha flera kort. Du kan ha barnkort. Du får 1 % på allt du köper. Det enda är att det är i form av checkar på Gekås som är giltiga i 1 år.
Min favorit hittills är Steven (even). Vi löser det gemensamma genom ett premiumkonto (175:-/år-ish) och då genom att vid löning föra över lämplig summa till Steven-kontot, och sedan använder jag blip på mobilen och min partner det fysiska kortet. Om någon har betalat något med ett annat kort är det lätt att lägga till utgifter, samt att ange hur stor andel av dessa som vardera skall stå för. Smidigt för oss som delar upp utgifter proportionerligt efter nettoinkomst varje månad.
Har nästan helt slutat med cashback-kort eftersom jag märker att de får mig får mig att konsumera mer (vilket även stämmer på gruppnivå). Kanske inte så konstigt eftersom man får en extra belöning varje gång med köper något.
Jag kan verkligen rekommendera TUIcard. Kostar 0 kr i avgift och så länge du för över pengar i god tid så kostar det inget alls. Är ett Visacard som funkar i stort sett överallt. Och för allt du handlar får du poäng som du sedan kan använda för betalning av resor med TUI☺️
Har även Carpay som inte kostar något men det använder vi bara som backup
Väldigt nöjd med Carpay. Det enda som inte är bäst i klassen är väl sparräntan/bonusen- men de är tillräckligt bra tycker jag. Därtill kundtjänst och app som lämnar väldigt lite att önska.
På månadsräkningen är det även uppdelat så att man ser vem som köpt vad.
Jag uppfattar inte Carpay som specifikt bra. Detta beror på följande:
Det finns ingen cashback
Det finns uttagsavgift
Det finns valutapåslag
Dessa tre saker är det som i min värld är det väsentliga att uppnå när det gäller kreditkort. Carpay saknar alltså samtliga de tre avgörande egenskaper som kännetecknar ett bra kreditkort.
En möjlig fjärde grej att titta på är reseförsäkringen. Här finns det tydliga variationer mellan olika kort i fråga om vad de täcker. Även de kort som kostar pengar har dock ofta ganska dåliga reseförsäkringar. Poängen är alltså inte att “ha reseförsäkring” utan att reseförsäkringen på riktigt täcker det specifika behov som du har. Det ska då inte heller göra det “på pappret” utan du behöver ha undersökt villkoren mer ingående. I många fall är det så att olika finstilta detaljer gör att reseförsäkringen inte alls är så bra och heltäckande som den ger intryck av.
Vad kommer ni använda kortet till? Kontantuttag eller bara att handla med?
Om ni skaffar kort med bonus - vad är det för bonus just du behöver? Om det är något som ger riktigt bra bonus/cashback kan det eventuellt vara värt lite högre avgift. Räkna på hur mycket ni kommer använda korten och hur mycket det i så fall skulle ge er.
Hur vi tänkte:
För oss var det kort att enbart handla med - kreditkort passar utmärkt.
Val av bonus: vi åker ganska ofta tåg och framför allt när vi åker på semester. Så då blev det SJ Prio Mastercard. Bonusen gav oss förra året hela svenska delen på resan i första klass sovvagn t.o.r. för fyra personer och mer därtill. Värde ungefär 14000 kronor för semesterdelen. Vår bonus motsvarar då 3% av det vi handlade för. Men detta är ju enbart för att vi vill åka tåg på semestern och lyxa till det med första klass.
Nackdel: kostnad för två kort (Det går inte att ha extrakort, så i ditt fall är inte SJ Prio Mastercard ett alternativ. Jag ville bara beskriva hur jag tänkte vid val av kort.)
För våran del så är sakerna du nämner ganska oväsentliga.
Vi reser aldrig (utomlands) och vi tar aldrig ut kontanter.
För våran del har det varit viktigare med enkel administration och tydlig översikt samt att vi kan använda bonusen till bilen på ett smidigt sätt.
Har full förståelse att det du nämner är viktigt för dig och andra, men som det sagts tidigare i tråden så kan inte ett kort passa alla utan man måste se efter sina egna behov.
Tycker att @Matte7 sammanfattar det bra.
Valutapåslaget har för min del i alla fall tidigare varit intressant för köp i utländsk valuta. Innan Amazon öppnade i Sverige hade jag ganska stora kostnader för beställningar i EUR och USD.
Jag använder inte kontanter i Sverige, annat än för väldigt begränsade ändamål. När jag nu bor utomlands är behovet större. Jag har ett kreditkort utan valutapåslag som jag “toppar upp” varje månad och gör därefter ett kontantuttag i lokal bankomat. Det är en metod som fungerar.
Att ha ett kort som passar för allt är inte realistiskt. Som jag ser det behöver en normal person 2-3 kort beroende på livsstil:
Ett kort för inköp i SEK (med cashback eller motsvarande bonus)
Ett kort för inköp i utländsk valuta (utan valutapåslag)
Ett kort för resande (reseförsäkring inkl. hyrbil, lounger på flygplatser etc.)
Jag har själv de första två korten men inget resekort. Reser man mycket finns det större poäng med ett resekort. Är Carpay specifikt relevant om man har en Volvobil eller är det märkesneutralt?
Skulle inte säga att det är mycket specifikt för en Volvobil, särskilt om bilen inte är helt ny.
Finns väl vissa förmåner som t.ex att dela upp t.ex verkstadskostnader på några månader räntefritt, men börjar bilen bli lite äldre så finns det (enligt min uppfattning) mer prisvärda verkstäder än Volvos egna.
(Ja vi har en Volvo, och Nej jag vill inte betala 3000+ för att byta bromsbelägg även om jag kan göra det på avbetalning)
Som en tidigare frekvent flygresenär så har valet varit lätt att få flygpoäng med SAS, då AMEX och Mastercard även om de har haft dyra avgifter så har man kunnat räkna hem dessa då jag har fått resor för pengarna.
Numera så har jag börjat räkna om lite ( reser mycket mindre) så får se hur det blir i framtiden