Tjänsteresor - kreditkort och bonuspoäng

Hej!

Jag har nu fått mitt första jobb som nyexad högskoleingenjör inom elektronik. Jag ska utomlands på kurser i höst genom jobbet i totalt 7 veckor uppdelat i flera perioder. Utöver detta finns det en stor chans att det blir fortsatt resande kors och tvärs i Sverige och närliggande länder i tjänsten, även om jag det närmaste året eller två kommer hålla mig nära hemmet

Jag undrar hur jag drar nytta av kreditkort och bonuspoäng för detta på bästa sätt. Jag har ett amexkort (företagskort? men det är i mitt namn). Resor bokas genom en bokningsportal på jobbet, utgiften dras sedan från amexkortet och sedan får jag utlägget betalt när jag skickat in kvittot, typ.

Jag har kopplat amexkortet till SAS Eurobonus everyday. Jag har även kopplat mitt privata bankkort till Eurobonus everyday.

Kopplingen till Eurobonus gjorde jag efter det att jag bokat flyget för min första resa, dvs det fick jag inga poäng för. Men jag gick in på eurobonus nu och ser att jag har 0 poäng trots att jag använd mitt privata kort en hel del sedan jag kopplade kortet. Det känns lite märkligt, eller?

Jag har också kollegor som inte använder amexkortet utan istället kör med SAS Eurobonus kreditkort som de har beställt privat och kopplat till jobbet. Tydligen är det många butiker som inte stödjer amex.

För den första resan har jag bokat hotell på Best Western. En snabb slagning med AI säger att jag borde spara ihop ett par gratis hotellnätter på BW för alla dessa veckor. För detta behöver jag bara ange mitt medlemskap i receptionen för att få poäng för hotellet som jag förstår det

Kan jag få lite råd hur jag bäst går till väga med dessa poäng och hur jag bör samla in dom? borde jag ansöka om SAS Eurobonuskort istället för AMEX? Jag har verkligen ingen aning om hur jag bäst drar nytta av detta

1 gillning

Företagskort brukar inte ge poäng så kolla om du öht får det. Har ni en bokningsportal så brukar man kunna ange olika bonusprogram i din profil. Generellt så får man ha minst två kort då amex inte går överallt. Får du göra utlägg på vilket kort du vill så kör med dina privata.

Jag har SAS amex och SJs Mastercard. Samlar bonusnätter på hotels.com, scandic etc. SAS och Scandic har börjat ett samarbete där man kan växla poäng och 1 SAS poäng ger 2 Scandic så det är väldigt enkelt att bo gratis på scandic nuförtiden. Är du mycket utomlands så ger ju amex (inte SAS-KORTET) x8 på poängen om jag inte minns fel när du betalar utanför Sverige. Är resor målet kan ju du det vara förmånligt och sen växla till Avios.

Samla poäng på arbetsgivarens utgifter ska väl förmånsbeskattas?

Jo AMEX är inte alltid accepterat i en del länder. Mastercard eller Visa är oftast bättre

Företagen plockar väl numera oftast fördelarna genom lägre pris (istället för poäng) eller att poängen ska användas i tjänsten genom att man måste boka via företagets reseportal

Om man använder poäng/bonusar privat så ska de förmånsbeskattas enligt SKV. Om och hur det sker vet jag inte

Jag har istället försökt separera privat från tjänst mht resor för att hålla mina poäng och bonusar separat från företaget. Olika kort att betala med och eget konto för hotellbokningar

1 gillning

I teorin ja men det är inte något som arbetsgivaren kommer att bry sig om eller enkelt kan kolla upp om det rör sig om ett privat kort.

Kör arbetsgivaren bara vanlig utläggshantering där den anställde får återbetalning via lön mot uppvisande av kvitto så kommer inte arbetsgivaren lägga sig i hur den anställde valde att betala leverantören.

Jag skulle tro att nästintill ingen bryr sig om detta och hanterar det rätt, lite på samma sätt som att mobiltelefoner extremt ofta används privat även om de bekostas av arbetsgivaren och främst ska vara ett arbetsredskap.

1 gillning

Skatteverket skriver inget om privata kort så jag tror inte de poängen ska beskattas.

Arbetsgivaren bryr sig nog inte men skatteverket gör det.

Ger jobbresor/användning av kreditkort poäng så ska de poängen användas av företaget annars ska det förmånsbeskattas. Säger sig lite själv när man tänker efter hur det blir i större företag där det kan gå miljoner i betalningar för molntjänster och liknande. Kan inte gärna vara så att den personen som satt med det kortet fick bo/handla/resa gratis på bolagets bekostnad med alla poäng de samlat på sig. Sen är den en annan fråga hur lätt skatteverket upptäcker detta och hur väl de övervakar det men de fick ut alla uppgifter från sas bonus system för några år sen för att leta reda på just de utnyttjade detta.

1 gillning

Har väldigt svårt att se att Skatteverket eller revisorer skulle granska detta.

Och just därför bryr sig inte arbetsgivaren - för att det är osannolikt att det kommer att innebära något problem för arbetsgivare eller anställd.

Tänker man efter så gör aldrig anställda utlägg för sånt i större företag. Tänker man efter lite till så är det få anställda som har en kreditlimit som klarar av det.

SAS har ju givetvis inga uppgifter om en kreditkortspoäng är privat eller utlägg.

Som SAS skriver själva på sin hemsida så har de granskat det. Om de fortsätter att göra det vet man så klart inte men de kan göra det ett antal år tillbaka och det kommer drabba minst personen som försöker undkomma skatt. Så det är som vanligt när man rör sig i gråzonen, vill du riskera att få ett brev på posten om 5 år där du krävs på skatt för bonus resor du gjort privat?

Med tanke på att skatteverket har begärt utdrag från SAS som sas själv skriver så kan de tydligen veta och det var just detta upplägget de var efter “Granskarna misstänker att kunderna förvandlar intjänade bonuspoäng i jobbet till gratisresor”. Har du ett företagskort eller sätter du ditt privata bonuskortsnummer och gör företagsresor så bör det inte vara så svårt för dem att se om de frågar efter informationen från SAS. Skatteverket är väl medvetna om detta upplägg, det är mest en fråga om hur mycket de bryr sig. Själv ser jag aldrig det är värt att försöka med något sådant. Bättre att kunna sova gott om natten och slippa fundera på om de kommer på en för något “smart” upplägg man har hittat på.

Det är inte jättemånga affärer som är kopplade till EuroBonus Everyday om det är dit du menar att du kopplar ditt privata kort.

Du bör absolut skaffa ett SAS Mastercard Premium. Sedan vet jag inte hur det funkar med ditt Amex, du skriver att andra anställda skaffat ett eget där de tar kostnaderna? Det bör du givetvis göra också, antagligen är Amex Elite dit bästa val. Oklart om du kan få någon välkomstbonus då du skrev att företagskortet är i ditt namn. Annars se till att bli värvad då det ger mest poäng.

Mer eller mindre alla butiker tar Amex, 90-95%. Alla matbutiker och andra medelstora/större företag tar Amex, lite oklart vart folk handlar som klagar på att Amex inte stöds. Det finns flera trådar i ämnet redan.

Det står inget om kreditkortspoäng. Du kunde inte ens bli diamantmedlem med kreditkortspoäng på den tiden. Skatteverket var alltså ute efter något annat.

Jag skrev privat kort kort, där du alltså betalar en avgift privat för att få tillgång till förmåner och poäng.

Inte alls på sin hemsida där de skriver om många andra förmåner.

Jag vet 2 butiker på rak arm som inte tar Amex, Power och motonet. båda är ju ändå rätt stora butiker/kedjor

Många hotell utomlands tar inte amex. Jag var i Österrike innan semestern och amex funkade inte på många ställen. Det är definitivt tillräckligt många för att motivera ytterligare ett kort.

Ja, man ska givetvis ha två kort. SAS MC är ett bra komplement när Amex inte fungerar.

Det finns såklart undantag. Vissa av dessa går att komma runt via presentkort, ex JYSK.