En tanke, om man har SAS Amex Premium så behöver man spendera 150 000 för att komma upp i 1 för 2 vouchler.
Om man använder Betalo för att betala sina räkningar (samt övriga köp som man annars också skulle ha gjort via Amex). MEN man använder Betalo ENBART tills att man har kommit upp i 150 000. Så behöver det inte bli så dyrt. Då kanske man på några månader har kommit upp i sin vouchler och kan resterande år spara ihop annan bonus. Och har således bara betalat några tusenlappar till Betalo, för att få en flygbiljett som annars skulle kostat betydligt mer.
Annars känns 3% väldigt mycket och inte värt bonusen.
Du får tänka på att tillgängligheten för poängbiljetter är lägre än för kontantbiljetter. Om du ändå spenderar 150k per år så ser jag ingen vits i att betala för att få vouchern lite tidigare om du inte har ett specifikt datum som du måste boka resan.
Om jag kör 3 månader Betalo och använder 12500/månad för övriga köp, så kommer jag upp i 240 000.
För det får jag 39 702 euro bonus poäng + 2 för 1 vouchler. Då har betalat 2700 till Betalo.
Om jag enbart gör köp för 12500/månad dvs 150 000 så får jag 24 000 euro bonus + 2 för 1 vouchler.
Frågan är om 15 702 euro bonus ger mer i värde än 2700 kr som de kommer att kosta?
Kör man 12 månader Betalo skulle kosta 10 800 kr och för det skulle jag få 54 372 Eurobonus.
Spontant känns som att det finns ett “tak” när det inte längre är lönsamt och att jag för ca 11 000 kan få en likvärdig flygbiljett.
Men det kanske är så att även 15700 poäng inte ger särskilt mycket?
Ok spännande, du kanske kan kika på mitt svar till en annan användare och ge din input? Tänker att du säkert har koll med tanke på att du själv utnyttjar det.
Kortfattat är frågan är 15 700 i eurobonus mer värt än vad 2700 kr?
Att köpa EB-poäng kostar 20 öre per poäng direkt från SAS, så på det sättet är det billigare att “köpa” poäng via Betalo.
En t/r Tokyo i September kostar 12k SEK, med poäng (om biljetten fanns, vilket det inte gör pga väldigt attraktiv destination, du får själv värdera vad det “kostar” att du måste vara extremt flexibel med dina datum när du ska boka poängbiljetter) skulle det ha kostat 60k poäng plus cirka 2000 kr i skatter. Tillgängligheten är lite bättre för USA men de kostar ju också mindre kontant. Så för 60k poäng ersätter du en kostnad på 10k, värde per poäng blir då 16,6 öre. Har du en voucher blir värdet 33,3 öre. Med Betalogrejen så har du betalat cirka 17 öre poäng. Så det är värt det med en voucher, men inte värt det utan en voucher.
Med samma tänk för högre prisklasser:
Plus 21000 sek t/r, värde poäng 23 öre eller 46 med voucher
Business 38000 sek t/r, värde poäng 36 öre eller 72 öre med voucher
Men du kan inte ta värdet för högre poängklasser om du ändå aldrig själv hade betalat för en högre prisklass kontant. I mitt exempel så har jag medvetet valt en dyr destination för att göra “poängvärdet” högre.
Du får betänka följande:
Tillgängligheten för poängbiljetter är väldigt dålig under vanliga semesterveckor (du lär aldrig hitta en Tokyo/Bangkokresa de mest attraktiva datumen). Du måste spendera mycket tid på att hitta biljetter, anpassa dig efter de tider poängbiljetter finns.
Ovanstående medför att du ofta måste titta efter biljetter hos alliansbolagen (just nu Star Alliance, snart alliansbyte). Detta medför högre poängkostnad, ibland mer än dubbelt vilket sänker poängvärdet.
Under hela tiden betalar du också för kreditkortet per månad, vilket också sänker poängvärdet ytterligare.
Glöm inte bort andra utgifter. Alternativkostnad. T.ex. så jämför jag SAS kontantpris med poängpriset, men kollar man på olika sökmotorer hittar du ju billigare biljetter. Det sänker poängvärdet ytterligare om du ska jämföra rätt. Omedvetet kanske du väljer bort den billigare affären för att de inte tar Amex.
Vad kostar din tid? Det tar tid att hitta biljetter, det tar tid att optimera poängintjäning. Köper du presentkort på Zupergift och går via portalen varje gång du handlar så tar det en halvtimme i anspråk varje gång när du ska handla online.
Sammanfattningsvis, med allt ovan beaktat tror jag att de flesta värderar poäng till cirka 10 öre per poäng. Vissa lägre. Allt över det så är det inte värt att köpa, vilket gör Betalo nästan dubbelt så dyrt som när det är “värt” att köpa.
Jag använder själv EuroBonus, optimerar osv så jag försöker inte avråda dig men många glömmer bort att det inte är så enkelt som att sätta hela hushållets fakturor på Betalo, få en voucher och massa poäng och sen boka familjens årliga Thailandresa över nyår i ett svep. Sanningen är snarare att man spenderar timmar/dagar på optimerad poängintjäning utöver vardagliga köp och sen ska man spendera veckor på att hitta biljetten som slutar upp med att det är en Bangkokresa mitt i veckan i februari med två långa mellanlandningar och hemresa typ en måndag. Glöm inte att du satt uppe vid midnatt exakt 330 dagar innan för att hinna säkra biljetten, och dessutom så fanns bara två platser. Är ni fler än så krävs det ytterligare arbete/tur. Återigen, med det sagt så avråder jag inte dig. Jag har kommit iväg på många resor som jag aldrig skulle ha kommit iväg på annars för att biljetterna annars är otroligt dyra, t.ex. Bali, Australien och Maldiverna men det krävs mycket från en. Om jag räknar på det skulle det nog vara bättre om jag tog extrapass på mitt jobb istället för att spendera den tid jag gör på att leta efter poängbiljetter eller poängkampanjer men jag tycker det är roligt och ser det som en hobby…
Det finns många tjänster som hjälper med award, och om man vill resa till exempelvis USA så är ju utbudet riktigt bra (och ännu bättre med aliansbytet)
Men man ska absolut inte förkasta att saker som är “gratis” aldrig är det, och tiden jag har lagt ner på award var mycket mer än jag räknade med när jag hörde detta för ett antal år sedan. Pandemin gjorde inte heller det enklare.
Jag har bokat om flera awards, senast till Miami i Jan med Swiss (en resa jag ville göra), hade en till Panama som jag också flyttade, en till Kapstaden, osv. allt för att tillfället när man kan resa inte är under högsäsong och familj, jobb etc. gör att den veckan man tänkte åka inte längre fungerar… Ska man boka om får man också betala lite avgifter.
Man får också tänka på att man kanske får ta en rutt man inte tänk, och man får mellanlanda på nya ställen, hade en award till Argentina för ett tag sedan och den gick till Etiopien pga Star Alliance nätverket (blev dock en bonus med LH och 747 hem) - Min Miami resa skulle på hemvägen göra 2 stop i europa innan jag skulle komma till Arlanda…
Tycker det är fel att säga att man inte ska jämföra med klasser som man normalt sett inte åker, för mig spelar det ingen roll då jag aldrig åker ekonomi, men att kunna boka en 2-4-1 till säg Tokyo med SAS och åka business och dricka lite champagne för en kostnad av runt 5.500 kr är inte helt dumt om man alltid åker ekonomi (4500 till betalo och runt 1k i skatter som såklart alltid tillkommer) - Tänk på att du även får EB poäng per spenderad krona, för SAS Elite 20 per spenderad hundring, och att du får 15k EB bonus när du signar upp.
Utöver detta får du även SAS status, Amex SAS elite ger SAS Silver, som i sin tur ger 10% mer basic points, prioriterad checkin, extra bagage mm.
Tror allt handlar om att man nog måste gilla att resa, helst ofta för att dra nytta av något så enkelt som en 2-4-1 voucher, helst ska nog barnen vara utflugna så man kan resas flexibelt och man ska nog vara beredd på att man kanske måste mellanlanda ett par gånger innan man kommer fram.
@Heggemony och även @direktorn har många utmärkta insikter som jag håller med om och de fångar bra nyanserna av att flyga på poäng som många nybörjare inte känner till.
Vi har ett specifikt resmål som vi åker till varje år med god tillgång på awardresor. Vi är bara två och reser ofta utanför den mest hektiska säsongen. Vi gör en hel del ”hacks” för att optimera vår intjäning men alltid med ögonen på vad det medför i form av extra kostnader och tid. Att betala räkningarna med Betalo har vi valt bort baserat på det.
Med detta samlade perspektiv får vi ut mycket värde av systemet och flyger Business billigt och långt en gång om året och gör utöver det 1-2 resor inom Europa.
Mina två viktigaste medskick är:
Har man barn i skolåldern minskar värdet av systemet drastiskt
Fungerar i grunden bäst för den som redan har hög spend på sina kort. De olika knepen är bra men utgör inte hela lösningen.
Våra viktigaste ”extras” utöver relativt hög egen spend är:
Använd även EB Mastercard så du får poäng på alla platser där inte Amex fungerar
Passa på när du kan göra utlägg för jobbet eller när gemensamma krognotor ska betalas etc
Planer större inköp samt köp av vissa presentkort (för sådant du VET du behöver, inget annat) varje kvartal när det är dubbla poäng på EB Mastercard
Märker man att man saknar lite poäng när bokningen närmar sig så är det väl dock inte en dum idé att betala en räkning med Betalo!