Eurobonus är nytt för mig men snappat upp att många nyttjar bonusprogrammet och söker er erfarenhet innan jag helhjärtat hoppar på. Här fokuserar jag på bonusprogrammet i sig även fall det är tydligt att kreditkort maximerar insamlingen och kan komma med ytterligare bonusar. På Sas finner jag deras egna poängtabell för hur mycket poäng som behövs beroende på destination.
När ni väl har samlat er pott och ska resa:
Upplever du att Sas poängtabell är realistisk?
Hur går du då tillväga för att maximera värdet? Vad blir ungefärligt värde per poäng?
Hur flexibelt upplever du det att finna resor där eurobonus kan nyttjas?
Själv reser jag i huvudsak under skollov, hur påverkar det möjligheten att nyttja och priset med eurobonus?
Vad mer hade du berättat för den som ska lära sig nyttja bonusprogrammet?
Testade i typ 4 dagar så ta mina svar med typ 4000000000000 ton med salt
Du måste konsumera mera. Dvs, kika när det finns deals för poäng och spendera helt enkelt, vill du maximera värdet så ta notan varje gång du och dina vänner/familj/sambo/etc går ut, vill någon köpa en TV soffa etc fråga om du kan köra ditt kort.
Värdet per poäng beror helt på vad du vill göra ska du köra EU-resor är det ganska dåligt poäng → kr värde, vill du köra USA samt längre resor blir värdet mycket högre.
Kollade bara i 4 dagar, men flexibelt är det inte. Som jag förstår det, måste du vara ute VÄLDIGT tidigt om du ska ha någon chans för resor under peak season.
Du måste vara okej med att flygga på konstiga tider, samt konstiga vägar framåt.
Gå in på portalen, och se om det finns några flygg med poäng till ställen du vill åka.
Spontant, skollov är peak season.
Det med Eurobonus är typ ett extra heltidsarbete, samt måste du spendera gaaaaska mycket för att få rimliga poäng.
Under perioder då Sas kan sälja de flesta säten för cash så finns det i regel inte bonusplatser. T.ex vid skollov. Ofta finns det economy på långväga destinationer övrig tid. Business är svårt att få tag i men värdet är fantastiskt på longhaul.
Du behöver någon typ av kreditkort som ger poäng när du handlar i butiker. Här finns Mastercard och Amex sedan länge, även Klarna numera. Väljer du Amex Elite och spenderar mycket så får du vouchers som ger 50% rabatt på bonusresor, även inom Skyteam. Och när du väl har råd att använda Skyteams alla bonusplatser är du inte lika låst till svenska skollovs dammsugning av bonusresor. Jul är tyvärr alltid svårt.
Börja med att signa upp när det är hög bonus för Amex. Köp allt på kortet. Byt elavtal flera gånger per år. Håll koll på forum, tex fb och BusinessClass.
Värderas till ca 0,15 öre per poäng. Har åkt business när jag fått upp emot en krona per poäng. Då Long haul business.
Lägg bevakningar på awardfares.com. Kan du tänka dig ekonomi så finns väldigt mycket. Sydafrika är en bra destination i skyteam.
Då är programmet i princip värdelöst.
Gå in på forum. Det är väldigt väldigt mycket att sätta sig in i.
Jag kan tipsa om att läsa på om eurobonus på https://eurobonusguiden.se där finns väldigt mycket information sammanställt om hur man tjänar in och nyttjar poäng osv.
På forumet businessclass.com finns också riktigt mycket info, specifika frågor om bokningar och allt möjligt annat
SAS Bonusresor utanför Europa kan du i princip glömma under alla lov. Är du väldigt spontan kan det trilla in någon resa till USA under sommaren, men då med någon dags framförhållning.
Med Skyteam partners kan man hitta ekonomi-klass biljetter på loven men man får välja andra destinationer än de “vanliga”; dvs du kommer inte hitta bonus biljetter till Thailand för hela familjen över jul och nyår.
Man ska tycka det är roligt/en sport att optimera sina inköp för att maxa poängintjäning och gilla att leta/övervaka efter tillgängliga biljetter under långa tidsperioder; då är det värt att satsa på EB för att tjäna poäng till resor. Om inte så kan man hoppa det och slippa ett stressmoment.
Värt att observera om du är ny är att de flesta poängen inte räknas för medlemsförmånerna. Finns väll poäng du kan köpa bonusresor för, nivåpoäng och poäng som räknas till båda.
Jag har bara samlat poäng via resor och inte via kort, och har använt dem till resor både inom och utanför Europa. Då har jag rest utanför högtider och lov och tyckt det varit väldigt smidigt.