Begränsningar i 2-4-1 Amex Eurobonus

Amex meddelar att man inte längre kan boka business-resor för sina 2-4-1 vouchers vilket jag tycker är kass. Jag har hittills aldrig betalat med pengar för business class-biljetter, utan alltid med voucher och poäng.

För mig är inte längre givet att betala 120 kr(?)/månad i kortavgift om denna lyx försvinner. Jag kommer sannolikt att avsluta kortet inom kort.

Hur resonerar ni andra?

Tillgängligheten på business class har varit rätt kass redan innan, och sen övergången till skyteam har det blivit än värre, så för min del är det egentligen ingen större skillnad även om det såklart är tråkigt.

I dagsläget är det inte värt för mig att byta till amex elite, men i framtiden kan det nog bli värt om tillgången till business class österut förbättras. Kör nog vidare på SAS MC premium + amex premium ett tag till, men funderar helt klart på att säga upp antingen amex premium (och bara flyga med SAS o använda fly premium), eller byta från SAS MC premium till standardvarianten.

De gjorde nyss en försämring i Elite-kortet också, att man inte får 20k nivåpoäng per år utan istället en (sämre) andel på 6% av spend i nivåpoäng. Den ändringen gjorde att jag förberedde mig på att nedgradera till Premium, men med den här nyheten så hamnar man ju i lite av en rävsax…

Håller med- jag kommer snart att använda min 2-4-1 och sen avsluta kortet.

SAS/AmEx har ju tappat bollen här, på ett sätt som kommer att ge avtryck i deras siffror. Även jag kommer att avsluta och titta på något annat.

Växlat länge mellan Premium och Elite. Det senare kräver ett ganska aktivt resmönster för att räkna hem och nu kommer det dessutom krävas en hög spend på sitt Elite-kort för att det ska bli attraktivt.

R.I.P. EuroBonus, we had a good run.

Det är inte (nödvändigtvis) en försämring, har man elit-kortet så spenderar man antagligen mer än 300k om året redan, och spenderar man mer än 333k så går man plus. Gissningsvis gör de flesta med elit-kortet det, vilket gör att det blir en förbättring (även utan att ta hänsyn till att det kommer antagligen bli mycket lättare att boka business för dem).

3 gillningar

Helt enig! Det var mest att jag var på väg att nedgradera för att spara lite pengar, men det blir inget med det nu. Hoppas som du skriver på bättre tillgänglighet istället

Ja det här var ju inte så värst rolig timing. Efter att ha skaffat kortet innan pandemin och aldrig riktigt jagat vouchers så fick jag nyligen ihop min första. Så ganska tråkigt att det inte längre kommer gå att boka business class på nästkommande vouchers.

Däremot så är det ju egentligen ganska förmånligt att kunna boka 1-2 resor om året för två personer även med kostnaden för elite-kortet… Får se hur jag gör.

De två ändringarna kommunicerades samtidigt, du måste tänka på något annat. Som andra skriver blir ändringen på Elite med spendbaserad nivåpoängs-intjäning en förbättring för de flesta. Många som har Elite har ju förmodligen en spend på 300k+.

Det är endast för Amex Premium som 2-4-1 vouchers (intjänade efter 1/4/2025) inte längre kommer kunna gå att användas till resor i business. Kommer bara gå att använda för eco+prem eco.
För Amex Elite fungerar de som vanligt.

Amex Premium kostar 135kr, Amex Elite 500kr. Blir en skillnad i 4400kr/år, vilket ju ändå kan vara en rimlig summa att betala för att fortsätta åka business. Man måste ju inte nå 2 vouchers, ofta är det svårt att få ihop tillräckligt med poäng att använda bägge iaf.

Någon som har en uppfattning om det finns några bättre alternativ? D v s som man kan byta till för att får mer resande? Typ internationella alternativ? Särskilt inom SkyTeam?

Inte helt säker på vad du menar nu. Respektive ändring gick ut till dem som hade respektive kort. Så jag fick info om ändring i Elitekortet via mail och tänkte jag skulle nedgradera när jag i år uppnått min Lifetime Gold, men då fick jag via den här tråden info om ändringen i Premiumkortet och då är en nedgradering inte längre aktuell.

Men ja, ändringen blir bättre för dem med hög spend. Och min tanke om att nedgradera handlade väl mer om att jag inte kommer behöva nivåpoången, så blev kanske ett förvirrande inlägg.

Finns två alternativ:
Amex Platinum med points plus men för det ska vara värt behövs väldigt hög spend med gärna en stor del i utländsk valuta.

SAS Mastercard Premium med FlyPremium men det krävs att man drar in 200k eurobonuspoäng/år för att nå högsta nivån. En stor nackdel är också att detta endast gäller SAS som inte har speciellt mycket destinationer i sitt nät. Svårt att hitta business platser också.

1 gillning

Jag kör Amex Elite och EC premium. Den här nyheten tycker jag är kass så jag säger som redan har sagts här, RIP EuroBonus. Det har varit kul och hela grejen är business class enligt mig. När den möjligheten inte kommer finnas så kommer jag dessvärre gå ur. Frågan är vart jag ska istället? Finns något motsvarande för resor eller annat alternativ nu när många kommer byta.

Har du Amex Elite så påverkas du inte.

Enda är att du istället för att få 20k nivåpoäng per år så kommer du tjäna in dom via spend, 6 nivåpoäng/100kr (utöver de 20p/100kr bonuspoäng du redan får).

Tack, men det blir ju en kopiöst hög spend för att komma i närheten av poängen man får på Premium och Elite.

1,7M poäng ger 60K EB-poöng. Det är ju bara runt 3 % per hundring. Eller du kanske tänkte att man spenderar skyhögt?

Jag kommer nog sluta jaga EuroBonus pga detta.
Oklart om jag hittar nått nytt poängsystem att navigera eller bara slutar helt.

Troligtvis så ändrar jag mitt Amex till Guld eller Platinum då jag har arbetat upp en hög limit som kan vara bra att ha i företagssammanhang. Annars hade jag avslutat kortet helt.

Jo, listade ju bara alternativen. Tycker själv inte att de är bättre, Amex Elite är fortfarande ett väldigt bra kort.

Har du dock väldigt hög spend med mycket i utländsk valuta kan Amex Platinum med points plus vara något. Speciellt med de extra förmånerna man får utöver poängen.

Växlingskursen är 29 MR = 1 EB så blir som du säger mycket MR som behövs. Men med points plus så kan du få 2,4,8 MR per spenderad krona vilket gör kalkylen lite bättre.

Fördelen blir ju också att du inte är låst vid SAS/Skyteam utan kan växla in till Avios att använda hos ex Qatar.

1 gillning

Tack för alla svar!
Jag upplever det svårare att hitta bonusresor med Skyteam än med *A, så jag är inte jättelockad av att uppgradera till Elite.
Jag kommer sannolikt även att alternativ att minska min spend framöver.