Bästa kreditkort för resor?

En otydlig frågeställning från TS, men det viktigaste är valutaväxlingsavgiften. Alternativen med ingen/låg avgift har gradvis försvunnit och sist jag kollade hittade jag inget under 2% förutom Revolut som är gratis vardagar och 1% helger *.
Revoluts grundtjänst är förvisso ett virtuellt debitkort men att fylla på mha Google pay tar 5 sekunder och att betala mer mobilen är ju smidigare än kort, speciellt på resor. Dock ger de ingen ränta på insatta pengar.

Reseförsäkring för viktigare resor är kanske något att värdesätta, vet inte. Är det någon här som har nyttjat det? Vad gav det i slutändan som du inte skulle fått ändå?

Flygpoäng tycker jag är helt meningslöst. Jag samlade ihop mycket innan jag insåg att de biljetter man får boka är så billiga ändå så ett generellt kort med cashback (har Everyday fn) är mer lönsamt.
Att någon i tråden rekommenderade ett SAS EuroBonus kort begriper jag inte. Det är ju uppenbart att SAS inte finns kvar som fristående flygbolag längre till.

*=Fanns en del valutaspecifika villkor hos revolut

1 gillning

Har man inte tid eller orken att sätta sig in i flygpoäng så förstår jag att det verka så. Förstår inte vad du menar ”biljetterna man får boka är så billiga ändå”?

Titta på Forex mastercard. Grymt om du reser utanför EU.
Kostar 225kr/år

Inga uttagsutgifter utanför EU.
Inga valutaväxlingspåslag vid uttag eller köp utanför EU.

mastercards valutaväxling som är helt ok, inte i klass med revolut men jävligt mkt smidigare.

Jag använde kortet så mycket som det gick i 6 månader i sydostasien.

Vidare kan jag rekommendera Curve för kortare resor.
Inga valutaväxlingspåslag mot underliggande kort upp till 2000euro per rullande 30dagar.
Max uttag 200euro bara dock.

1 gillning

Jag var nog insatt. Hade poäng nog att flyga SAS tor. till Tokyo minns jag. Problemet var att få de biljetterna var man tvungen att boka x månader i förväg och ta en avgång en tisdag eftermiddag typ och komma hem samma tid. Att hitta ett bra pris med de premisserna på flights.google.com utan EuroBonus var inte svårt, och då för ett större sällskap än mig själv.
En annan gång flög jag till Ängelholm för samma poäng som teoretiskt skulle kunnat ta mig till NYC.

Hur ser detta ut nu? Har kikat på amex sas premium för 100 kr/mån… men nu när sas verkar lämna star alliance verkar de bli mkt sämre?

Gillade också att man fick ett kostnadsfritt kort då jag ska dela med min sambo. Vilka alternativ har vi resgalningar som kreditkort? :slight_smile:

Du tar upp jätterelevanta frågor här. Samtidigt tror jag inte att “sanningarna” är lika giltiga för precis alla.

Valutaväxlingsavgiften är extremt relevant. Samtidigt är Revoluts kurser normalt sett ännu lägre än de “vanliga” kort som saknar valutaväxlingsavgift. Med Revolut tillkommer dock utebliven ränta och ett visst mått av krångel. Jag tror dock att man med lite planering kan få Revolut att bli “lönsamt”. Skillnaden i nettokostnad är dock såpass begränsad att det förmodligen är försumbart i relation till enstaka utlandsresor. Med min situation där jag bor utomlands skulle jag sannolikt kunna “optimera” Revolut för att få till en besparing på kanske 100 SEK per månad.

Reseförsäkringar finns av olika slag och det vore helt klart relevant att titta närmare på villkoren. Den mest relevanta biten uppfattar jag är kopplad till hyrbilar. Det finns en del kort som täcker självrisken för hyrbilar utomlands och några som även täcker självrisken för hyrbilar i Sverige. Det finns så klart även andra villkor som kan vara intressanta men i de flesta fall handlar det som täcks om “dyra paketresor”. Om man pusslar ihop sin egen resa på olika sätt blir det ofta svårt att få till ett bra försäkringsskydd men om man betalar 40.000 kr för en paketresa med exklusivt hotell och det blir inställt är det ju mycket värt att ha försäkring. I praktiken är värdet av sådant störst för äldre personer med dyra vanor.

Flygpoäng uppfattar jag också som meningslösa. Dock finns det vissa som kan samla ihop flygpoäng via sina arbetsgivare och använda dessa privat. Om man då även flyger interkontinentalt och/eller i första klass kan mängden poäng bli betydande. För den som främst flyger privat och “är ekonomisk” när man bokar biljetter är flygpoängen sannolikt meningslösa. I begreppet “ekonomisk” lägger jag då även att man alltid jämför biljettpriser noggrant. Då blir konsekvensen att man sällan flyger två gånger med samma bolag och då tappas poängen bort. För att få många flygpoäng är rimligen en grundförutsättning att “bekvämlighet” värderas högre än “lägsta pris” och att man då kanske flyger med ett visst flygbolag, ofta på en viss rutt, mer regelbundet.

Det kan säkert finnas fler aspekter än de jag tog upp här. Tillgång till lounger är något som vissa tycker är relevant. Återigen uppfattar jag att det i praktiken handlar om behov kopplade till långa och återkommande resor i tjänsten. Sedan finns det såklart vissa möjliga synergier med privat resande också men grundförutsättningen är ändå att ha ett större paket med tjänsteresor.

2 gillningar

Hej!
Har någon tips på kredikort till dottern som ska luffa i Asien? Det ska bara vara som en back up om något händer. Jag tipsade henne om revolut men de kräver att hon har en fast tjänst.
Tack på förhand!

Norwegian Bank brukar exempelvis rekommenderas (ingen årskostnad, ingen uttagsavgift, men förvisso växlingsavgift).

Men det finns redan några liknande trådar för detta ämne:

1 gillning

Se mitt svar om Forex ovan från 16e april 2023, valde det själv över Norwegian.

Klarnakortet, perfekt som backup!

Det är ju 20k för Amex Premium och 60k för Amex Elite i nuvarande värvnings-kampanj. Vilket kort ger 30k?